Public Domain

Om sf och fantasy

Public Domain

Inläggav Peak » tor 11 okt 2007, 20:50

Jag har en fundering. Någon som har någon aning om copyrightlagarna i Sverige när det gäller böcker.

Det vill säga, när och hur kan man vara säker på att ett verk är Public Domain. Jag känner till 70-årsregeln (70 år efter att författaren är död), men finns det något annat man bör tänka på? Finns det undantag?

Antar att Frank L. Baum och Arthur Conan Doyle bör vara PD, medan Edgar Rice Burroughs inte är det. Eller?
Peak
Fan

Re: Public Domain

Inläggav Sten » tor 11 okt 2007, 21:32

Peak skrev:Det vill säga, när och hur kan man vara säker på att ett verk är Public Domain. Jag känner till 70-årsregeln (70 år efter att författaren är död), men finns det något annat man bör tänka på? Finns det undantag?

Antar att Frank L. Baum och Arthur Conan Doyle bör vara PD, medan Edgar Rice Burroughs inte är det. Eller?

Om det rör sig om översatta böcker måste du förstås kontrollera att den översättningen du använder är PD. Både översättaren och författaren måste alltså normalt ha varit döda i 70 år.

Men om upphovsrätten har gått ut för verk kan du ju alltid översätta det själv, och tillåta att översättningen publiceras fritt.

Dessutom -- bara för att göra världen lite krångligare -- finns det verk vars upphovsrätt har gått ut trots att författaren inte har varit död i 70 år. Många, men inte alla, av E R Burroughs verk är PD (åtminstone i USA, jag är inte hundra procent säker på vad som gäller i Sverige).
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Peak » tor 11 okt 2007, 21:38

Jo, jag vet att Burroughs är PD i USA, men jag antar att svenska PD-reglerna struntar fullkomligt i detta. Eller?

Det är bara 70-årsregeln som gäller alltså? Det är inte så att nåt förlag eller estate kan sitta på copyrighten till några gamla amerikanska eller engelska böcker här i Sverige?

En liten udda sak är väl Tom Swift-serien. Den verkar vara PD i USA (finns på Gutenberg iaf), men är skriven av en bunt personer under pseudonym. Hur ser man på sånt?
Peak
Fan

Inläggav john-henri » tor 11 okt 2007, 22:16

I princip är det 70 år (fast var noga... 70 år räknas från midnatt den 31 december det år under vilket dödsfallet inträffade... så i realiteten inträder PD den 1 januari det 71:a kalenderåret efter dödsfallet). Men det finns som sagt vissa undantag.

Ett stort är inom USA. Men det beror på de tidigare copyrightreglerna där och påverkar inte hur författarskapen bedöms i resten av den värld som anslutit sig till gällande konventioner. Där omfattas också amerikaner av 70-åtsregeln.

Men ett krångligare specialfall är författarskap där författaren före sin död överlåtit alla rättigheter till institutioner. Ett berömt fall är J M Barrie; Peter Pan-böckerna ägs som jag förstått saken av en välgörenhetsstiftelse i London, och den är inte död än utan tvärtom rätt välmående, trots att Barrie i år varit död i stipulearde 70. Hur det här kommer att hanteras i framtiden har jag ingen aning om.

Problemen med ting som Tom Swift och otaliga andra populärlitterära verk som skrevs på beställning är att de enligt den tidigare lagstiftningen fullt ut tillhörde beställaren, som normalt betalade i ett för allt för samtliga rättigheter. I USA ägs i varierande utsträckning sådana verk, liksom mycket som trycktes i pulpmagasin där man också köpte världsrättigheterna, fortfarande av ursprungsförlagen. Internationellt misstänker jag att läget är oklart. I många fall har ju ingen längre ens någon aning om vem som egentligen skrivit vissa texter. Eller vem som i en kista på vinden fortfarande kan råka ha kvar mormors aktier i Love Romance Publications, Inc (stor pulputgivare på 30- och 40-talen som lär äga tusentals noveller och följetonger).

Ytterligare problem kan dyka upp i samband med verk där delrättigheter sålts vidare och fortfarande hålls aktiva. Tror någon att Disney stillatigande kommer att åse hur Nalle Puh börjar utges hej vilt av vem som helst är han/hon nog naiv. Dessutom har de ju tid att förbereda en strategi; Milne dog inte förrän 1956. Men jag gissar att redan har börjat planera.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Rymd-Olov » fre 12 okt 2007, 06:55

När jag pluggade till bibliotekarie fick jag veta att det fanns någon extremt intressant, tidig svensk skrift som ett museum ville trycka men inte vågade, eftersom de inte kunde hitta någon efterlevande till författaren...
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Peak » fre 12 okt 2007, 08:26

Ok, jag antar väl då att om:

1) Boken finns på Gutenberg.org

2) Det är över 70 år sedan författaren dog

så borde det vara fritt fram. Ifall det var nåt annan specifik copyright på en specifik bok någonstans så borde inte filen finnas på Gutenberg, tycker jag.
Peak
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 17 okt 2007, 13:00

Åtminstone för några år sedan så publicerade Project Gutenbergs australiensiska underavdelning (har jag för mig att det var) fler verk än den centrala eftersom reglerna där stipulerade 50 år, åtminstone under vissa omständigheter. Dessa verk omgavs självklart med notiser om att de bara fick laddas ner från Australien vilket alla lika självklart ignorerade. Jag har för mig att George Orwell (d. 1950) var en av dem vars verk fanns med på extralistan.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Återgå till Litteratur