Svensk fantasy

Om sf och fantasy

Svensk fantasy

Inläggav vanna » sön 14 okt 2007, 21:08

Hej! Jag vill tipsa om en nyutkommen Fantasy roman som är skriven av en Finlandssvensk författare som heter Ann-Britt Kvist. Dvs. jag som använder mig av signaturen Vanna här på Fandom.
Den är utgiven av Ahlbergs Förlag som är verksamt i Finland. Boken heter Vildfågeln.
Den handlar om unga Fevanna Kargesdotter Side som är född och uppvuxen i ett litet samhälle i Furuskogen. Hon trivs inte alls med sin situation där och hon protesterar mot sina släktingars inskränkta livssyn. Redan när hon var liten började hennes släktingar att se ut en passlig karl åt henne att gifta sig med, men hon tål för det första ingen av de tilltänkta och sedan drömmer hon om att få ett jobb någon annanstans.
En dag lyckas hon på egen hand skaffa sig en provanställning på värdshuset Gyllene Kannan i den närliggande hamnstaden Hannebor. Tyvärr råkar hon ut för ett missöde redan första dagen och blir indragen i något hon helst skulle velat slippa. Hon blir bortförd av den fruktade Zeke Hartgraven från Maredalen och hans otäcka ryttare
Senast redigerad av vanna mån 15 okt 2007, 12:41, redigerad totalt 1 gång.
vanna

Inläggav Sheriffen » sön 14 okt 2007, 21:20

Jaha ja, där har vi så gott som hela handlingen i den boken, för nu återstår ju bara att hon klarar sig medan Zeke dör, vilket hon och han förstås gör.

Med andra ord och inte för att vara spydig, men däremot sanningsenlig: rekommendera inte en bok genom att redogöra för dess handling, för det förtar ju rätt mycket av nöjet med att läsa den.

Så här rekommenderas boken på annat ställe på nätet:

"Fantaysbok för ungdomar, handlar om den starka unga kvinnan Fevanna och hennes äventyr när hon bryter upp från sitt hem i Furuskogen."

Mycket bättre.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Svensk fantasy

Inläggav Sten » sön 14 okt 2007, 23:45

vanna skrev:Hej! Jag vill tipsa om en nyutkommen Fantasy roman som är skriven av en Finlandssvensk författare som heter Ann-Britt Kvist. Den är utgiven av Ahlbergs Förlag som är verksamt i Finland.

Är det du som är Ann-Britt? Jag menar, Korsholm är en ganska liten stad, så det är väl knappast en slump att både hon och du bor där?

Du får förstås tipsa om egna böcker om du vill. Den kan ju vara bra i vilket fall, och det är inte lätt att få små förlag att göra massiva reklamkampanjer. Det känns bara mer ärligt om du först talar om att det är du (eller en vän till dig) som har skrivit boken.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » mån 15 okt 2007, 08:43

Sheriffen skrev:Så här rekommenderas boken på annat ställe på nätet:

"Fantaysbok för ungdomar, handlar om den starka unga kvinnan Fevanna och hennes äventyr när hon bryter upp från sitt hem i Furuskogen."

Mycket bättre.

Kör hårt,
Sheriffen

Men jag tyckte att den var lite väl kort och framför allt säger den för lite om vad som är speciellt med just den boken. Stark ung kvinna som bryter upp från sitt hem finns det väl många böcker som behandlar. Ett mellanting är väl kanske bäst, men att rekommendera böcker utan att avslöja för mycket är en svår konst.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Svensk fantasy

Inläggav vanna » mån 15 okt 2007, 10:54

vanna skrev:Hej! Jag vill tipsa om en nyutkommen Fantasy roman som är skriven av en Finlandssvensk författare som heter Ann-Britt Kvist. (Jag) Den är utgiven av Ahlbergs Förlag som är verksamt i Finland. Boken heter Vildfågeln.
Den handlar om unga Fevanna Kargesdotter Side som är född och uppvuxen i ett litet samhälle i Furuskogen. Hon trivs inte alls med sin situation där och hon protesterar mot sina släktingars inskränkta livssyn.
En dag lyckas hon på egen hand skaffa sig en provanställning på värdshuset Gyllene Kannan i den närliggande hamnstaden Hannebor och Tyvärr råkar hon ut för ett missöde redan första dagen och blir indragen i något hon helst skulle velat slippa. Hon blir bortförd av den fruktade Zeke Hartgraven från Maredalen och hans otäcka ryttare

Hej på er alla. Tack för alla kommentarer och tips. Jo, det är jag som är författaren. Har länge läst på dessa fantasyformun och grunnat på om det är någon ide att göra reklam för min Vildfågeln i Sverige. Jag tror att Fantasy är mera läst och känt hos er. Jag håller med om att jag borde skrivit ut att det var jag som var författaren genast. :oops: Ville inte skylta med att det var jag och valde att smyga mig in i stället. Tyckte att det skulle verka som skryt..
Som ni ser har jag kortat ner min rekomendation. Men den längre varianten var långt ifrån allt vad boken går ut på. Istället är det introduktionen till handlingen. Det är egentligen där boken börjar, mitt i
i bortförandet.
Tack Olov, jo det är inte så lätt.. :) Hälsningar Ann-Britt från Korsholm
vanna

Återgå till Litteratur