SFBC:s lista över viktigaste SF/F

Om sf och fantasy

SFBC:s lista över viktigaste SF/F

Inläggav Mange » lör 18 nov 2006, 20:15

Några ord om de av böckerna på listan som jag läst.

1. The Lord of the Rings, J.R.R. Tolkien
Stor klassiker. Helt omöjligt att begripa sig på modern fantasy om man inte har läst den här, men det finns det väl å andra sidan ingen på forumet som inte har gjort?

2. The Foundation Trilogy, Isaac Asimov
Den här har jag faktiskt inte vågat läsa om, eftersom jag tyckte att den var såpass bra när jag var liten. Det är möjligt att jag nu, när jag blivit lite äldre, inte uppskattar Asimovs träiga stil. Och dessutom har den fallit offer för retroaktiv kvalitetsförsämring, eftersom Asimov m.fl. skrivt en massa uppföljare som avtar symtptotiskt i kvalitet.

3. Dune, Frank Herbert
Väldigt epokgörande när den kom, fast den har också drabbats av fenomenet retroaktiv kvalitetsförsämring. För att inte tala om postum kvalitetsförsämring, då Herbert junior ihop med Kevin Anderson skrivit en massa uppföljare.

4. Stranger in a Strange Land, Robert A. Heinlein
Knappast Heinleins bästa, men den var ju en av de första amerikanska genre-sf-böckerna som avvek från äventyrsmallen och istället sysslade en massa med samhällssatir. Jag är inte säker på att den har åldrats väl.

5. A Wizard of Earthsea, Ursula K. Le Guin
Stor klassiker. Läs den om du inte har gjort det. Finns flera delar i serien, läs dem också.

6. Neuromancer, William Gibson
En av cyberpunkens grundare med första boken av tre i en serie. En del element skulle antagligen kännas lite mossiga idag, t.ex. att Japan tar över världsekonomin, men det oroade sig folk för på fullt allvar på 80-talet.

7. Childhood's End, Arthur C. Clarke
Bör man också ha läst. Men frågan är om inte Clarke är bättre som och har varit mer stilbildande som novellförfattare.

8. Do Androids Dream of Electric Sheep?, Philip K. Dick
En av Dicks bästa, klart läsvärd. Dessutom oerhört stilbildande som förlagan till filmen Blade Runner, som ju alla sf-filmer har kopierat till leda.

9. The Mists of Avalon, Marion Zimmer Bradley
Den här listan känns lite märklig ibland, tycker jag, genom att de som sammanställt den konsekvent väljer inflytelserika författares lite sämre romaner. Visserligen förefaller listan vara nåt slags mellanting mellan bästa och mest inflytelserika, men Bradley tycker jag borde hellre representeras av någon Darkover-bok. Kanske vill man påpeka att det kommit en drös keltiserade epigoner efter den här. Plus i kanten för att den är feministisk och ser Arthurlegenden ur ett kvinnligt perspektiv, minus i kanten för att den är anakronistisk och ahistorisk.

10. Fahrenheit 451, Ray Bradbury
Riktigt bra bok. Läsvärd.

11. The Book of the New Sun, Gene Wolfe
Fyra tjocka böcker av Wolfe som utspelar sig långt in i framtiden. Väldigt Wolfesk. Personlig utvikning: den första i serien, The Shadow of the Torturer, läste jag när jag låg hemma i hög feber, så det blev en riktigt flummig läsupplevelse. De andra tre delarna läste jag lite senare, och gav inte alls ett lika starkt intryck.

12. A Canticle for Leibowitz, Walter M. Miller, Jr.
En fixup som bildade skola för andra efterkatastrofenböcker. En rad noveller om hur katolska kyrkan efter kärnvapenkriget bevarar det mänskliga vetandet. I princip den enda boken som Miller är känd för.

13. The Caves of Steel, Isaac Asimov
Så vitt jag minns, läsvärd. Den första uppföljaren, The Naked Sun, går att läsa, men undvik resten.

14. Children of the Atom, Wilmar Shiras
Den här är jag osäker på om jag läst alla delar i: det är en fixup nämligen, som åtminstone delvis gick i Häpna på sin tid, där jag läste dem. Lite originellt val, tycker jag, men väldigt sympatiskt. Det handlar alltså om några väldigt intelligenta barn som samlas i en skola för överbegåvade, och det visar sig att deras föräldrar alla varit med om en reaktorolycka och barnen är alltså mutanter. Upplägget med hyperintelligenta barn i en oförstående omvärld kändes väldigt starkt som något jag kunde identifiera mig med när jag var liten. Rekommenderas, om boken går att hitta.

15. Cities in Flight, James Blish
Har läst, men inte särskilt imponerad.

16. The Colour of Magic, Terry Pratchett
Rimligt att ha med på listan om man tänker sig den som ett omnämnade av hela Discworld-serien, men knappast Pratchetts bästa enskilda bok. I och för sig rätt rolig, med parodier på i tur och ordning Fafhrd & Gråkatt, Conan Barbaren respektive Pern, men Discworld kom inte igång på allvar förrän ett par böcker senare.

17. Dangerous Visions, edited by Harlan Ellison
Inte läst antologin, men däremot ett par av novellerna på annat håll.

18. Deathbird Stories, Harlan Ellison
Samma här, tror jag. Jag får kolla vilka noveller som ingår i den här samlingen.

19. The Demolished Man, Alfred Bester
Stor klassiker, proto-cyberpunk och dessutom läste jag om den för ett par år sedan, så jag vågar gå i godo för att den håller än.

20. Dhalgren, Samuel R. Delany
Inte läst.

21. Dragonflight, Anne McCaffrey
Har läst, men inte riktigt min grej.

22. Ender's Game, Orson Scott Card
Nja, inte helt begeistrad. Dels är det ju det som flera redan sagt inte helt övertygande. Och så kom jag på en grej, Enders syskon tar över världen genom att blogga. Säkerligen en cool idé på 80-talet när den skrevs, men känns inte lika övertygande idag. Plus retroaktiv kvalitetsförsämring.

23. The First Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever, Stephen R. Donaldson
Visserligen inflytelserik, men frågan är om det är bra eller dåligt. Jag kommer ihåg att jag läste i ett svenskt fansin (Der Leuchtturm, tror jag) en rapport från en amerikansk sf-kurs där Donaldson uppgav att han egentligen tänkt sig att skriva två böcker, men förlaget sa att trilogier sålde bättre. Mycket riktigt, i mellanboken (The Illearth War) händer det ingenting mer än att folk springer runt över hela kartan och bankar varandra i huvudet med magiska föremål, utan att själva huvudintrigen egentligen förs framåt. Dessutom har Donaldson ett monumentalt maplacerat ordförråd. Om man prompt ska läsa Donaldson i fantasytagen, pröva Mordant's Need istället (bara två volymer).

24. The Forever War, Joe Haldeman
Väldigt bra bok, stor klassiker. Bör läsas av alla som inte redan gjort det.

25. Gateway, Frederik Pohl
Mer av en bok jag beundrar än tycker om. Fast helt OK läsning om man tycker om kosmisk sf, särskilt i de senare delarna av serien.

Hoppsan, det blev lite långt det här. Fortsättning i ett senare inlägg...

Magnus O.
Mange
LoC-skribent

Inläggav Mange » sön 19 nov 2006, 15:54

Ja, då var det dags för nästa omgång böcker till rakning

26. Harry Potter and the Philosopher's Stone, J.K. Rowling
Den här serien hoppade jag faktiskt på enligt rekommendation av Johannes Berg, salig i åminnelse. Enligt honom var den nästan som Roald Dahl, och fast jag hade varit lite skeptisk innan prövade jag de tre första böckerna. Och jag kan ju begripa att de har blivit ett oerhört fenomen, även om de inte är just mina favoriter på listan.

27. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams
Det här, däremot, är en av mina favoriter. Också en av de första böcker jag läste på engelska, så den har antagligen präglat min uppfattning om hur humor i sf-miljö ska se ut.

28. I Am Legend, Richard Matheson
Inte läst.

29. Interview with the Vampire, Anne Rice
Har läst, men inte min grej. Odödliga vampyrer utan humor som lullar runt och har ångest i 500 sidor, nej, inte min grej, även om det som försäljningssiffrorna visar finns gott om folk vars grej det är.

30. The Left Hand of Darkness, Ursula K. Le Guin
För att låna en karakteristik av Jophan, mer av en bok man beundrar än tycker om.

31. Little, Big, John Crowley
Den här var riktigt bra: amerikansk nutidsfantasy/magisk realism med väldigt hög litterär kvalitet. Dags att läsa om den, tror jag.

32. Lord of Light, Roger Zelazny
Naturligtvis måste Zelazny vara med, men jag ställer mig frågande till valet av just den här romanen. Min personliga favorit hade snarare varit Doorways in the Sand, även om den har den nackdelen i listsammanställningssammanhang att den är rolig. Lord of Light är naturligtvis också rätt rolig på sina ställen, men grundtonen är allvarlig.

33. The Man in the High Castle, Philip K. Dick
Den andra Dicken på listan, och antar jag med som representant för alternativ historia inom sf. Visst, det här är antagligen en av de viktigaste alternativhistorierna, men jag är inte helt säker på att den är just den Dicken (ihop med Androidens drömmar längre upp på listan) som bäst karakteriserar Dicks författarskap.

34. Mission of Gravity, Hal Clement
Inga litterära pretentioner alls, utan bara det ena komplicerade fysikproblemet efter det andra. Kul om man tyckte om fysiklektionerna i skolan, annars inte. Handling? Handelsmannen Barlennan (som ser ut som en tusenfoting, ungefär) får i uppdrag av jordmänniskor att ta sig från ett ställe till ett annat på höggravitationsplaneten Mesklin, och snavar alltså över en massa fysikproblem.

35. More Than Human, Theodore Sturgeon
Klassiker. Läs, om ni inte redan gjort det.

36. The Rediscovery of Man, Cordwainer Smith
Den här var jag tvungen att slå upp, men det är alltså Nesfas samling av alla Cordwainer Smiths noveller. Det är fråga om saker som Alpha Ralpha Boulevard och The Ballad of Lost C'Mell etc. Det här är antagligen den bok på listan som jag rekommenderar mest förbehållslöst åt alla att läsa, och fortsätt gärna med Norstrilia (även utgiven i två delar som The Planet Buyer/The Underpeople). Helt unik berättare.

37. On the Beach, Nevil Shute
Har inte läst.

38. Rendezvous with Rama, Arthur C. Clarke
En rätt bra Clarke, men inte den jag skulle ha valt som andra representant på listan. Undvik till varje pris samtliga uppföljare till den här. Allvarligt, alltså.

39. Ringworld, Larry Niven
Jag har redovisat vad jag tycker om den här på annan plats på detta forum.

40. Rogue Moon, Algis Budrys
Ett lite märkligt val, tycker jag. Fast nån Budrys skulle de väl ha med. Nåja, den är ju åtminstone kort och kärnfull.

41. The Silmarillion, J.R.R. Tolkien
Å ena sidan är det här inte riktigt ett litterärt verk utan snarare byggstenarna till ett, hoptotade av Christopher Tolkien och Guy Gavriel Kay, så man kan undra om det verkligen hör hemma här. Å andra sidan har även Silmarillion varit oerhört inflytelserikt, kanske inte så mycket på prosa men väl på rollspelsvärldar o.d. -- jag har svårt att tänka mig World of Warcraft eller D&D utan inflytandet från Tolkien och Silmarillion.

42. Slaughterhouse-5, Kurt Vonnegut
Mycket bra. Rekommenderas. Lär vara en av de mest utrensade och censurerade böckerna i USA eftersom en soldat i boken vid ett tillfälle kallar en annan soldat för "motherfucker".

43. Snow Crash, Neal Stephenson
RIktigt kul bok, och en av Stephensons tidigaste. Han skrev den innan han lärde sig konsten att avsluta romaner: det blir liksom ingen riktig upplösning, utan intrigen bara puttrar på. Minuspoäng dessutom för att intrigen tar paus ungefär hundra sidor mitt i för att Stephenson ska kunna föreläsa om "The Origin of Consciousness in the Break-Up of the Bicameral Mind" och framföra några av Julian Jaynes mer knäppgökiga teorier. Uppfyller också kravet på inflytande, eftersom det var här Stephenson lanserade benämningen avatar för den gubbe man representeras av i en virtuell miljö.

44. Stand on Zanzibar, John Brunner
Deprimerande sjuttiotals-överbefolknings-miljökatastrof-sf, som dock förblir läsvärd tack vare ett visst mått av svart humor.

45. The Stars My Destination, Alfred Bester
Alfred Besters andra hyperklassiker från femtiotalet. Full gas genom framtiden med färgstarkt persongalleri. Obligatorisk läsning.

46. Starship Troopers, Robert A. Heinlein
Stilbildande roman om krig i framtiden -- halva Baen Books utgivning verkar vara född ur den här. Men också ett rätt bra exempel på Heinlein innan han spårade ut helt: föreläsningarna och predikningarna pågår bara några sidor i taget i stället för hela kapitel.

47. Stormbringer, Michael Moorcock
Viktig fantasy, lite grann anti-Conan. Där Conan föds barbar och långsamt kämpar sig upp för att till sist bli kung av Aquilonia, startar Moorcocks huvudperson Elric som kejsare av jordens mäktigaste nation Melniboné med en hel hoper demoner och drakar till sitt förfogande. Och naturligtvis går det bara utför genom hela bokserien, varav Stormbringer är den sista (typ, det är ju en rätt knölig publiceringshistoria, det där). En av de sista mer renodlade Sword and Sorcery-serierna, innan den episka fantasyn tog över helt och hållet.

48. The Sword of Shannara, Terry Brooks
Och den främsta skyldige till att den episka fantasyn tog över på sjuttiotalet har vi här. Brooks massproducerade skräpfantasy är antagligen det främsta skälet till fantasyngenrens utseende idag: så på det sättet är den ju inflytelserik, ungefär som digerdöden var inflytelserik på Europas historia. Inget jag rekommenderar någon.

49. Timescape, Gregory Benford
Tja, vad ska man säga? Hedervärd sf, med ett rätt realistiskt porträtt av hur riktig forskning faktiskt går till, vilket är mindre vanligt än man kan tro i en genre som heter science fiction. Fast den lämnade inget djupare intryck.

50. To Your Scattered Bodies Go, Philip Jose Farmer
Första delen i Riverworldserien. Oerhört coolt upplägg, och välskriven första del, och sedan gick det utför i de följande delarna. Läs vidare i serien på egen risk.

Ja, den här listan var ju också en märklig blandning. En del bra, en del aparta val och en del som bara verkar vara med för att de haft stort försäljningsmässigt inflytande.

Föfattare jag saknar: Iain Banks, både för att han håller hög litterär kvalitet och för att han haft stort inflytande på den nya brittiska vågen space opera i cinemascope.
Jack Vance, som flera andra nämnt.
RA Lafferty. Personlig favorit

Magnus O.
Mange
LoC-skribent

Re: SFBC:s lista över viktigaste SF/F

Inläggav J-h:n » sön 19 nov 2006, 23:26

Jag får väl också vara med och leka. De här har jag läst:

3. Dune, Frank Herbert
5. A Wizard of Earthsea, Ursula K. Le Guin*
8. Do Androids Dream of Electric Sheep?, Philip K. Dick*

*
19. The Demolished Man, Alfred Bester*

24. The Forever War, Joe Haldeman*

31. Little, Big, John Crowley*
*
35. More Than Human, Theodore Sturgeon*
42. Slaughterhouse-5, Kurt Vonnegut*

45. The Stars My Destination, Alfred Bester*

50. To Your Scattered Bodies Go, Philip Jose Farmer*

Jag tycker som så många andra att Vance borde ha fått vara med, fast det verkar som om de i hag grad valt just den bok som författaren i första hand förknippas med, och The Dying Earth kom ju redan 1950. Men de första två Stiftelse-böckerna kom väl också ut före 1953? (Novellerna de bygger på är förstås ännu äldre.) Märklig tidsavgränsning, vettigare hade väl varit att dra gränsen runt 1945 när amerikansk sf började ges ut i bokform på allvar.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Merry » mån 20 nov 2006, 17:11

Samma taggning som tidigare, och med reservation för dåligt minne (jag läste mängder av klassisk sf när jag var liten, men de mer oförståeliga gjorde inte alltid ett starkt intryck =)

Kan inte säga att jag förstod urvalet, jag heller. Var är Tiptree, till exempel?

3. Dune, Frank Herbert
4. Stranger in a Strange Land, Robert A. Heinlein*
5. A Wizard of Earthsea, Ursula K. Le Guin*
6. Neuromancer, William Gibson (lyckades ta mig igenom den på tredje försöket)
13. The Caves of Steel, Isaac Asimov* (gillar dock inte längre)
22. Ender's Game, Orson Scott Card*
23. The First Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever, Stephen R. Donaldson
27. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Douglas Adams*
29. Interview with the Vampire, Anne Rice (ägnade många år åt att försöka förstå varför hon var så populär)
30. The Left Hand of Darkness, Ursula K. Le Guin*
31. Little, Big, John Crowley*
33. The Man in the High Castle, Philip K. Dick? (har ett vagt minne av att ha läst den; inte helt säker)
36. The Rediscovery of Man, Cordwainer Smith* (läst vissa)
37. On the Beach, Nevil Shute
39. Ringworld, Larry Niven
40. Rogue Moon, Algis Budrys
41. The Silmarillion, J.R.R. Tolkien
42. Slaughterhouse-5, Kurt Vonnegut
44. Stand on Zanzibar, John Brunner
45. The Stars My Destination, Alfred Bester*
47. Stormbringer, Michael Moorcock
48. The Sword of Shannara, Terry Brooks
49. Timescape, Gregory Benford
50. To Your Scattered Bodies Go, Philip Jose Farmer
Merry
Fan

Inläggav åka » ons 22 nov 2006, 22:10

Nu har jag också gjort detta. Det är lite kul att jämföra vad man har läst.

Teckenförklaringen upprepad: Fetstil = har läst, Understruken = tyckte illa om, Kursiv = påbörjade men avslutade aldrig, Asterisk* = älskade.

Jag har satt ut ganska få asterisker. Det finns flera som jag älskade när jag läste dem, men som jag nu känner mindre starkt för. 29 hade jag visst läst, mer än hälften.

3. Dune, Frank Herbert
5. A Wizard of Earthsea, Ursula K. Le Guin

11. The Book of the New Sun, Gene Wolfe*

29. Interview with the Vampire, Anne Rice
31. Little, Big, John Crowley