Nova science fiction som aldrig förr!

Om sf och fantasy

Jag lovar och svär att prenumerera på Nova sf!

Ja
16
84%
Nej
3
16%

Antal röster : 19

Inläggav Sheriffen » tis 11 dec 2007, 16:58

Det finns en sak jag tycker att man inte ska glömma bort i sammanhanget, nämligen fördelarna med att utge ett sf-magasin på svenska som primärt publicerar översatt material.

Till skillnad från de amerikanska kollegorna kan vi bara undantagsvis originalpublicera utländska författares verk (men det händer ju, som i fallet Doctorow), men vi kan göra väldigt mycket som de för det mesta inte kan.

Det är mycket svårare för dem att ösa hur hela den publicerade sf-litteraturen, för ska de trycka en bra novell från något tidigare decennium blir det undantagslöst fråga om ett nytryck, medan vi kan originalpublicera novellen på svenska - som vi gjorde med nio Simak-noveller i temanumret, till exempel.

Vad beträffar nyskriven science fiction har vi fördelen av att kunna välja créme de la créme eller hur det stavas, i och med att vi kan publicera noveller från alla de engelskspråkiga tidskrifterna medan de bara kan välja ur det som skickas in till deras redaktioner. Alltså, vi kan välja och vraka bland noveller som redan passerat (förhoppningsvis) kompetenta redaktörers ögon och befunnits värda att publicera, och även om man trots det får vada genom en del drössel för att hitta de bra grejerna så är drösslet mycket mindre omfångsrikt än slush pilen på deras respektive redaktioner. Vår "slush pile" är de sämsta novellerna som publicerats i andra magasin (om man bortser från det faktum att utländska förhoppningsfulla skickar rätt många originalmanus till Nova också, men förstör inte mitt snygga resonemang nu).

Även temanummer kring motivkretsar är rimligare för oss att tillverka ur de här synvinklarna, eftersom faktum även i det fallet kvarstår att vi på ett annat sätt kan välja och vraka ur hela sf-litteraturen utan att nödvändigtvis behöva nytrycka på svenska, men också för att vi när vi nytrycker noveller som redan finns på svenska kan göra det i bättre och inte så sällan kompletta översättningar (det var inte alltid de var så värst kompletta i äldre tiders svenska sf-magasin, tyvärr).

Vart jag vill komma med det här resonemanget? Jo, att jag tycker att det trots allt är värt att utnyttja de här fördelarna, inte minst som de erbjuder breddade möjligheter att göra ett mycket mer varierat magasin än vad våra utländska kollegor egentligen med någon rimlighet kan åstadkomma.

Ett nummer med humor-sf tycker jag låter alldeles förträffligt och även om jag helst diskuterar novellurval och så vidare med John-Henri privat, måste jag här återigen propsa på en gammal käpphäst som John-Henri redan känner till att jag vill se publicerad - William Morrisons "The Model of a Judge". Ett måste, tycker jag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tis 11 dec 2007, 23:40

Fast vad jag helt a propos skulle vilja fråga är om ni känner samma sak inför novellsamlingar av sf-författare som råkar vara döda? Är det böcker ni inte läser?

Nej, men så läser jag inte novellsamlingar av samma anledning som jag läser tidskrifter. Jag är alldeles för trött för att förklara det här på ett bra sätt, men en sf-tidskrift är någonting jag personligen prenumererar på för att – helst – få ett smörgåsbord av intressanta saker: noveller, artiklar, essäer, recensioner och så vidare. Jag uppskattar alltså spretighet (även om jag inte alls ställer mig avvisande till temanummer kring idéer eller motiv; det kan vara synnerligen intressant). En novellsamling eller antologi läser jag vanligtvis för att jag vill läsa in mig på just den författaren, på det temat, på vad som skrevs och uppmärksammades just det året et cetera – eller för att jag har anledning att tro att novellerna är riktigt bra. En tidskrift, däremot, får gärna överraska mig.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 12 dec 2007, 04:05

Jag tycker du förklarar alldeles utmärkt, för vad du får fram är att en novellsamling är en fast enhet, fix och klar, medan en tidskrift (jag föredrar ordet magasin i det här fallet) är mycket mer levande, under ständig utveckling.

Nu är jag förvisso partisk, men det tycker jag nog att Nova Science Fiction är mer än något annat sf-magasin som publicerats i Sverige. Det är framförallt och primärt John-Henri som gör numren, men en del av oss andra har också visst inflytande - och hade redan från början, i den första inkarnationen (mitt första fasta jobb inom både förlagsbranschen och över huvudtaget var på Nova-redaktionen under åttiotalet, där jag inte bara jobbade som originalare utan satt med på redaktionsmötena och tillsammans med John-Henri och Per valde noveller till kommande nummer). Det här är inget slags försvar utan bara ett konstaterande av faktum; titta på de 13 nummer av Nova Science Fiction som utkommit i den nya inkarnationen (alltså sedan 2004) och ge mig 13 fritt valda nummer av något annat sf-magasin i Sverige någonsin som varit så omväxlande och spänt över så breda fält. Jag tror att ni går bet på det, för såvitt jag vet finns de inte - inte ens om man pratar om gamla svenska Galaxy, som jag tycker var ett i huvudsak alldeles förträffligt svensk sf-magasin, samtidigt som det i och för sig var redigerat per distans av H. L. Gold eftersom det hämtade alla sina noveller från hans amerikanska originalupplaga av magasinet.

Nova Science Fiction är mycket mer fristående än så, vilket märks på bredden i innehållet. Här publiceras allt från historiskt intressant science fiction som fortfarande är i högsta grad levande litteratur (Simak, Tiptree, i kommande nummer Anderson och, inte minst, Rudyard Kipling!) till cutting edge science fiction, det som är det nyaste av det nya i dagens läge, exempelvis den nya formen av space opera. Och om inte allt så väldigt mycket av det däremellan. Ja, ja, visst, jag gör utan minsta blygsel reklam nu - poängen är dock att det jag säger är alldeles sant.

Läs själva, titta på tidigare magasin i Sverige, och jämför.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 12 dec 2007, 08:24

Förtydligande: jag har inte påstått att Nova inte varierar sig. Med spretighet syftade jag på innehållet i de enskilda numren, eftersom det med normal utgivningstakt trots allt går ett tag innan nästa kommer. Men det tycker jag att Nova i normalfallet uppfyller, det också.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » ons 12 dec 2007, 08:50

Jag måste i ärlighetens namn säga at jag personligen alltid har uppskattat smörgåsbordsvarianten mycket mer än sammanhållna teman när det gäller tidskrifter. Vad Johan skriver skriver jag under på. Jag vill ha en provkarta på all världens bra sf. Vill jag ha nischade djupdykningar i delar av genren läser jag böcker, och då vill jag välja vilka böcker jag köper. Tänk på att prenumerera på en tidskrift är att köpa grisen i säcken beträffar vad man kommer att få i brevlådan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 12 dec 2007, 18:29

Och det är ju det som i första hand är meningen. Men jag tycker om jag får säga det själv att Nova har lyckats rätt hyggligt. Av de första femton numren (1–15), där dessutom fyra helt ägnats enskilda författarskap (Simak och Anderson varsitt, samt Sheldon/Tiptree ett dubbelnummer), har trots det hittills 43 skönlitterära författare presenterats i Nova. Dessutom är jag rätt stolt över att i alla fall femton av dem har varit kvinnor; science fiction har en lång tradition av mansdominans bakom sig, författarmässigt och i än högre utsträckning berättarsynvinkelsmässigt, och varför man skulle exkludera drygt hälften av mänskligheten från sina spekulationer om framtiden har jag ju svårt att begripa. Men såvitt jag kan se är Nova den första svenska sf-tidskrift som över huvud taget mer löpande försökt presentera den sortens synsätt, liksom vi – som ju Brita noterade i ett inlägg här – alldeles avgjort är den enda som hittills medvetet och kontinuerligt publicerat texter som problematiserar eller ifrågasätter traditionella könsroller. Det ska vi förstås fortsätta med, liksom förhoppningsvis med andra och ännu oanade innovationer inom den svenska sf-tidskriftsvärlden. Inte för att man behöver anstränga sig över hövan för att vara innovativ där; varken nu eller historiskt har ju mångfalden varit begränsad.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Planckskonstant » ons 12 dec 2007, 19:11

Apropå kön och sådant måste jag bara få fråga en sak som jag grubblar över. En fördel med sf (tycker jag alltså) är att genren inte kväljande mycket ägnar sig åt kärlek. Men av det som hittills publicerats i Nova (och är på gång, jag översätter en sådan novell just nu) förekommer flera noveller med lesbisk kärlek. Däremot kan jag inte erinra mig någon novell där det förekommer förhållanden mellan män. (Kan givetvis ha missat.) Vad kan detta bero på? Är lesbiska förhållanden vanligare än andra förhållanden i modern sf eller har bara urvalet till Nova råkat bli så här?
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav OsloPC » ons 12 dec 2007, 19:17

Idag lå Nova nr. 13 og ventet på meg. Det samme gjorde Mitrania. I går fikk jeg til og med et norsk papir(!)fanzine. Så mye trykksaker på engang i førjulstiden!

Selv leser jeg nok alltid først lederen og bokomtalene i Nova.

-- PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 12 dec 2007, 21:19

Ett par bögnoveller kommer att komma, men sanningen är nog faktiskt den Brita antyder, att explicit lesbiska noveller är klart vanligare inom sf i dag än noveller om manlig homosexualitet. Varför det råkat bli så vet jag inte, men jag kan inte på rak arm namnge mer än tre eller fyra någorlunda centrala manliga sf-författare som är honomsexuella eller bisexuella (Theodore Sturgeon, Samuel R Delany, Thomas M Disch och Geoff Ryman är väl de mest betydande), medan det å andra sidan är gott om lesbiska och bisexuella kvinnliga författare (Suzy Charnas, Joanna Russ, Nicola Griffith, Kelley Eskridge, "James Tiptree", Elizabeth Vonnarburg, Tanith Lee, Marion Zimmer Bradley, Timmel Duchamp, Ellen Kushner, Melissa Scott… den listan kan bli väldigt lång). Varför vet jag inte. (Sen finns det ju somliga såvitt känt heterosexuella av båda könen som tycker att det är intressant att utforska samkönade eller bisexuella realtionsmöjligheter; här hittar man fler män, men listan blir tvekönad: Joe Haldeman, Ursula Le Guin, Geoffrey Landis, Allen Steele, Norman Spinrad är väl de mest namnkunniga.) Å tredje, eller vad det blir, sidan förefaller det åtminstone mig som om kvinnliga författare oberoende av vilken sexuell orientering de personligen råkar ha är markant mer öppna för att spekulera i sam-, fler- eller alternativkönade relationer och alternativa könsrollsmönster än vad manliga författare generellt sett är. Det är svårt att hitta kvinnliga sf-författare som över huvudtaget inte tar med sådana spekulationer i sina framtidsskildringar. Däremot finns det inte alls ont om manliga sf-författare som så gott som aldrig gör det – om vi för rättvisans skull håller oss till författare som publicerat sig aktivt åtminstone fram till 1980- eller 1990-talet kan åtminstone inte jag komma på några som helst körsrollsspekulationer eller spekulationer i alternativa former av sexualitet hos såsdana författare som Asimov, Aldiss, Anderson, Dick, Dickson, Farmer (kuriöst, eftersom han ändå var den sf-författare som ursprungligen blev känd för att skriva öppet om sex -- men bara av ordentligt heterosexuellt slag), Harrison, Laumer, Niven… det här kunde bli en kolossalt lång lista.

(På den här punkten är det nog jag ensam som tar på mig allt både rosande och risande, eftersom i varje fall hittills ingen annan i redaktionen ens kommenterat, längt mindre föreslagit alternativa eller fler, novellerna med könsrollsspekulerande perspektiv.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 12 dec 2007, 23:23

I fallet Asimov får man väl leta rätt ingående för att hitta sex alls?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sten » ons 12 dec 2007, 23:39

pinkunicorn skrev:I fallet Asimov får man väl leta rätt ingående för att hitta sex alls?

Det fanns folk som hade sex med robotar. Det var en viktig (men ganska liten) del av handlingen i en av robotdeckarromanerna. Och så finns ju Själva Gudarna, förstås. Det är väl lite könsrolligt?

Och jag har ett bestämt minne att det finns en kort sexscen i Fantastic Voyage (version 2). Den är lika dålig som resten av boken.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sten » ons 12 dec 2007, 23:47

john-henri skrev:Dessutom är jag rätt stolt över att i alla fall femton av dem har varit kvinnor; science fiction har en lång tradition av mansdominans bakom sig, författarmässigt och i än högre utsträckning berättarsynvinkelsmässigt, och varför man skulle exkludera drygt hälften av mänskligheten från sina spekulationer om framtiden har jag ju svårt att begripa. Men såvitt jag kan se är Nova den första svenska sf-tidskrift som över huvud taget mer löpande försökt presentera den sortens synsätt

Här tycker jag, föga förvånande, att ni gör ett misstag. Jag är intresserad av att läsa bra sf-noveller, inte sf-noveller av författare som är bra trots att de är kvinnor.

Idealet skulle vara, enligt min ringa mening, om redaktörerna läste kandidatnoveller helt utan tanke på, eller i bästa fall ens vetskap om, författarens kön. Om det leder till en jämn könsfördelning ändå är det ju jättebra. Annars blir det bara fånigt att försöka kvotera in noveller bara för att det är en bra sak att ha många olika kvinnliga författare.

Men jag är väl i minoritet när det gäller den frågan. Och jag kommer antagligen att prenumerera under överskådlig framtid i alla fall, så...
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Tragglar på

Inläggav George » tor 13 dec 2007, 02:15

Läste nyss Bertil Mårtensson Vegetarisk mardröm en gammal favorit i repris och nyligen kom nummer 13 av Nova. Så hur mycket jag ligger efter kan ni lätt lista ut. Men oroas inte - det finns så mycket annat jag inte heller tar mig tid till. Får väl skylla på att julen står för dörren :)
George Bobjörk
George
LoC-skribent

Inläggav john-henri » tor 13 dec 2007, 09:22

På åtminstone en punkt tror jag mig om att våga lugna Sten: jag har såvitt jag kan minnas eller känner mig övertygad om aldrig publicerat någon novell för att den varit bra "trots" att författaren var kvinna. Inte för att jag riktigt begriper vad som menas, men i alla fall. Att läsa utan vetskap om författarens kön är förstås i de flesta fall omöjligt, eftersom författarnamnen vanligtvis anges. Men jag tror inte att namnen är avgörande vid besluten att försöka få rätt att publicera en viss novell. Många har ratats så att säga trots sina författarnamn – när man förtjust sett att en favoritförfattare skrivit någonting nytt men sedan besviket får konstatera att det var för svagt för att man skulle vilja ha det i Nova. Oaktat den saken; i dag, och sedan länge, är enligt åtminstone min uppfattning många, kanske en majoritet, av de bästa – originellaste, mest välskrivande, mest intressanta – sf-författarna kvinnor, och att innehållet i Nova avspeglar den saken tycker jag inte är vare sig konstigt eller uttryck för något slags kvotering.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 13 dec 2007, 13:04

Jag tror inte att det var riktigt så Sten menade, men han får rätta mig om jag har fel. Hur som helst tror jag att det han säger är att han ogärna ser en novell publicerad *därför* att dess "budskap" eller vad man ska kalla det är feministiskt eller frisynt vad gäller homosexuella kärleksrelationer, eller för den delen *därför* att den är skriven av en kvinna.

Vad gäller kvinnliga författare har vi redan ett tillfredsställande svar, men den första frågeställningen är egentligen inte mindre intressant. Rent allmänt, skulle man kunna tänka sig att publicera en novell som inte var alldeles tillfyllest intrigmässigt, stilistiskt etc. bara för att den på något plan övertygande ger uttryck för en frihetlig syn på tillvaron ur någon av ovan angivna eller andra synvinklar?

Och på motsvarande vis, skulle man kunna tänka sig att publicera en intrigmässigt skickligt vävd, stilistiskt säker novell som å sin sida gav uttryck för någon vämjelig politisk eller annan ståndpunkt som man själv inte håller med om?

Själv tycker jag inte frågan är alldeles enkel och självklar. I en annan tråd i forumet nämnde jag att jag förvisso ser de enastående, rent filmiska kvaliteterna i "Birth of a Nation", men att jag samtidigt - just på grund av att kvaliteterna gör dess budskap så kusligt inte övertygande men övertalande - aldrig vill se om den. Det vände sig i magen när jag såg den, helt enkelt för att jag finner dess ståndpunkt så avskyvärd. Men som sagt, det är en jävligt bra film.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 13 dec 2007, 18:14, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur