Vad är fantasy?

Om sf och fantasy

Vad är fantasy?

Inläggav vanna » ons 17 okt 2007, 11:20

Denna tråd är en spin-off från diskussionen om första fantasyupplevelsen: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=724

jo, jag har själv funderat på vad som inberäknas i Fantasy. Finns det några vissa kriterier? Jag har faktiskt aldrig tänkt Mumin som Fantasy tidigare.. Men visst är det väl Fantasy det med..? Jag måste erkänna att jag fortfarande gärna sitter och tittar på Mumin med mina barn. Det är något speciellt med de intressanta historierna och de charmiga karaktärerna. Narnia slukade jag även som barn. Och Ronja Rövardotter. Finns säkert många andra favoriter också som man aldrig klassat som Fantasy.
vanna

Inläggav jophan » ons 17 okt 2007, 11:42

Det har skrivit spaltkilometer i många, många år om vad fantasy är och inte är, utan att folk har blivit överens. Folk kommer inte att bli överens, för det finns inga skarpa gränser eller objektiva kriterier.

Själv tror jag mest på något slags avgränsning i stil med min anpassning av de kriterier Jerry Määttä ställde upp för att definiera science fiction när han skrev sin avhandling. Denna anpassning blir att fantasy ska uppfylla följande tre kriteria:

* Fantasy är en form av skönlitteratur som skildrar en fiktionsvärld som inte är primärt tänkt att vara metaforisk och på en eller flera för berättelsen och dess litterära gestalter avgörande punkter avviker från författarens egen värld, och där avvikelserna är oförenliga med vad vi vet om vår världs naturlagar.

* Fantasy är en form av skönlitteratur som kännetecknas av att de i berättelserna skildrade avvikelserna från författarens egen värld institutionaliseras och blir en del av denna litteraturs megatext, dvs. kollektiva och ständigt föränderliga förråd av för genren specifika teman, motiv, uttrycksformer, rekvisita, miljöer och situationer vilka kommenteras och byggs på från en berättelse till en annan – vilket innebär att såväl läsare som författare delar en för fantasy gemensam förväntningshorisont, ett slags kontrakt som också medför att vissa berättelser som enligt denna definition skulle tillhöra genren ändå faller utanför eftersom de av genrens läsare och författare inte uppfattas som delaktiga i denna genreinterna process.

* Fantasy är en form av skönlitteratur som utgör en egen marknadskategori på bokmarknaden, identifierbar dels genom på den enskilda publikationens omslag befintliga paratextuella genremarkörer såsom (1) genrebeteckningen fantasy, (2) ett serienamn, en seriesymbol eller ett förlagsnamn som starkt förknippas med genren (t.ex. Fantasy Masterworks, Ballantine Adult Fantasy), (3) illustrationer med uppenbar koppling till genrens klichéer (t.ex. trollkarlar, fabeldjur, magiska svärd, monster och pseudomedeltida stadsvyer), (4) en titel som i någon mån anknyter till genrens megatext (t.ex. E Pluribus Unicorn, A Wizard of Earthsea, Magic Kingdom For Sale - Sold!, eller The Bane of the Black Sword) och (5) ett författarnamn som för genrens läsare är omedelbart igenkännbart som ett namn på en fantasyförfattare (t.ex. J.R.R. Tolkien, David Eddings, Raymond E. Feist eller Michael Moorcock), dels genom att verken företrädesvis distribuerats i det populära kretsloppet och anses utgöra en form av populärlitteratur, med allt vad det innebär av sällsynta anmälningar i ansedda dagstidningar och litteraturtidskrifter, mycket sparsamma omnämnanden i litteraturhistoriska, icke-genrespecifika översiktsverk samt att de hamnar i särskilda avdelningar i bokhandeln och på bibliotek.

Sammanfattning: Fantasy utspelas i en fiktionsvärld som avviker från vår på något avgörande övernaturligt sätt, fantasy använder sig av motiv och teman som vuxit fram inom genren och som fantasyläsaren vet att denne kan förvänta sig i en fantasybok, och fantasy marknadsförs som fantasy i bokhandeln.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » ons 17 okt 2007, 11:44

Eller, ur en novellsamling av Poul Anderson:

"A famous schoolboy definition said, A fantasy is a story about goblins, ghosts, werewolves, virgins, and other supernatural beings."
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 18 okt 2007, 23:51

vanna skrev:Jag har faktiskt aldrig tänkt Mumin som Fantasy tidigare.. Men visst är det väl Fantasy det med..?

Bara av ren nyfikenhet - vad tänkte du på Mumin som, om inte som fantasy...?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav vanna » fre 19 okt 2007, 21:23

Har bara inte kommit och tänka på mumin i det sammanhanget tidigare.
vanna

Inläggav john-henri » lör 20 okt 2007, 02:52

Jophan skrev:
Själv tror jag mest på något slags avgränsning i stil med min anpassning av de kriterier Jerry Määttä ställde upp för att definiera science fiction när han skrev sin avhandling. Denna anpassning blir att fantasy ska uppfylla följande tre kriteria

Jag håller med om den första punkten i definitionen. Däremot inte om de båda andra. Men till skillnad från Jerry är jag ju inte litteratursociolog, och delar inte heller litteratursociologernas – eller vad det beträffar de svenska litteraturvetarnas i allmänhet – agenda.

I själva verket tror jag att man bör vara rätt försiktig med den här typen av definitioner, som har dubbla syften. Ett är, för all del, att ge en motiv- eller intentionsavgränsande definition av en viss litterär strömning, så att man någorlunda klart kan avgöra vilka verk som hör eller inte hör till den. Men det behovet uppfylls såvitt jag kan se av den första punkten.

Det andra, som uppfylls av de båda senare punkterna, är att avgränsa vad som ses som "genrer" och som i svensk litteraturvetenskap skarpt avgränsas från "seriös" litteratur (det normerande begreppet är "populärlitteraturgenrer"). Härav de kuriösa kraven på hur förlaget ska utforma omslaget, att författarnamnet ska vara allmänt förknippat med genren, osv. Notera att enligt de här kriterierna lär varken några av Astrid Lindgrens eller av Tove Jansons böcker egentligen vara fantasy, långt mindre några av Borges, Vargas Llosa, Calvino eller Süsskind.

Köper man det här definitionspaketet köper man också det resonemang som gör att svenska litteraturvetare på fullt allvar kan hävda att Aniara självfallet inte är sf, att P C Jersild aldrig har skrivit sf och att inte heller Roth eller Atwood eller alla de andra har gjort det. Jag skulle nog våga påstå att möjligheten att hävda just sådant är ett starkt bidragande skäl till att man utformar definitioner på det här viset. Plus, för all del, att det möjliggör den typ av litteratursociologiska studier som ägnar sig åt inte frågan vad sf eller fantasy eller deckare är för något eller vill säga, utan vilka konstiga djur det är som köper och läser böcker med rymdraketer, drakar eller ordet "Manhattan" på omslaget.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 20 okt 2007, 03:29

En fascinerande effekt av att även de båda andra punkterna accepteras i finlirande akademiska kretsar och därifrån sprider sig till förment kulturella förläggare och förlag är ju till exempel att Pan/Norstedts under sjuttiotalet kom undan med att utge en lång rad novellsamlingar och romaner av Ray Bradbury i urläckra utgåvor och få dem tagna på allvar på kultursidorna, genom det enkla greppet att inte förse dem med beteckningen science fiction och inte ge dem omslag som på något annat sätt heller uppfyllde den tredje punkten.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 20 okt 2007, 10:58

john-henri skrev:Notera att enligt de här kriterierna lär varken några av Astrid Lindgrens eller av Tove Jansons böcker egentligen vara fantasy, långt mindre några av Borges, Vargas Llosa, Calvino eller Süsskind.

Köper man det här definitionspaketet köper man också det resonemang som gör att svenska litteraturvetare på fullt allvar kan hävda att Aniara självfallet inte är sf, att P C Jersild aldrig har skrivit sf och att inte heller Roth eller Atwood eller alla de andra har gjort det.

Ja, men självklart. De sista två punkterna handlar ju om marknadskategorin fantasy, vad som säljs som och uppfattas som fantasy av läsare och förlag. Och för den delen författare. Och det är ju klockrent att vare sig Astrid Lindgren, Tove Jansson, Borges, Vargas Llosa, Calvino eller Süskind uppfattas som fantasy på bokmarknaden. Det är den första definitionen som handlar om verkets litterära karaktär an sich, de andra två handlar om marknaden. Litteratursociologin ägnar sig åt det sociala samspelet inom litteraturen, hur saker uppfattas.

Jag håller inte med dina misstankar om liiteraturvetarnas dolda dagordning, men det kan vi lämna därhän, för där lär vi knappast enas.

Däremot håller jag med om det som Sheriffen skriver, att förläggare utnyttjar det faktum att endast det som publiceras som fantasy/sf uppfattas som fantasy/sf på bokmarknaden, till att marknadsföra vad som är essentiell genrelitteratur så att marknaden uppfattar det som inte tillhörande motsvarande marknadskategori. Men vad gör man åt det?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav vanna » lör 20 okt 2007, 21:56

jophan skrev:Det har skrivit spaltkilometer i många, många år om vad fantasy är och inte är, utan att folk har blivit överens. Folk kommer inte att bli överens, för det finns inga skarpa gränser eller objektiva kriterier.

Själv tror jag mest på något slags avgränsning i stil med min anpassning av de kriterier Jerry Määttä ställde upp för att definiera science fiction när han skrev sin avhandling. Denna anpassning blir att fantasy ska uppfylla följande tre kriteria:

* Fantasy är en form av skönlitteratur som skildrar en fiktionsvärld som inte är primärt tänkt att vara metaforisk och på en eller flera för berättelsen och dess litterära gestalter avgörande punkter avviker från författarens egen värld, och där avvikelserna är oförenliga med vad vi vet om vår världs naturlagar.

* Fantasy är en form av skönlitteratur som kännetecknas av att de i berättelserna skildrade avvikelserna från författarens egen värld institutionaliseras och blir en del av denna litteraturs megatext, dvs. kollektiva och ständigt föränderliga förråd av för genren specifika teman, motiv, uttrycksformer, rekvisita, miljöer och situationer vilka kommenteras och byggs på från en berättelse till en annan – vilket innebär att såväl läsare som författare delar en för fantasy gemensam förväntningshorisont, ett slags kontrakt som också medför att vissa berättelser som enligt denna definition skulle tillhöra genren ändå faller utanför eftersom de av genrens läsare och författare inte uppfattas som delaktiga i denna genreinterna process.

* Fantasy är en form av skönlitteratur som utgör en egen marknadskategori på bokmarknaden, identifierbar dels genom på den enskilda publikationens omslag befintliga paratextuella genremarkörer såsom (1) genrebeteckningen fantasy, (2) ett serienamn, en seriesymbol eller ett förlagsnamn som starkt förknippas med genren (t.ex. Fantasy Masterworks, Ballantine Adult Fantasy), (3) illustrationer med uppenbar koppling till genrens klichéer (t.ex. trollkarlar, fabeldjur, magiska svärd, monster och pseudomedeltida stadsvyer), (4) en titel som i någon mån anknyter till genrens megatext (t.ex. E Pluribus Unicorn, A Wizard of Earthsea, Magic Kingdom For Sale - Sold!, eller The Bane of the Black Sword) och (5) ett författarnamn som för genrens läsare är omedelbart igenkännbart som ett namn på en fantasyförfattare (t.ex. J.R.R. Tolkien, David Eddings, Raymond E. Feist eller Michael Moorcock), dels genom att verken företrädesvis distribuerats i det populära kretsloppet och anses utgöra en form av populärlitteratur, med allt vad det innebär av sällsynta anmälningar i ansedda dagstidningar och litteraturtidskrifter, mycket sparsamma omnämnanden i litteraturhistoriska, icke-genrespecifika översiktsverk samt att de hamnar i särskilda avdelningar i bokhandeln och på bibliotek.

Sammanfattning: Fantasy utspelas i en fiktionsvärld som avviker från vår på något avgörande övernaturligt sätt, fantasy använder sig av motiv och teman som vuxit fram inom genren och som fantasyläsaren vet att denne kan förvänta sig i en fantasybok, och fantasy marknadsförs som fantasy i bokhandeln.

Tack för ditt långa, utförliga svar. Nu kanske jag blir lite klokare :)
vanna

Inläggav john-henri » sön 21 okt 2007, 11:31

Jophan skrev
Däremot håller jag med om det som Sheriffen skriver, att förläggare utnyttjar det faktum att endast det som publiceras som fantasy/sf uppfattas som fantasy/sf på bokmarknaden, till att marknadsföra vad som är essentiell genrelitteratur så att marknaden uppfattar det som inte tillhörande motsvarande marknadskategori. Men vad gör man åt det?

Det här gäller förvisso i Sverige, där det kan vara kommersiellt intressant att ge "mainstream" eftesom det ofta säljer bättre än sf (oftast nog inte numera än fantasy). På andra håll är det tvärtom; i den anglosaxiska världen har det länge noterats att "allmänrealistisk samtidslitteratur" är den försäljningsmässigt minsta av alla litterära genrer, med påföljd att man i stället har ett visst intresse av att förklä sådana titlar till något som säljer bättre, som deckare eller till och med fantasy eller sf. Självfallet förstärks intresset när man ger ut en "seriös" roman av en i mainstream okänd men inom sf välkänd författare, som exempelvis Dan Simmons; därav sf-förklädnaden på hans mainstreamroman Phases of Gravity.

Självklart är jag medveten om att de båda senare punkterna handlar om marknadskategorin fantasy, men vad Vanna frågade efter var en definition av fantasy, och en sådan definition är som jag ser det litterär.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 05 nov 2007, 14:11

Yusuf skrev några betraktelser och mikronoveller som fick en egen tråd eftersom de inte riktigt passade in den här diskussionen: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=752
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur