Nova science fiction som aldrig förr!

Om sf och fantasy

Jag lovar och svär att prenumerera på Nova sf!

Ja
16
84%
Nej
3
16%

Antal röster : 19

Inläggav Sheriffen » tor 03 apr 2008, 04:28

Ok, peepul, nu tar vi det här jävligt enkelt.

Vi konstaterar faktum:

Nova Science Ficton är för närvarande det bästa science fiction-magasin som finns.

I hela världen.

Det visste ni inte va'?

Och vad beror det på? Enkelt. Redaktionen för Nova kan välja och vraka inte bara i havet av modern sf som publicras, utan även från sf:s hela historia. Fördelen vi har är att vi inte annat än undantagsvis originalpublicerar (vilket vi dock ibland gör vad gäller svenska författare och enstaka utländska) - det vi publicerar har i de allra flesta fall redan valts ut av en kompentent förläggare/redaktör och vi väljer alltså the cream of the cream.

Det finns alltså ingen jävla anledning alls att inte prenumrera.

So get with it.

Bara gör det.

NU.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ben » sön 13 apr 2008, 20:34

john-henri skrev:Till de träget väntande läsarna:
Nova nr 14 har nu postats till så gott som alla prenumeranter; de få återstående – i första hand de vars prenumerationer går ut med det här

Nova 14 nådde Finland senaste vecka, tack för det, men posten har tydligen slarvat bort några nummer för Nova 12 och Nova 13 nådde aldrig fram (och de borde väl ha kommit före nr 14)?

Ifall du är på väg till Åcon, John-Henri, kunde du kanske hämta med dig dessa två borttappade lamm dit (eller skicka dem med någon som är på väg)?
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav john-henri » tis 29 apr 2008, 20:08

Visst är det ett slags självändamål att tråden om Nova hålls aktiv?

Hursomhelst kan det säkert glädja prenumeranter och andra (det är billigare och man får tidskriften snabbare om man prenumererar!) att höra att i och med att Novas tryckeriproblem nu är lösta utkommer nr 15 – med formdefinierande klassiska sf-noveller – redan under början av maj, varefter nr 16 kommer lagom till ConFuse i Linköping den 13-15 juni. Det numret har, som tidigare berättats, en originalkortroman av hedersgästen Cory Doctorow. Nova nr 17 utkommer lagom till nästa kongress, Stocon, den 1-3 augusti och innehåller bland annat en novell av den kongressens hedersgäst, Diane Duane, förutom en annan kortroman, denna en av de senaste årens mest hyllade inom sf, Paul Di Filippos "Ett år i lineärstaden". Varefter under hösten följer numren 18–20, med nr 19 lagom till sf-kongresen i Uppsala i början av 31 oktober – 2 november, och med bidrag av kongresshedersgästen Jon Courtenay Grimwood.

Vill man hänga med kostar det inte värre än som anges här nedan.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » tis 27 maj 2008, 22:18

I det eviga syftet att popularisera sf-tidskriftsläsande kan nu meddelas att Nova nr 15 håller på att postas till prenumeranterna (de som inte fått sitt nummer i början av nästa vecka, eller säg runt den 5 juni, bör höra av sig), samtidigt som Nova nr 16 i morgon lämnas till tryck för att hinna ut till ConFuse. Som nämnts innehåller nr 16 som längsta bidrag en ny kortroman av Cory Doctorow, ännu ej publicerad i någon form eller på något språk. Vid sidan av den bjuds noveller av Harlan Ellison, Nicola Griffith, Bertil Mårtensson och Adam Roberts; böcker recenseras och själv skriver jag ledare. Vad mer kan du önska dig om du råkar tillhöra den högst betydande majoritet av alla människor som ännu inte prenumererat?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 27 maj 2008, 23:00

john-henri skrev:Vad mer kan du önska dig om du råkar tillhöra den högst betydande majoritet av alla människor som ännu inte prenumererat?

Svaret är förstås givet: en prenumeration på Nova Science Fiction.

Jag har en god nyhet.

Till skillnad från flertalet av livets övriga glimrande önskningar går den här alldeles oerhört lätt att uppfylla, trots att den i förstone må kännas hägrande ouppnåelig.

Sätt bara in 250 kr för 4 nummer på plusgiro 52 80 97-9, betalningsmottagare Gafiac.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » mån 02 jun 2008, 11:39

Nu har nummer 15 åtminstone hittat fram till mig.

Temat för det här numret är "novellerna som formade science fiction". En bieffekt av att fylla ett nummer med klassiska och rätt kända noveller är ju att jag efter en snabb titt på innehållsförteckningen kan konstatera att jag har läst - och äger - minst sex av dem. Hm.

Fast fördelen är att det här är ett lysande exempel på en samling som man kan sätta i händerna på någon som borde läsa sf men som av någon anledning inte gör det. Missioneringsmaterial, helt enkelt.

Det finns inte så många antologier på svenska med klassiska bra noveller. Speciellt inte för 65 kronor. John-Henri, kommer du att ta med dig en bunt Nova på Confuse? Jag vill köpa ett litet lager.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav john-henri » mån 02 jun 2008, 12:03

Samtliga äldre nummer av Nova kommer förstås att finnas tillgängliga på ConFuse.

Plus nummer 16, förstås, som kommer att vara så gott som dagsfärskt och där hälften av innehållet är skrivet av kongressens hedersgäster. Åtminstone Cory Doctorows korta roman garanterar jag att du inte läst förr. Den är nämligen aldrig tidigare publicerad.

(I ett vagt försök att spara några kronor i porto kommer nr 16 att delas ut till närvarande prenumeranter vid kongressen mot avprickning på prenumerantlistan. Andra kan självklart både köpa lösnummer och prenumerera under kongressen.)

Och jo, jag begriper förstås att de verkligt intresserade har läst merparten av novellerna i nr 15. Men, som du också säger, trots det kan det ju vara kul att ha just de här samlade någonstans. Också frånsett att jag faktiskt tycker att så gott som samtliga förtjänar att läsas om.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 02 jun 2008, 13:36

john-henri skrev:Andra kan självklart både köpa lösnummer och prenumerera under kongressen.

Lägg märke till vad John-Henri skriver här.

Man kan alltså köpa lösnummer *och* prenumerera under kongressen.

Däremot kan man inte köpa lösnummer *eller* prenumerera. I alla fall inte om man vill överleva kongressen.

Fast det står ju förstås alla fritt att själva välja hur kongressavslutningen ska bli för just deras del.

Kör hårt,
Sheriffen
(the Exterminator)
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 02 jun 2008, 16:40

Nu har nummer 15 åtminstone hittat fram till mig.

Jag hoppas mitt ex kommer att hitta till min brevlåda, typ imorn.

kommer nr 16 att delas ut till närvarande prenumeranter vid kongressen mot avprickning på prenumerantlistan

Och jag ser fram emot Nova nr 16. Något att läsa på hotellet - då har jag åtminstone läst något av hedersgästerna!
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav tompe » sön 08 jun 2008, 20:22

Har alla nummer 15 kommit fram? Jag har antingen inte fått det eller lagt det på någon obekant plats i min lägenhet... Jag kollade just att jag betalat och senaste betalningen var för nummer 13-16.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Henke » sön 08 jun 2008, 20:32

Har alla nummer 15 kommit fram?

Nej, jag har inte fått mitt ex än.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 08 jun 2008, 23:25

Henke skrev:
Har alla nummer 15 kommit fram?

Nej, jag har inte fått mitt ex än.

Inte jag heller, kan jag trösta med, och då är jag ändå redaktionsmedlem. Som jag sa någon gång tidigare i tråden skickas Nova Science Fiction ut lite grann i olika omgångar - betänk att distributionen inte sköts av någon väldig tidskriftskoncern, utan av en enda person som dessutom har dubbeltid i form av heltidsyrke för sin egen och familjens försörjning att sköta. Och en framgångsrik, gymnastiserande ung dotter som dock för att kunna utöva idrotten måste köras till och från gymnastiklektionerna, något som inräknat själva träningspassen tar drygt 35 timmar i *veckan* bara det!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » mån 09 jun 2008, 16:05

Jag fick mitt ex idag! Så nu ska det läsas.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Sten » lör 05 jul 2008, 23:52

Efter bara några månader har jag nu faktiskt läst Nova nummer 14. Och det var ju precis lika bra som man kunde förvänta sig, bortsett från en liten detalj. Novellen "Underutveckling" slutar lite plötsligt. Mitt i ett ord, faktiskt.

Jag har inte tillgång till någon annan version och kan således inte jämföra, men jag misstänker att det bara är en rad som saknas. Stämmer det, eller fortsätter den i själva verket ett tag till? (Sid 87, alltså.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav centerwall » sön 06 jul 2008, 00:19

Till mitt nummer medföljde en lapp som upplyste om att novellens sista två rader saknas på grund av ett tryckfel. Därefter lyder slutet.

Jag skickar det i ett pm till dig så att ingen blir spoilad.
centerwall
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur