Neil Gaimans Sandman

Om sf och fantasy

Inläggav jophan » tis 28 aug 2007, 13:38

Själv är jag 75 % igenom hela Sandmansviten, men i helgen stoppade jag emellan med Zoran Zivkovics 12 Collections & The Teashop och det är jag glad för! En välskriven blandning av Borges och Calvino.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 28 aug 2007, 15:01

Jag är sugen på att börja en djupdykning i Sandman som jag fortfarande inte läst, men det känns riskabelt att göra det utan att ha tillgång till alla albumen först.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » tis 28 aug 2007, 21:21

pinkunicorn skrev:Jag är sugen på att börja en djupdykning i Sandman som jag fortfarande inte läst, men det känns riskabelt att göra det utan att ha tillgång till alla albumen först.

Bra tänkt. Det är en väldigt medryckande serie.

Den håller på att släppas i en uppfräschad (Londonbussarna är röda istf blå, yay!) samlingsutgåva om fyra inbundna volymer (del två kommer i november). Mycket snygg, men långt ifrån läsvänlig -- varje volym är så förbaskat stor och tung.

Dock blir det inte så mycket dyrare att inhandla den varianten än de separata albumen, åtminstone inte på min favoritbutik i Göteborg. :wink:
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav J-h:n » tis 28 aug 2007, 22:21

Martin Andersson skrev:
pinkunicorn skrev:Jag är sugen på att börja en djupdykning i Sandman som jag fortfarande inte läst, men det känns riskabelt att göra det utan att ha tillgång till alla albumen först.

Bra tänkt. Det är en väldigt medryckande serie.

Förvisso, fast annars är de tio albumen såpass smart hopsatta att vart och ett utgör en relativt avslutad berättelse (förutom de som består av korta historier), så det går faktiskt bra att läsa dem ett i taget med hyfsat långa mellanrum. Det var så jag läste serien första gången.

Sedan kommer man hur som helst att vilja läsa om hela sviten förr eller senare, så det kan man lika gärna göra i ett enda svep så får man bättre grepp om det stora sammanhanget. Det var så jag läste serien andra gången.

Hmmm, det börjar kanske bli dags för en tredje genomläsning. Undrar om man ska köpa på sig den nya utgåvan då...?
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 28 aug 2007, 22:56

Martin Andersson skrev:Londonbussarna är röda istf blå, yay!)

Kul, nu när det inte finns några Londonbussar längre. Av den riktiga varianten, alltså. Dubbeldäckare som är öppna där bak så att man kan hoppa på och av utan att befinna sig vid en hållplats. De ansågs efter hundra år med miljontals passagerare varje år för farliga när en 95-årig dam som klev av häromåret råkade vricka foten en liten aning, så svårt att hon haltade lite i flera steg innan hon joggade hem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 29 aug 2007, 08:31

Martin Andersson skrev:Dock blir det inte så mycket dyrare att inhandla den varianten än de separata albumen, åtminstone inte på min favoritbutik i Göteborg. :wink:

Å andra sidan har jag redan ungefär hälften av albumet, men inte i ordning utan spridda över serien. Det gör det ju inte direkt lättare att köpa samlingsvolymer. Tyvärr har jag inte heller alla mina volymer från samma utgåva, så det kommer att se konstigt ut i bokhyllan.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » ons 29 aug 2007, 09:56

Innan min första omläsning för några år sedan läste jag Hy Benders The Sandman Companion vilket verkligen var givande för omläsningen.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav centerwall » ons 29 aug 2007, 16:11

Nu blir jag verkligen sugen på att både läsa om Sandman och äntligen se till att införskaffa hela serien!

tompe skrev:Innan min första omläsning för några år sedan läste jag Hy Benders The Sandman Companion vilket verkligen var givande för omläsningen.

Det ska jag se till att göra - tack för tipset!
centerwall
Letterhack

Återgå till Litteratur