Nova science fiction som aldrig förr!

Om sf och fantasy

Jag lovar och svär att prenumerera på Nova sf!

Ja
16
84%
Nej
3
16%

Antal röster : 19

Inläggav centerwall » mån 03 dec 2007, 10:59

Ja, det börjar väl bli dags att teckna en prenumeration istället för att jaga lösnummer.
centerwall
Letterhack

Inläggav Johan » fre 07 dec 2007, 22:20

//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » lör 08 dec 2007, 00:50

Tack för kommentaren; jag kanske återkommer.

Dock, för dagen, ett slags ursäkt till många av Novas läsare, eftersom åtskilliga av prenumeranterna faktiskt finns här. Jag vet att det är en smula brutalt att bli ombedd att förnya sin prenumeration på en kvartalstidskrift två gånger inom loppet av tre månader, vilket just nu är vad många av er drabbats eller snart drabbas av. Nova har utkommit med nr 10/11 i september, 12 och 13 i slutet av novemer och början av december, kommer med nr 14 i sluet av december, 15 i början av januari, 16 i februari och 17 i planerat början av april. Tidskriftens problem har varit tidigare förseningar. De som hängt med sedan nr 1 vet att de borde ha fått numren 9–12 under 2006, 13–16 under 2007 och att årgång 2008 bör omfatta numren 17–20. Vilket skulle innebära en ny prenumerationsavgift per år. Men vi hotas just nu av indraget kulturstöd till följd av försenad utgivning, och ska vi ha ens den minsta chans att få stöd för 2008, eller ens om vi inte får det att söka och kunna få för 2009, så MÅSTE faktiskt utgivningen komma i fas. DÄrav denna bisarra utgivningstakt, som naturligtvis innebär att de som hängt med från början ombeds förnya just nu efter nr 12, och kommer att ombedjas förnya igen efter nr 16 om bara drygt två månader. Jag beklagar. Men ni får de tidskrifter ni betalar för, och jag hoppas innerligt att de inte gör er besvikna; vi har kompromissat med mycket för att klara det här, inklusive sömn, familjeumgänge, arbetsliv, fritid och drägliga hemförhållanden. Men jag tror inte att vi har kompromissat med tidksriftens kvalitet.

John.Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » lör 08 dec 2007, 13:14

Jag är mer oroad över att ha fått dubbla exemplar av Nova SF 12 men ännu inte nummer 13. Jag börjar undra om det kanske skett någon förväxling här.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » lör 08 dec 2007, 13:39

Då har du bättre tur än jag, för jag har vare sig fått nummer 13 eller någon dubblett av nummer 12.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 08 dec 2007, 13:45

Oroa er inte, grabbar. Jag sitter i redaktionen, men har inte sett till vare sig nummer 12 eller nummer 13 över huvud taget.

Sådant här brukar bero lite på utskick i olika omgångar eller hur det nu är, och det brukar ordna sig till slut.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » lör 08 dec 2007, 13:49

Ja, det är inte det att jag har bråttom, jag började bara undra om dubletten av 12:an kanske skulle ha varit en 13. Men då avvaktar jag någon vecka till innan jag börjar tro att ett fel begåtts.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tis 11 dec 2007, 00:35

Som i fredags har samtliga prenumerantexemplar av såväl Nova nr 12 som Nova nr 13 postats. Finns här någon som anser sig ha betalat för tidskriften, men inte fått någotdera numret, bör vederbörande höra av sig. Under resten av den här veckan postas friexemplaren och institutionsexemplaren, dvs de som går till prenumererande bibliotek och andra institutioner.

Nova nr 14, temanumret om Poul Anderson, ligger på tryckeriet och kommer att med en gnutta tur sändas ut under mellandagarna.

Nova nr 15 blir också ett temanummer, nu med noveller som påverkat hur sf sedermera har skrivits och hur grundläggande sf-teman behandlats. I numret ingår Isaac Asimovs "Nightfall", Ray Bradburys "A Sound of Thunder", Tom Godwins "The Cold Equations", Judith Merrils "That Only a Mother", C L Moores "No Woman Born", Cordwainer Smiths "A Game of Rat and Dragon", Theodore Sturgeons "The World Well Lost" och Stanley Weinbaums "A Martian Odyssey"; av de novellerna publiceras fyra för första gången på svenska, de övriga fyra i nyöversättningar varav vi törs lova att åtminstone ett par är de första kompletta och rättvisande. Numret går till tryck dagarna före jul och utkommer mot slutet av januari.

Nova nr 16 blir ett mer ordinärt nummer, med varierande novellinnehåll. Det utkommer i månadsskiftet februari/mars. Nova nr 17 presenterar en kort roman av Cory Doctorow, tidigare aldrig publicerad på något språk; Doctorow är hedersgäst på 2008 års Swecon i Linköping i mitten av juni, och ser det som en kul grej att hans i dagarna färdigskrivna kortroman originalpubliceras på svenska.

Bara så att ni vet. Ön finns plats kvar för enstaka nya prenumeranter; välkommen i kön.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Planckskonstant » tis 11 dec 2007, 09:09

Åsikter om Nova har efterfrågats, och eftersom jag inte bloggar tänkte jag posta lite synpunkter här. (Om jag bloggade skulle jag nog dessvärre ägna mig mer åt att gnöla på vårdnadsbidrag, hur svenskt näringsliv skjuter sig i foten genom att publicera idiotiska sagor och annat mondänt än att recensera sf-tidskrifter. Tyvärr.)

Det är då roligt att få börja med nummer 13 som var ett utmärkt nummer. Det var ett temanummer om den nya rymdoperan och innehöll nya noveller, flera av för mig okända författare. Och novellerna var bra – förutom Reynoldsnovellen som jag inte var så imponerad av. Tidigare temanummer har koncentrerats på en författare men att se hur olika författare behandlar ett ämne är roligare. En kritik mot flera tidgare nummer är just att de känns spretiga. Redaktionen vill presentera bra noveller, och gör det förvisso, men utan någon röd tråd.

För mig, som i.o.f.s. läser mycket men som inte har koll på det senaste inom sf och som dessutom föredrar att läsa på svenska är nummer 13 just vad jag vill ha. Ett övergripande tema och nya noveller av nya författare. Därför känner jag mig lite tveksam till att så många nummer av Nova ägnas åt temanummer om redan i Sverige introducerade sf-författare som Simak och Poul Anderson, även om jag kan förstå viljan att presentera ”giganterna”. (Å andra sidan är jag naturligtvis inte konsekvent i min kritik, eftersom jag jublade lyriskt över James Tiptree jr-numret – å andra sidan kan hon knappast räknas som redan introducerad i Sverige. Men det var novellerna av henne som publicerades i Nova på 80-talet som fick mig att få upp ögonen för henne.)

Jag skulle alltså gärna vilja se fler temanummer. Till exempel har det i nästan varje nummer av Nova funnits någon novell som funderat kring könsroller – ett utmärkt tema, någon novell som tagit upp religion – ännu ett utmärkt tema. Inget hindrar att man i ett temanummer också publicerar en s.k. ikonnovell på temat. Ett sådan diakroniskt upplägg kanske t.o.m. är att föredra.

Några små funderingar från eder ödmjuka tjänare.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 11 dec 2007, 09:35

Planckskonstant skrev:Därför känner jag mig lite tveksam till att så många nummer av Nova ägnas åt temanummer om redan i Sverige introducerade sf-författare som Simak och Poul Anderson, även om jag kan förstå viljan att presentera ”giganterna”. (Å andra sidan är jag naturligtvis inte konsekvent i min kritik, eftersom jag jublade lyriskt över James Tiptree jr-numret – å andra sidan kan hon knappast räknas som redan introducerad i Sverige. Men det var novellerna av henne som publicerades i Nova på 80-talet som fick mig att få upp ögonen för henne.)

Det här beror väl på vem det är man vill dra till sig som prenumerant. Jag inbillar mig att de där svårfångade läsarna som handlar en massa på SF-Bokhandeln men aldrig kommer på kongresser till stor del är intresserade av modern sf. Jag känner själv flera personer som glatt läser Richard Morgan, Greg Egan och Bruce Sterling men inte verkar ha något intresse av att gå på sf-kongresser.

Sedan finns det också läsare som inte nödvändigtvis är sf-fans men åtminstone är bekanta med Nova från den tidigare inkarnationen, JVM eller rent av Häpna!. För dessa är Simak och Anderson säkert rätt teman.

En komplikation för det jag vill säga är att jag håller med Brita om att Tiptreetemanumret var riktigt bra. Fortfarande tycker jag att det känns intressantare att ha teman som ser framåt som den nya rymdoperan snarare än retrospektiver över döda författare.

Jag själv kommer att läsa Andersonnumret med intresse (jag har inte läst mer än enstaka texter av honom tidigare) och jag ska för den delen läsa resten av det just nu halvlästa Simaknumret också. Jag är säker på att jag kommer att ha behållning av det också. Frågan är om det är jag som är den primära målgruppen för Nova. Jag har inget emot att en klassisk författare presenteras med några noveller och en rejäl artikel, men jag tror att det är farligt att låta ett helt nummer ägnas åt en och samma person. Man riskerar på det sättet att potentiellt intresserade läsare tycker att det numret är ointressant och tröttnar.

En motsvarande risk finns kanske även med ett tema som den nya rymdoperan om det tillåts ta upp ett helt nummer, men jag tror inte att risken är lika stor när det är många olika författare inblandade. Om någon som läst ett par texter av Poul Anderson och inte gillat dem tittar på innehållsförteckningen i Andersonnumret tycker han att den ser trist ut om det bara är Andersontexter, även om de är varierade. Om någon som läst Alistair Reynolds och inte gillat honom tittar på innehållsförteckningen i nyarymdoperanumret så ser de visserligen en novell av den där triste Reynolds, men också ett helt gäng av andra spännande personer. De må hoppa över den novellen, men inte hela numret.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 11 dec 2007, 10:50

Som redaktionsmedlem ansvarig för urvalet och översättningarna av novellerna till Simak-numret hoppar jag förstås till en aning. Själv gillar jag nämligen temanummer av det här slaget och har med tillfredsställelse lagt märke till att det funnits andra läsare som å sin sida hävdat att Simak-numret är det bästa Nova-numret någonsin (skryt, skryt, men faktiskt sant - och förtjänsten är förresten Simaks, inte min).

Fast vad jag helt a propos skulle vilja fråga är om ni känner samma sak inför novellsamlingar av sf-författare som råkar vara döda? Är det böcker ni inte läser?

Frågan är inte avsedd att vara näsvis. Jag frågar av uppriktig nyfikenhet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » tis 11 dec 2007, 11:03

Sheriffen skrev:Fast vad jag helt a propos skulle vilja fråga är om ni känner samma sak inför novellsamlingar av sf-författare som råkar vara döda? Är det böcker ni inte läser?

Naturligtvis gör jag det. Och Simaknumret var definitivt inte dåligt (har jag sagt det?), tvärtom. men på frågan om vad jag tycker är bra med Nova, så är det att läsa nya författare och nya noveller som jag annars kanske inte hade läst. Simak läser man ju ändå för att man känner till honom och redan vet att han är bra.

Men allt det här grundar sig i att jag är en lat läsare som helst läser sådant jag vet ungefär vad det är. För mig är det närmast ångestframkallande att knata in i sf-bokhandeln och se det enorma utbudet av författare som jag inte vet något om. Visst kan man be om hjälp, men då måste man ju avslöja sin bottenlösa okunnighet... Lägg till det att jag dessutom fördrar att läsa på svenska, åtminstone första gången jag läser en författare. För mig fungerar alltså Nova framförallt som en introduktion till nya författare.

Och jag är barnsligt förtjust i diskussioner kring teman och motiv, John-Henris inlägg i en annan tråd har glatt mig hela förmiddagen.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav john-henri » tis 11 dec 2007, 12:13

Ska jag vara fullständigt ärlig här – och varför annars skriva alls? – så håller jag nog i grund och botten med Brita; det är roligare med temanummer kring motiv eller idéer än kring enskilda författare. Men de är samtidigt svårare att åstadkomma, och i sammanhanget inte mindre viktigt, dyrare, eftersom det hittills gått att komma undan med ett slags kombinationsarvodering när samma författares noveller fått fylla ett helt nummer, medan man tenderar att tvingas betala lite mer per novell när de överenskoms enskilt. (Konkret betalar Nova således 30% mer för novellerna i nr 15, där temat är "ikonnoveller inom sf", än för novellerna i nr 14, där temat är "Poul Anderson".)

Det är inga jättepengar det handlar om. Men ingenting som har med Nova att göra handlar om några jättepengar. Ge oss 300 prenumeranter till så skulle det inte spela någon roll.

Under de närmaste två åren (och då talar vi om numren 15 t o m 24) tänker jag mig hur som helst inte mer än möjligen två "författarnummer". De har blivit lite för många i och med att Poul Anderson-numret är det tredje på 11 nummer. I gengäld skulle jag gärna försöka mig på fler motivtemanummer. Ett, med sf-skräcknoveller, funderar jag på material till; ett förslag som lagts fram är att ha sf-humor. Några andra önskemål eller förslag? Tänk stort, tänk runt hörnen.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 11 dec 2007, 14:24

john-henri skrev:Några andra önskemål eller förslag? Tänk stort, tänk runt hörnen.

Nu har jag inte jämfört prislistorna med Novas redan publicerade noveller, men generellt tycker jag att det vore en bra sak att publicera Hugo- och Nebula-vinnare åtminstone ur de kortare klasserna.

En annan sak som brukar vara rätt skoj är samarbeten mellan författare som normalt sett inte skriver ihop. Harlan Ellison satte en gång ihop en hel novellsamling med bara noveller han skrivit ihop med andra (Partners in Wonder). Jag vet inte om det finns tillräckligt mycket material för att detta ska fungera.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Ben » tis 11 dec 2007, 15:43

john-henri skrev:Som i fredags har samtliga prenumerantexemplar av såväl Nova nr 12 som Nova nr 13 postats. Finns här någon som anser sig ha betalat för tidskriften, men inte fått någotdera numret, bör vederbörande höra av sig. Under resten av den här veckan postas friexemplaren och institutionsexemplaren, dvs de som går till prenumererande bibliotek och andra institutioner.

Kom ihåg att jag har "ny" adress (Ben Roimola, Karjakuja 19, 21310 Vahto, FINLAND). Och som sagt prenumererar jag gärna bara jag får veta de rätta koderna för NOVAs konto eller ifall det är OK att sända avgiften på nå¨got annat sätt (i så fall kan Enhörningens bytes-ex av Nova gärna skickas till Kenneth Lindholm (vars adress jag skickat till dig tidigare) som recenserar tidskrifter för Enhörningen.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur