Hugo Awards (2007)

Om sf och fantasy

Hugo Awards (2007)

Inläggav Henke » lör 01 sep 2007, 13:51

Best Novel: Rainbows End by Vernor Vinge [Tor, 2006]
Best Novella: “A Billion Eves” by Robert Reed [Asimov’s Oct/Nov 2006]
Best Novelette: “The Djinn’s Wife” by Ian McDonald [Asimov’s July 2006]
Best Short Story: “Impossible Dreams” by Tim Pratt [Asimov’s July 2006]
Best Related Non-Fiction Book: James Tiptree, Jr.: The Double Life of Alice B Sheldon by Julie Phillips [St. Martin’s Press, 2006]
Best Dramatic Presentation, Long Form: Pan’s Labyrinth (2006) Screenplay by Guillermo del Toro. Directed by Guillermo del Toro [Picturehouse]
Best Dramatic Presentation, Short Form: Doctor Who - “Girl in the Fireplace” (2006) Written by Steven Moffat. Directed by Euros Lyn [BBC Wales/BBC1]
Best Editor, Long Form: Patrick Nielsen Hayden
Best Editor, Short Form: Gordon Van Gelder
Best Professional Artist: Donato Giancola
Best Semiprozine: Locus ed. by Charles N. Brown, Kirsten Gong-Wong and Liza Groen Trombi
Best Fanzine: Science-Fiction Five-Yearly ed. by Lee Hoffman, Geri Sullivan, and Randy Byers
Best Fan Writer: Dave Langford
Best Fan Artist: Frank Wu
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav tompe » lör 01 sep 2007, 18:34

Såg prisutdelningen tidigare idag. Det där var var ju inte alls rätt röstat. Rainbows End hade ju massor med brister. Och "A Billion Eves" var ju inte alls bäst. Och magiska-butik-hostorien "Impossible Dreams" borde inte heller vunnit.

Hörde att det var de vanliga personera som röstat. De japaner som röstade var de som brukar rösta varje år.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav john-henri » lör 01 sep 2007, 19:31

Det var i alla fall första gången på evärdlig tid som ett tvättäkta fanniskt fanzine fick en Hugo. Inte illa det! Och få filmer i fjol var bättre än Pans labyrint. Och Julie Phillips fick pris precis som hon skulle. Så jag har sett bra mycket värre Hugoutdelningar.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Henke » sön 02 sep 2007, 10:17

Läste inga av de nominerade romanerna, läser Novik nu, hon vann ingen Hugo men en Campbell Award och att Julie Phillips vann med sin bio över james tiptree jr var väl ganska tippat att det skulle bli så, antar jag. Har bara läst About Writing av Samuel Delany som var nominerad i samma kategori men köpte James Tiptree jr bion förra veckan efter har läst senaste numret av Nova...så den ska läsas om ett tag.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Läs Hugovinnarna gratis på webben

Inläggav Ben » lör 08 sep 2007, 20:12

Årets Hugo-pris var historiska i att alla vinnare i de skönlitterära kategorieran fanns, och finns ännu i skrivande stund, att läsa gratis (och lagligt) på webben. Länkar till verken finns bl.a. i Enhörningens Hugo-notis.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Återgå till Litteratur