Nova science fiction som aldrig förr!

Om sf och fantasy

Jag lovar och svär att prenumerera på Nova sf!

Ja
16
84%
Nej
3
16%

Antal röster : 19

Inläggav john-henri » tor 13 dec 2007, 14:28

Sheriffens frågor har nog de flesta av oss som sysslar med redaktionellt beslutande arbete brottats med.

Skulle man kunna tänka sig att publicera en novell som inte var alldeles tillfyllest intrigmässigt, stilistiskt etc. bara för att den på något plan övertygande ger uttryck för en frihetlig syn på tillvaron ur någon av ovan angivna eller andra synvinklar?

Mitt svar på den frågan är: Ja, inom rätt snäva gränser. Förutsatt att en text tog upp frågor som jag ansåg angelägna och gjorde det på ett sätt tänkt att väcka debatt eller reflexion, skulle jag kunna publicera en sådan text även om den enligt min uppfattning kunde ha utformats i något avseende bättre. Vad mer är har jag gjort det; till och med i Nova, faktiskt, om nu någon känner för att leka detektiv.

Och på motsvarande vis, skulle man kunna tänka sig att publicera en intrigmässigt skickligt vävd, stilistiskt säker novell som å sin sida gav uttryck för någon vämjelig politisk eller annan ståndpunkt som man själv inte håller med om?

Mitt svar på den frågan är: Ja, inom vissa gränser. Det finns rätt många politiska, filosofiska och moraliska synsätt jag finner anstötliga, motbjudande eller värre. Några av dem är sådana att jag inte tror att jag skulle känna mig benägen att publicera något som förespråkade dem hur enastående bra det än vore. Men på rätt många andra punkter skulle jag kunna tänka mig att trots egna idémässiga invändningar publicera texter förutsatt att de är bra nog. Det har jag också gjort, betydligt fler gånger genom åren än jag hemfallit åt den sorts publicering som nämns under den förra frågan. Däremot kommer jag inte omedelbart på något exempel på den här typen av publicering i Nova, mest antagligen för att frågan i det sammanhanget inte hittills dykt upp.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sten » fre 14 dec 2007, 00:11

john-henri skrev:Oaktat den saken; i dag, och sedan länge, är enligt åtminstone min uppfattning många, kanske en majoritet, av de bästa – originellaste, mest välskrivande, mest intressanta – sf-författarna kvinnor, och att innehållet i Nova avspeglar den saken tycker jag inte är vare sig konstigt eller uttryck för något slags kvotering.

Jamendåså!
Jag trodde att du menade att Nova aktivt försökte publicera så många kvinnor som möjligt, och alltså att vissa noveller som publiceras skulle ha bedömts som för dåliga om författaren hade haft ett annat kön.

Om du i stället är stolt över att Nova inte exkluderar kvinnliga författare på grund av deras kön, vilket andra tidskrifter traditionellt har gjort, så är det en helt annan sak. Man kan ju under alla omständigheter vara glad över att kvinnor inte utestängs; det ger, allt annat lika, dubbelt så stort utbud av bra böcker och noveller. Och det är ju bra.

Personligen tycker jag att utseendet på en författares könsorgan är av ungefär lika stort intresse som vilken religion författaren har. Det kan då och då vara intressant att känna till det, och det går att skriva fascinerande artiklar om varför det finns övervikter åt det ena eller det andra hållet. Men även om judiska författare råkar vara överrepresenterade under en viss tidsperiod hoppas jag att väldigt få sf-redaktörer och förläggare försöker minska antalet judar (eller öka andelen kristna/ateistiska/asatroende författare) för den sakens skull, bara för att det skulle finnas någon form av egenvärde i att gruppen sf-författare avspeglar mänskligheten.

När det gäller sheriffens första frågeställning tycker jag inte att man ska publicera en dålig novell bara för att den har ett bra budskap eller en bra ideologi. Däremot tycker jag att man kan publicera en dåligt skriven novell bara för att den tar upp en väldigt intressant idé. Det finns en skillnad där, tycker jag. Fast det har nog mer att göra med att jag tycker att noveller med väldigt intressanta idéer automatiskt blir till bra noveller.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 14 dec 2007, 00:20

Sten skrev:Man kan ju under alla omständigheter vara glad över att kvinnor inte utestängs; det ger, allt annat lika, dubbelt så stort utbud av bra böcker och noveller.

Njäe, inte riktigt ändå, va. I alla fall inom sf-litteraturen är kvinnorna mig veterligt fortfarande ganska många färre än männen.

Personligen tycker jag att utseendet på en författares könsorgan är av ungefär lika stort intresse som vilken religion författaren har. Det kan då och då vara intressant att känna till det

Ljudeffekt: *Sheriffen studsar till*

Har du sett väldigt många författares könsorgan? Var då någonstans? Lägger de ut bilder på nätet eller träffas ni i verkligheten och de drar ned brallorna/hissar upp kjolen/vad de nu har på sig?

Jag kanske åker till ovanligt pryda kongresser, för jag har inte sett det hända som allmän företeelse i lokalerna i alla fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » mån 17 dec 2007, 00:44

Att lägga lappen om att förnya i en hög att ta hand om senare var visst ingen bra metod när numrena kommer så tätt inpå. Nu har jag i alla fall förnyat LSFF:s prenumeration och pengarna borde komma fram på tisdag.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Utlandsprenumeration

Inläggav wahl » ons 19 dec 2007, 16:31

Jag kan ju ställa min fråga publikt, utifall att svaret är relevant för andra.

Vad bör prenumerationsavgiften vara för utlandsprenumeration på Nova?

Av kuvertet till nummer 12 att döma så kostar bara portot av fyra nummer nästan lika mycket som prenumerationsavgiften, vilket väl skulle göra min prenumeration till en ren förlustpost, och det vill jag inte vara med om...

/Magnus
wahl
WAHF

Inläggav john-henri » ons 19 dec 2007, 22:52

Jo, portot till utlandet (Europa) ligger på runt 70 kr per exemplar. Fast portot inom Sverige, som ju faktiskt är inräknat i ordinarie prenumeration, ligger på 22 kr per exemplar. Utlandsprenumeranter som vill vara ofattbart snälla är med andra ord hjärtligt välkomna att betala 440 kr för fyra nummer. Vilket jag själv tycker närmar sig det orimliga… fast vilket ju å andra sidan vid närmare påseende fortfarande bara är knappt hundralappen mer än konkurrenttidskriften kostar inom Sverige. Och då får man i alla fall ungefär tre och en halv gång så mycket text att läsa per nummer i Nova.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 20 dec 2007, 05:32

Men kom igen! 440 kronor för fyra nummer av Nova Science Fiction betyder såvitt jag begriper 110 kronor per nummer. För att i utlandet få sig tillsänt det - ja, just det - i särklass bästa sf-magasin som någonsin publicerats på svenska språket. Jag vet att jag är partisk. Jag vet att jag skryter. Jag vet också att jag har rätt. Så skärp er nu.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Utlandsprenumerationer av Nova

Inläggav Ben » mån 07 jan 2008, 15:10

Nu behövs bara uppgifterna för Novas IBAN och BIC-koder (det går inte att girera från utlandet med endast det svenska postgironumret) och så har Nova en betalande prenumerant till (och vem vet kanske de blir fler, de Nova jag fick med mig på Eurocon togs mycket positivt emot här i Finland).
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav john-henri » tor 10 jan 2008, 20:44

Idag har då det väntade beskedet kommit: Nova får inget kulturstöd för år 2008. Med tanke på att tidskriften fått stöd för 2006 och 2007, och att det fram till och med december 2007 inte lyckades utkomma mer än 5 av de rätteligen 8 nummer som borde kommit under de två åren, är det ju inget att förundras över.

Såvitt jag kan begripa är nu det enda man kan göra att se till att tidskriften är i fas i tid för att söka till nästa år, det vill säga till i höst. Som diskuterats ovan är det också vad den nuvarande planeringen går ut på. Förhoppningsvis ska den hålla, och i så fall ska numren fram till och med 18 ha utkommit före sommaren, medan numren 19 och 20 ska komma i höst.

Sen får vi se. Mitt löfte för dagen är att hur som helst se till att utge Nova fram till och med nr 20, och tills besked om huruvida tidskriften kan få stöd under 2009 har lämnats. Vad konsekvenserna skulle bli av ett nej också då återstår väl att se, men den dagen, den sorgen.

Konkurrenten Jules Verne-magasinet lär också hänga med i minst ett år till, för den fick som vanligt sina 75.000 kronor.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 10 jan 2008, 21:24

Börja med att tala om för Ben hur han ska prenumerera (se frågan ovanför ditt senaste inlägg).

Tala därefter åter om för alla som ännu inte gjort det att de ska prenumerera.

Alltså, ni ska prenumerera. Ni som inte har gjort det. Hallå, hallå, in med kulorna på kontot nu!

Ni får en massa för pengarna, så det är inte välgörenhet vi pratar om.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Utlandsprenumerationer av Nova

Inläggav Sheriffen » tis 15 jan 2008, 02:21

Ben skrev:Nu behövs bara uppgifterna för Novas IBAN och BIC-koder.

Nu tycker jag snart att chefredaktör John-Henri ska avslöja dessa koder här på forumet, så att fans i andra länder än Sverige kan prenumerera.

Samtidigt vill jag i och för sig framhålla att koderna egentligen inte behöver avslöjas, för de är inte hemliga. Man borde kunna få dem genom att helt enkelt ringa till svenska Plusgirot.

Jag har gjort det några gånger, när jag på något omständliga vägar betalat svenska räkningar från Grekland.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Utlandsprenumerationer av Nova

Inläggav Sten » tis 15 jan 2008, 04:25

Sheriffen skrev:
Ben skrev:Nu behövs bara uppgifterna för Novas IBAN och BIC-koder.

Nu tycker jag snart att chefredaktör John-Henri ska avslöja dessa koder här på forumet, så att fans i andra länder än Sverige kan prenumerera.

Jag förstår inte hur sådana där koder fungerar.

Och för att göra saker mindre förvirrande har jag nu tagit bort mitt exempel.
Senast redigerad av Sten tis 15 jan 2008, 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav john-henri » tis 15 jan 2008, 08:51

Okej.

IBAN: SE16 9500 0099 6042 0528 0979
BIC: NDEASESS
Kontonr: 52 80 97-9

Och det är alltså kontot där man prenumererar på Nova.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Ben » lör 26 jan 2008, 23:34

OK, nu har jag betalat min prenumeration, det gick utan några som helst problem, dock var jag tvungen att konvertera summan till euro för att kunna göra gireringen utan extra kostnader. Med dagens kurs blev 440 SEK lite avrundat 47 euro.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav john-henri » fre 28 mar 2008, 21:52

Till de träget väntande läsarna:

Nova nr 14 har nu postats till så gott som alla prenumeranter; de få återstående – i första hand de vars prenumerationer går ut med det här numret och därför ska ha också en påminnelselapp med i kuvertet – får sina exemplar i början av nästa vecka. Detta är Poul Anderson-numret, med fem av hans allra bästa noveller. Och även om Anderson förvisso var en ojämn författare var han som bäst en av sf:s starkaste novellister.

Nova nr 15 har i dag slutligen gått till tryckeriet efter den sista korrekturvändan. Det numret är jag riktigt stolt över; också det har ett tema, men ett någorlunda originellt: här samlas 8 noveller som alla enligt min uppfattning påtagligt bidragit till att forma modern sf och föra litteraturarten framåt. Den äldsta av novellerna är Stanley Weinbaums "Marsiansk odyssé" från 1934; därefter har jag tagit med Isaac Asimovs "Natten faller", C. L. Moores "Någon kvinna född", Judith Merrils "Som bara en mor", Theodore Sturgeons "Med glädje jorden försaka", Ray Bradburys "Ett dån av åska", Tom Godwins "Kalla ekvationer" och Cordwainer Smiths "Att spela Råtta och drake". Fyra av novellerna har aldrig tidigare översatts; fyra har förekommit på svenska, men aldrig såvitt jag funnit i några kompletta eller helt rättvisande översättningar. Klassisk sf som allra bäst, enligt min blygsamma uppfattning. Och, misstänker jag, noveller som många sf-läsare i dag faktiskt inte har läst trots deras status. Numret kommer från tryckeriet under april.

Samtidigt håller nr 16 på att redigeras ihop. Det kommer att innehålla noveller av Harlan Ellison, Nicola Griffith, Bertil Mårtensson, Sabina Marinova och, som längsta inslag, en hårdkokt tidresekriminalberättelse av David Gerrold jag inte tror att många har läst. Det numret kommer att utkomma under maj.

Nummer 17 kommer lagom till årets Swecon i Linköping i mitten av juni och innehåller noveller av kongressens båda utländska hedersgäster, mest intressant kanske en aldrig tidigare publicerad kortroman av Cory Doctorow, som alltså originalpubliceras i Nova.

De av fandom.se:s medlemmar som inte prenumererar är självklart mer än välkomna att sälla sig till Novaprenumeranternas alltför exklusiva skara. Informationen har ni nedan. Man bör ju varken tjata eller gnälla, men jag tror faktiskt att Nova är värd att läsa. Och jag är rätt övertygad om att den är det mest ambitiösa sf-magasin som hittills utgivits i Sverige.

John-Henri
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur