Rollspelens positiva inflytande på fantasy

Om sf och fantasy

Inläggav Johan_L » mån 15 okt 2007, 13:14

Det är kul hur flera av de nya stora namnen - Scott Lynch och Steven Erikson, till exempel - har en rollspelsbakgrund som direkt influerat deras författande (utan att det blir den sorts smörja som rollspelsfantasy annars brukar vara).

Hur hemma har vi Erik Granström (som jag hoppas får ändan ur med nästa bok någon gång).
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav jophan » mån 15 okt 2007, 13:24

Det är nog mest en oundviklig funktion av tiden. Det är svårt att hitta fantasyintresserade födda mellan 1965 och 1975 (i USA/Storbritannien) eller 1970 och 1980 (i Sverige) som inte har hållt på en hel del med rollspel, och att det påverkar hur man lägger upp sin intrig och sina sekundärvärldar går väl utan att sägas.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan_L » mån 15 okt 2007, 13:33

Erikson är född '59, Lynch '78, och Granström '56. :wink:

(Vilket förstås inte förtar något av vad du säger.)
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
Johan_L
Fan

Inläggav jophan » mån 15 okt 2007, 13:40

Ja, när Erik är född visste jag mycket väl men inte att Erikson var så pass gammal. Men jag kan tänka mig att Erikson liksom Erik var early adopter när det gäller rollspel. Erik började spela 1975-76 tror jag, i slutet av och direkt efter gymnasiet. Jag är bekant inte bara med honom själv utan med en hel del folk från hans gamla spelgäng här i Uppsala. Men Gygax' och Arnesons alster började segertåget 1973-74, så det var rejält tidigt. Jag vet ingen i Sverige som började spela D&D före 1975.

Nå, intressant är det likafullt. Jag har svårt att tänka mig att datorrollspelen kommer att sätta samma avtryck på kvalitets- eller semikvalitetslitteraturen inom genren. Men den som lever får se.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » tis 16 okt 2007, 21:39

Johan_L skrev:Det är kul hur flera av de nya stora namnen - Scott Lynch och Steven Erikson, till exempel - har en rollspelsbakgrund som direkt influerat deras författande (utan att det blir den sorts smörja som rollspelsfantasy annars brukar vara).

Det var også veldig interessant å legge merke til hos China Miéville.

Apropos spill, så var det noen som påstod et sted at hovedkilden til barns og ungdoms inntrykk av SF&F var gått fra bøker, så TV og film, men at det nå er dataspillene som er en slags første- eller primærpåvirker.

- P.C.
OsloPC
Letterhack

Inläggav Johan_L » ons 17 okt 2007, 08:14

"adventurers … unscrupulous grave robbers … Anything for gold and experience."
--China Mieville, Perdido Street Station
Johan Lundström

Johan_L
Fan

Återgå till Litteratur