Er första fantasyupplevelse?

Om sf och fantasy

Er första fantasyupplevelse?

Inläggav vanna » tis 16 okt 2007, 11:24

Hej. jag är nyfiken på hur ni första gången kom i kontakt med Fantasy? Var det möjligen Narnia eller Bröderna Lejonhjärta?
vanna

Inläggav jophan » tis 16 okt 2007, 12:34

Det där väcker ju den andra, svårbesvarade frågan om vad fantasy egentligen är, men Narnia är det första "renodlade" eller "typiska" fantasyverk jag läste, som kändes annorlunda än en saga. Förmodligen läste jag Mio, min Mio tidigare, men den uppfattade jag inte som fantasy utan som en fantasifull barnbok. Narnia kändes att de var något annat. Kanske för att det var den första sekundärvärld jag kom i kontakt med som inte bara var en metafor för något annat.

Bröderna Lejonhjärta vet jag inte om den hade utkommit än när jag läste Narniaböckerna. Nätt och jämnt, möjligen. Men eftersom den utspelar sig i livet efter detta känns den inte heller som "typisk" fantasy.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 16 okt 2007, 15:18

De enastående Muminböckerna av Tove Jansson.

Står sig bättre än Tolkien, som var den andra stora bekantskapen jag gjorde.

Dagens alla Tolkien-epigoner, som inte åstadkommer annat än versioner som känns som fjärde genomslagskopian med karbonpapper, läser jag bara om jag är absolut tvungen (läs: samtidigt som jag översätter dem).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » tis 16 okt 2007, 15:55

Frånsett Mio Min Mio, Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter så kanske man kan säga att Gullivers Resor till viss del är mitt fösta möte med Fantasy. Annarsså var min första renodlade Fantasyroman "through Wolf's Eyes" som Jane Lindskold har skrivit, den handlar om Firekeeper som är en 14årig människotjej som bor med Vargar och skall snart upptäckas av människorna och så skall hon i 6 böcker försöka ta reda på vem hon är mest, människa eller varg och hur hon kan kombinera dessa världar. De är jättebra och jättespännande...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav jophan » tis 16 okt 2007, 16:02

Jag ser att Kristina Knaving har recenserat den på LSFF:s blogg. Den verkar ju helt OK, om man gillar standardfantasy:

http://lsff.blogspot.com/2005/08/recens ... es-av.html

Kristina är ganska kräsen, så det där tolkar jag som godkänt betyg.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Cesse » tis 16 okt 2007, 16:44

Min första fantasyupplevelse var The Hobbit av J. R. R. Tolkien. Dock har jag svårt att minnas när jag läste den boken för första gången.
Cesse

Inläggav Fantastix » tis 16 okt 2007, 17:49

Mina första fantasyläsningar är väl också Muminberättelserna och Irmelin Sandman-Lilius böcker. Senare i början på 1970-talet dök Tolkien etc upp. Science fiction har jag nog läst längre.

Men de böcker som fick upp mina ögon för litteratur i allmänhet är Ester Ringnér-Lundgrens böcker om Kvirre och Hoppsan. I synnerhet Kvirre och Hoppsan far till Afrika och Kvirre och Hoppsan på trollresa. Jag hade nyligen lärt mig läsa när jag hittade dessa böcker och efter detta har jag alltid läst.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Martin Andersson » tis 16 okt 2007, 18:41

Jag minns faktiskt inte. Det troligaste är väl att det var Smurfarna.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sten » tis 16 okt 2007, 21:00

Som de andra inläggen säger: det beror ju på vad du menar med fantasy. Jag läste en stor mängd sagor när jag var väldigt liten.

Och den första bok jag någonsin lånade på ett bibliotek (tja, egentligen en bokbuss, för jag fick inte gå till biblioteket själv) hade en bild av en jättefin drake på framsidan. Jag förstod inte så mycket av den, mest för att större delen av boken handlade om att den elaka draken sprutade etter på de andra djuren, och jag hade ingen aning om vad etter var för något. (När jag frågade någon av mina föräldrar visste de inte heller, men de trodde att jag menade eter. Förklaringen gjorde mig inte mindre förvirrad.)

Narnia, annars. Tror jag. Eller något av Astrid Lindgren.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Johan » ons 17 okt 2007, 03:16

Min första genremedvetna fantasyupplevelse var David Eddings någon gång i sex-, sjuårsåldern, i Ylvas översättning.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav pinkunicorn » ons 17 okt 2007, 13:07

Johan skrev:Min första genremedvetna fantasyupplevelse var David Eddings någon gång i sex-, sjuårsåldern, i Ylvas översättning.

Jag tycker att Martin (6 år) är rätt duktig som läser Bamse-böcker (inte serierna, alltså) själv. Oh well... ;-)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav centerwall » fre 19 okt 2007, 09:04

Bilbo fick jag lyssna på redan innan jag begrep vad det var jag lyssnade på, men sedan läste jag den på egen hand väldigt tidigt. Fast troligtvis fick jag Muminböcker upplästa för mig som liten också. På något sätt känns det som om herr Bagger och Muminfamiljen har funnits med mig hela livet.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » lör 20 okt 2007, 11:05

Diskussionen om vad fantasy är splittades av och hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=728
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav sisterofsam » lör 08 dec 2007, 16:23

Ha! Jag läste minsann Sagan om Ringen när jag var sex. Men jag tyckte det var så läskigt att jag bara läste en och en halv bok. (Eddings är ju för lite mindre barn)
Men jag vann, erkänn!
Annika
sisterofsam
WAHF

Återgå till Litteratur