Sätt att slippa säga science fiction

Om sf och fantasy

Sätt att slippa säga science fiction

Inläggav jophan » fre 16 nov 2007, 09:57

Mainstreammedia är ju experter på att hitta fina omskrivningar för sf som de tycker om trots att de föraktar genren. Vad sägs om att samla på sådana i den här tråden? Jag hittade just en fin benämning på Ballards oeuvre:

"projections of twentieth-century technology in post-atomic worlds"
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 16 nov 2007, 10:37

I slutet av sextiotalet och fram mot mitten av sjuttiotalet utgav Pan/Norstedts Ray Bradburys novellsamlingar och romaner i en rad väldigt läckra utgåvor, och jag tror faktiskt att de helt enkelt var smarta och avsiktligt lät bli att kalla dem science fiction. Så fick de också positiva recensioner på de stora dagstidningarnas kultursidor och Ray Bradbury befäste sin ställning som "rymdpoet", som han då kallades i stället för science fiction-författare. Fast han kallades också "sagoberättaren i framtidslandet". Och "fantasins häxmästare". Och för den delen och mycket oegentligt för "spökhistoriens förnyare".

Allt och vad som helst, bara inte science fiction-författare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » lör 17 nov 2007, 10:27

Jag vet inte i vilken tidning - men när Bonniers gav ut R.D Robbs första böcker i serien och dn (tror jag) skrev om dem använde dom sig av framtidsdeckare istället för science fiction-deckare...Jag vill dra mig till minnes att dom över huvud taget inte nämde ordet science fiction...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Svensson » fre 07 dec 2007, 14:08

"Mefylitteratur", akronym för "metafysisk litteratur" kunde vara ett alternativ till beteckningen "sf", som ju ofta ställer metafysiska frågor. Och så har vi ju de gamla "vetsaga" och "teknovell".

"Bisarra berättelser" ----- "vetenskaping" ---- "totalitär statare" -
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » fre 07 dec 2007, 15:50

Fast nu missförstår du. Jag är inte ute efter att brainstorma fram alternativa namn på sf, utan att folk ska rapportera vilka omskrivningar de har stött på från folk som ser ner på sf och inte vill erkänna att ett sf-verk de uppskattar faktiskt är sf.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » fre 07 dec 2007, 16:51

Själv skrattade jag förtjust första gången jag stötte på beteckningen "kontrafaktisk historisk roman", som blev nödvändig sedan författare som Philip Roth and andra Nobelpriskandidater börjat skriva alternativhistorisk sf.

Annars är det kanske en vacker tanke att samla på sådana här fånigheter. Intresserade kan väl söka på vad kritiker och eventuella akademiker kallat de sf-romaner som skrivits av Ishiguro, Roth, P C Jersild, Margaret Atwood och andra höglitterära ikonförfattare. Förmodligen har intressanta förslag också förekommit i samband med diskussionerna kring Doris Lessings många sf-romaner, inte bara Shikastaserien där ju de flesta på något sätt verkar ha givit upp eftersom hon så entydigt själv kallar dem för sf, men antagligen i högre utsträckning de.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 10 dec 2007, 18:01

Jag vet inte hur många som såg Nobelprisutdelningen, men Per Wästbergs närmast oförskämt långrandiga, klichébemängda tal om Doris Lessing gav i kraft av sin just längd - typ fyra gånger längre än de övriga talen - gott om utrymme för att nämna begreppet "science fiction" i anslutning till flera av böckerna av henne som han tog upp. I stället lyckades han fabulera ihop sådant som "ekofabel", "resor i saga och myt" och någonting i stil med "symbolisk fantasi".

Det var riktigt rörande att se och höra hur han krumbuktade sig för att slippa nämna de förhatliga orden "science" och "fiction"!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 15 jan 2008, 10:51

I sin stora Fritz Lang-retrospektiv under våren visar Cinemateket på Svenska Filminsistutet förstås Metropolis, som vi får veta är en futuristisk fantasi.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » tis 15 jan 2008, 17:31

Jag måste bara säga att det här är en av de roligaste trådarna i det här forumet -- jag får mig alltid ett gott skratt varje gång någon har hittat nya exempel på kultursnobbar som slår knut på sig själva. :D
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » fre 22 feb 2008, 14:53

Spnoffdiskussionen om äldre svensk sf hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=889
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur