Trollkarlens stav

Om sf och fantasy

Trollkarlens stav

Inläggav Ante » tis 06 nov 2007, 18:23

(Jag hoppas att min rubrik är läsbar, i min browser var textfätet högst 5 pixlar högt!)

Jag läste nyss åter 2 Mos och slogs av hur mycket av de mirakler som Mose utför är centrerade kring hans stav.

Vi känner ju alla till hur Gandalf lyste upp Moria med sin stav och liknande händelser. Det skulle inte förvåna mig om den bibelbekante Tolkien låtit sig inspireras av Mose. Av någon anledning tror jag mer på att han kunde sin bibel än vad moderna fantasyförfattare gör.

Men, kanske är det bara så att stavar och trollkarlar hör ihop. Ingen tänker väl bråka om Tolkiens betydelse för dagens volumiösa fantasyverk, men frågan är ju (om jag gissat rätt att Mose är inspiratör) om trollkarlarna i fantasyn innan Tolkien nyttjade stav?

Jag kan inte minnas att trollkarlar med stav är vanliga i fantasy innan Tolkien, men eftersom jag har haft fel förr och blev nyfiken på frågan undrar jag om någon kan mer än jag om gammal fantasy?

Det vore ju lite roligt om gamle Mose stått förebild för alla dessa topphattade skäggmonster som vandrar runt och trollar.
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Re: Trollkarlens stav

Inläggav Sten » tis 06 nov 2007, 21:54

Ante skrev:Jag kan inte minnas att trollkarlar med stav är vanliga i fantasy innan Tolkien, men eftersom jag har haft fel förr och blev nyfiken på frågan undrar jag om någon kan mer än jag om gammal fantasy?

Merlin har en magisk stav i Geoffreys Prophetiae Merlini (ingår i mitt exemplar av The History of The Kings of Britain). Den är visserligen senare än Exodus, men tidigare än så gott som all annan fantasy. Och man kan nog lugnt utgå ifrån att Tolkien kände till Geoffrey.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 06 nov 2007, 22:10

Hermes har i grekiska mytologin en gyllene stav, som han får av Apollon som tack för lyran. Staven är inte en trollkarlsstav i gängse mening, men eftersom den ägs och används av en gud som fått den av en annan och eftersom den framhävs som ett viktigt attribut, så hör den förstås till den allmänna mytologin och det allmänna berättandet om stavar.

Även Asklepios, läkekonstens gud och son till Apollon, har en stav - den av ormar omslingrade som vi fortfarande kan se på skyltarna utanför svenska apotek.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ante » ons 07 nov 2007, 15:07

Asklepios känner jag ju till, jag har dock aldrig kopplat ihop honom som inspiration till fantasytrollkarlar. Hermes är kanske en bättre kandidat i så fall och hans stav var ny för mig.

Vi kan nog utgå från att Tolkien kände till Prophetiae Merlini, ja.

Trolldomsstavar är kanske inte helt okända, men frågan är ju förstås om Geoffrey möjligen också sneglade på Mose när han skapade sin Merlin. Det är kanske inte helt omöjligt att tänka sig att han sneglade en del på Hermes också.

Det finns inga trolldomsstavar i Narnia, väl? Lewis var ju mycket förtjust i de klassiska antika berättelserna och myterna.
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Inläggav Sten » ons 07 nov 2007, 15:34

Ante skrev:Det finns inga trolldomsstavar i Narnia, väl?

Häxan har ett trollspö (jag trodde att det bara var i filmen, men jag tittade efter, och hon zappar faktiskt de små djuren som har fått mat av jultomten). Räknas det?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tor 08 nov 2007, 23:08

Staven är ett viktigt arbetsredskap för "riktiga" trollkarlar också -- har ej läst Clavicula Salomonis eller vad den nu heter, men har läst sammanfattningar där detta nämns. Så trollkarlar använde bevisligen stavar innan det ens fanns en fantasygenre.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Mer mytologi

Inläggav Ollie » tor 08 nov 2007, 23:37

Bruk av trollstavar förekom såvitt jag vet i det gambla hedniska norden; det fornnordiska namnet är "gandr", rimligtvis samma som "wand" i modern engelska? Gandalfs namn bör alltså betyda "Trollstavsalv", även om det är namnet på en dvärg(!) i Völuspá (som listar *samtliga* dvärgar, i *sju* verser). Drabbades av något slags förvirring och läste lite i Simarillion förra veckan (något jag inte ens gjorde under min Tolkienperiod 1981) och vet därför att Tolkiens Gandalf, liksom min portabla vikingatidsarkeolog, är en Maja...

Mer om "stavar" :-) Hos Snorre och i sagalitteraturen är trolldom, sejd, kodad som exklusivt kvinnlig, så att trollkarlar är "ergi" (låter sig sodomeras). Vilket eventuellt ger extra kraft åt utövandet; åtminstone när Oden själv gör det. Sejdmän omnämns som "skratte", i t ex Heimskringla, vilket fortfarande lär, med uppbådande av god vilja och etymologisk lärdom, vara ett begripligt ord för intersexuell eller transperson på engelska (scrat).
Ollie
LoC-skribent

Re: Mer mytologi

Inläggav centerwall » tis 13 nov 2007, 09:23

Ollie skrev:Bruk av trollstavar förekom såvitt jag vet i det gambla hedniska norden; det fornnordiska namnet är "gandr", rimligtvis samma som "wand" i modern engelska? Gandalfs namn bör alltså betyda "Trollstavsalv", även om det är namnet på en dvärg(!) i Völuspá (som listar *samtliga* dvärgar, i *sju* verser). Drabbades av något slags förvirring och läste lite i Simarillion förra veckan (något jag inte ens gjorde under min Tolkienperiod 1981) och vet därför att Tolkiens Gandalf, liksom min portabla vikingatidsarkeolog, är en Maja...

Jag har bestämt för mig att JRR utvecklar det här lite grann i essän om istari som finns publicerad i Unfinished Tales - att namnet Gandalf även i Midgård betyder något liknande. Gandalf är ju människornas namn på Olorin och eftersom det efter ett tag stod klart att han inte åldrades märkbart var det många som misstänkte att han kunde vara en alv.

Någon som är begåvad med ett bättre minne eller har Unfinished Tales på ett blädderbart avstånd får gärna bekräfta eller rätta mina uppgifter.
centerwall
Letterhack

Inläggav Stefan » ons 05 dec 2007, 14:52

Har iofs inte Unfinished Tales i närheten men Tom Shippey behandlar Gandalfs namn och dess förhållande till trollstavar i The Road to Middle-earth (Rev & Exp Ed 96-97 [Ch 4: Maps and Names]) och säger samma sak. Han nämner dessutom andra tidiga (men senare än vad som nämnts ovan) trollstavar hos Shakespeare och Milton.
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav Ante » fre 28 dec 2007, 02:51

Martin Andersson skrev:Staven är ett viktigt arbetsredskap för "riktiga" trollkarlar också -- har ej läst Clavicula Salomonis eller vad den nu heter, men har läst sammanfattningar där detta nämns. Så trollkarlar använde bevisligen stavar innan det ens fanns en fantasygenre.

Det betvivlar jag inte. I det där fallet är jag dock inte bara lite nyfiken på kopplingen till Mose, utan är övertygad om den.
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Inläggav Ante » fre 28 dec 2007, 02:53

Ollies inlägg om stavar i norden är intressant. Det finns mycket om det där som jag läste för en herrans massa år sedan. Tänk vad man glömt.

De dyker visst upp lite här och där de där tingesterna...
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Återgå till Litteratur