Nova science fiction som aldrig förr!

Om sf och fantasy

Jag lovar och svär att prenumerera på Nova sf!

Ja
16
84%
Nej
3
16%

Antal röster : 19

Inläggav john-henri » ons 22 okt 2008, 23:58

Nova nr 17 bör nu ha nått samtliga prenumeranter. Har någon här inte fått numret bör hon eller han höra av sig.

Arbetet på dubbelnumret 18/19 är i full gång och ungefär hälften av numret finns i layout. Min bästa gissning för ögonblicket är att det numret bör kunna utges någon gång mot slutet av november, och att nr 20 följaktligen kan utges i januari 2009. Det är en månad senare än jag hade hoppats, men som det ser ut just nu lär det vara det bästa som går att åstadkomma. Och det medger hur som helst att nr 21 utkommer som det borde göra, i slutet av mars nästa år.

Förmodligen är det här inget märkvärdigt för de flesta på det här forat, men tro mig när jag säger att det hur som helst för mig känns alldeles enastående kul att faktiskt ha kunnat publicera vad jag åtminstone själv betraktar som en riktigt bra sf-tidskrift i inom ett par månader fem år. Uppriktigt sagt har jag lika kul nu med Nova som jag hade när jag var tonåring och redaktör för SFSF:s fanzine Sf forum.

Vilket ju inte hindrar mig från att innerligt hoppas att alla de som är användare på fandom.se också skulle vilja vara prenumeranter på Nova sf. För det skulle mer eller mindre kunna garantera tidskriftens överlevnad de kommande fem åren.

PS. Prenumerationspriset kommer att gå upp efter nyår. Men än så länge är det oförändrat sedan tidskriften nystartade 2004.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 23 okt 2008, 08:07

Jag släpar tillbaka John-Henris fråga till Nova-tråden:
Nånstans känner jag att det kliar i fingrarna att publicera fler klassiker i Nova. Vad tycker läsarna?

Jag gillade klassikernumret, men jag tror att det vore bättre att publicera vidare klassiker styckvis istället för att fylla ett helt nummer med dem. På samma sätt som klassikernumret hade en introducerande ledare skulle jag gärna läsa introducerande artiklar till andra äldre noveller som publiceras.
Senast redigerad av pinkunicorn tor 23 okt 2008, 17:11, redigerad totalt 1 gång.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 23 okt 2008, 17:05

Ja, okej, varför inte.

Det här gjorde vi från och till i "gamla" Nova på 1980-talet, där jag vill minnas att vi för första gången på svenska publicerade sådana noveller som C. L. Moores "Shambleau", John W. Campbells "Who Goes There?", Jack Williamsons "With Folded Hands" och Eric Frank Russells "…And Then There Were None", varje gång med en introduktion som försökte sätta in novellen i sitt historiska sammanhang. Och gissningsvis finns det väl en och annan novell kvar som inte har kommit på svenska ännu men som förtjänar att översättas.

Fast den frågan lämnar jag gärna fri. Är det någon som har några favoriter de tycker måste publiceras på svenska?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » tor 23 okt 2008, 17:31

PS, förresten -- en snabbkoll på de två volymer med noveller och långnoveller som medlemmarna i SFWA röstat fram som de mest betydande inom sf från tiden före Nebulapriserna ger vid handen att Nova varit rätt duktigt på att publicera klassiker. Så här; de svenska tidskriftspubliceringar jag känner till står först. (Och jag har satt en prick för de övriga noveller som jag vet finns tillgängliga i bokform på svenska.)

Ärligt talat vet jag inte om det finns särskilt många noveller kvar bland de här som jag tycker vore värda att publicera. Fast föralldel kanske några enstaka.

I volym 1:
NOVA Tom Godwin: "The Cold Equations" (A); Astounding, August 1954
JVM Daniel Keyes: "Flowers for Algernon" (A); F&SF, April 1959
Murray Leinster: "First Contact" (A); Astounding, May 1945
NOVA Lewis Padgett: "Mimsy Were the Borogoves" (A); Astounding, February 1943
° Robert A Heinlein's "The Roads Must Roll" (A); Astounding, June 1940
Theodore Sturgeon's "Microcosmic God" (A); Astounding, April 1941
NOVA Isaac Asimov's "Nightfall" (A); Astounding, September 1941
C M Kombluth's "The Little Black Bag" (A); Astounding, July 1950
GALAXY James Blish's "Surface Tension" aka "Lavon" (A); Galaxy, August, 1952
° Ray Bradbury's "Mars Is Heaven" aka "The Third Expedition" (A); "Planet Stories" magazine, Fall 1948
NOVA Stanley G Weinbaum's "A Martian Odyssey" (A); Wonder Stories, July 1934
Roger Zelazny's "A Rose for Ecclesiastes" (A); F&SF, November 1963
NOVA Judith Merril's "That Only a Mother" (A); Astounding, June 1948
Lester del Rey's "Helen O'Loy" (A); Astounding, December 1938
A E van Vogt's "The Weapon Shop" aka "Weapon Shops of Isher" (B); Astounding, December 1942
Anthony Boucher's "The Quest for Saint Aquin" (B); Raymond J Healy (Ed)'s "New Tales of Space & Time" (1951)
° Clifford D Simak's "Huddling Place" (B); Astounding, July 1944
Cordwainer Smith's "Scanners Live in Vain" (C); Fantasy Book magazine, Vol 1, No 6 ( January 1950)
JVM Alfred Bester's "Fondly Fahrenheit" (C); F&SF, August 1954
HÄPNA! Richard Matheson's "Born of Man and Woman" (C); F&SF, Summer 1950
HÄPNA! Fredric Brown's "Arena" (C); Astounding, June 1944
HÄPNA! Arthur Clarke's "The Nine Billion Names of God" (C); Frederik Pohl (Ed)'s "Star Science Fiction Stories 1", 1953
Fritz Leiber's "Coming Attraction" (C); Galaxy, November 1950
Damon Knight's "The Country of the Kind" (C); F&SF, February 1956
° Jerome Bixby's "It's a Good Life" (C); Star Science Fiction Stories, #2 (1953)
John W Campbell's "Twilight" (C); Astounding, November 1934

I volym 2:
NOVA Eric Frank Russell: "... And Then There Were None" (A); Astounding, June 1951
° H G Wells' "The Time Machine" (A); 1895
Henry Kuttner & C L Moore's "Vintage Season" (as by Lawrence O'Donnell) (A); Astounding, September 1946
HÄPNA! Poul Anderson's "Call Me Joe" (A); Astounding, April 1957
NOVA John W Campbell, Jr's "Who Goes There?" (as by Don A Stuart) (A); Astounding, August 1938
° Theodore Sturgeon's "Baby Is Three"; Galaxy, October 1952
° Robert A Heinlein's "Universe" (A); Astounding, May 1941
C M Kornbluth's "The Marching Morons" (A); Galaxy, April 1951
NOVA Jack Williamson's "With Folded Hands" (A); Astounding, July 1947
Lester del Rey's "Nerves" (A); Astounding, September 1942
NOVA Cordwainer Smith's "The Ballad of Lost C'Mell" (B) Galaxy, October 1962;
GALAXY Isaac Asimov: "The Martian Way" (A); Galaxy, November 1952
HÄPNA! Clifford D Simak's "The Big Front Yard" (A); Astounding, October 1958
James H Schmitz': "The Witches of Karres" aka "Karres" (A); Astounding, December 1949
NOVA Jack Vance: "The Moon Moth" (A); Galaxy, August 1961
Wilmar H Shiras: "In Hiding" (A); Astounding, November 1948
GALAXY Frederik Pohl: "The Midas Plague" (B); Galaxy, April 1954
E M Forster's "The Machine Stops" (B); 1909
James Blish's "Earthman, Come Home"; Astounding, November 1953
Algis Budrys' "Rogue Moon"; F&SF, December 1960
Theodore R Cogswell's "The Specter General"; Astounding, June 1952
T L Sherred: "E for Effort"; Astounding, May 1947
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 23 okt 2008, 18:16

john-henri skrev:... sf från tiden före Nebulapriserna ...

Om man vänder sig om och tittar en bit framåt ser det ut så här (nebulavinnande noveller).

1965: "Repent, Harlequin!" Said the Ticktockman by Harlan Ellison bok
1966: The Secret Place by Richard McKenna
1967: "Aye, and Gomorrah…" by Samuel R. Delany
1968: The Planners by Kate Wilhelm
1969: Passengers by Robert Silverberg
1970: (no award)
1971: Good News from the Vatican by Robert Silverberg
1972: When It Changed by Joanna Russ Nova
1973: Love Is the Plan the Plan Is Death by James Tiptree, Jr. Nova
1974: The Day Before the Revolution by Ursula K. Le Guin *
1975: Catch That Zeppelin! by Fritz Leiber JVM
1976: A Crowd of Shadows by Charles L. Grant
1977: Jeffty Is Five by Harlan Ellison bok
1978: Stone by Edward Bryant JVM
1979: giANTS by Edward Bryant
1980: Grotto of the Dancing Deer by Clifford D. Simak Nova

Precis under hälften av vinnarna publicerade på svenska. Inte så illa.

* Jag hittar bara en enda Le Guin-novell i mitt register över svenska sf-magasin. Någon mer kan ha slunkit in på sistone som jag inte hunnit knappa in, men det kan inte vara många. Här borde det väl finnas något publiceringsvärt?
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 23 okt 2008, 22:33

Mmm… bättre än så.
Av de noveller du inte markerat hittar man:

Passengers av Silverberg i Nova;
Good News from the Vatican av Silverberg i den av hans novellsamlingar som Bakhåll gav ut;
The Day Before the Revolution av Le Guin i samlingen Röster i vinden (The Wind's Twelve Quarters) som jag gav ut på Lindfors.

Le Guin är i själva verket rätt rejält översatt, men i bokform. Visst finns där noveller som kanske är möjliga att originalöversätta, men inte så många, misstänker jag, som man kanske skulle tro.

(Dessutom vill hon, förvisso förståeligt, inte personligen ha med översättningsrättigheter att göra; hon är en av de rätt få författare som konsekvent hänvisar till sina agenter. Men det gör det besvärligare att publicera henne i Nova, där de arvoden författarna personligen oftast är beredda att godta mycket sällan accepteras av agenter, som ju åtminstone vill ha kostnadstäckning för sina 15 eller 20 procent av arvodet. Här finns huvudskälet till att Nova inte i sin nya inkarnation publicerat något av fyra eller fem författare som jag försökt med.)

Men förvisso finns många bra äldre noveller att leta fram. Jag har av och till funderat på ett temanummer med Cordwainer Smith, som jag tycker är en djupt fascinerande författare. Och vad enstaka noveller beträffar finns det odiskutabelt många betydande oöversatta från framför allt 1940-talet, 1950-talet och 1960-talet. Av Philip Dick, Richard McKenna, Edgar Pangborn, Sonya Dorman, Katherine MacLean, Leigh Brackett, Josephine Saxton, Philip José Farmer, Damon Knight, Kate Wilhelm, Pamela Zoline, Henry Kuttner & C L Moore, J G Ballard, Samuel Delany, Roger Zelazny… åh, det är knappast brist på material. (Ett temanummer om Ballard är en länge närd dröm, men av begripliga skäl hanterar han inte heller längre personligen rättighetsförfrågninga.) För att nu inte tala om Disch, representerad på svenska med hittils två noveller… Eller Barry Malzberg, denne fenomenale författare… lätt att fortsätta, men jag blir matt bara jag tänker på det.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » tor 23 okt 2008, 23:08

Finns verkligen inte Scanners Live in Vain på svenska? Jag har för mig att jag läste den i en gammal JVM i tidernas gryning. Eller var det Alpha Ralpha Boulevard?

Hur som helst vore det en kulturgärning av stora mått att påminna om Cordwainer Smiths existens; han är sorgligt bortglömd av dagens sf-läsare, trots att författare som Al Reynolds och Charlie Stross pratar sig varma för honom så fort de får chansen.

Fast fan vet om det hjälper att påmina. Jag misstänker att han är för gåtfull för de många sf-läsare som vill ha sig allt skrivet på näsan. Så blir de bästsäljande romanerna 800 sidor tjocka, också. (Fantasyläsarna ska vi bara inte tala om...)
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 23 okt 2008, 23:16

Ja, "Alpha Ralpha Boulevard" har översatts i JVM, och "Ballad of Lost C'Mell" liksom "A Game of Rat and Dragon" i Nova, men såvitt jag minns är det de enda av Smiths noveller som finns på svenska.

Det vore kanske dags för ett Smith-nummer, när allt kommer omkring. Vad säger du om att bidra med att översätta en av dem själv? Du får fria händer att välja vilken oöversatt novell du vill.

Så ska jag rota fram agenten, medan du funderar på detta tarvliga skambud.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 24 okt 2008, 05:19

Down to a Sunless Sea också (i JVM), annars stämmer det med mina noteringar.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » tis 28 apr 2009, 01:34

Planckskonstant skrev:Apropå kön och sådant måste jag bara få fråga en sak som jag grubblar över. En fördel med sf (tycker jag alltså) är att genren inte kväljande mycket ägnar sig åt kärlek. Men av det som hittills publicerats i Nova (och är på gång, jag översätter en sådan novell just nu) förekommer flera noveller med lesbisk kärlek. Däremot kan jag inte erinra mig någon novell där det förekommer förhållanden mellan män. (Kan givetvis ha missat.) Vad kan detta bero på? Är lesbiska förhållanden vanligare än andra förhållanden i modern sf eller har bara urvalet till Nova råkat bli så här?

Jag kom att tänka på det här inlägget och tyckte att det var lite roligt sett i ljuset av det senaste numret.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Planckskonstant » tis 28 apr 2009, 06:49

Johan skrev:Jag kom att tänka på det här inlägget och tyckte att det var lite roligt sett i ljuset av det senaste numret.

Vi får väl se. En fjäril gör ingen sommar... ;-)
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 28 apr 2009, 07:16

Planckskonstant skrev:Vi får väl se. En fjäril gör ingen sommar... ;-)

Räcker tre?
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tis 28 apr 2009, 15:53

Time-out: Nu börjar det bli dags att reda ut begreppen:

Plancks observation gick väl ut på att det oftare förekommer skildringar av lesbisk kärlek än av den manliga motsvarigheten i Nova sf? I det senaste numret av Nova förekom (såvitt jag minns) tre noveller om kärlek mellan två kvinnor, men ingen om kärlek mellan två män. Ergo: Om Plancks hypotes vore ett hockeylag och Nova 18/19 en hockeymatch skulle den förra vunnit den senare med 3-0. Har jag rätt?

Åter till kommentatorsbåset.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Johan » tis 28 apr 2009, 15:58

Fast en av dina premisser är trasig: nr. 18/19 är inte längre det senaste numret; nr. 20 delades ut till de prenumeranter som befann sig på Alcocon (Åcon höll jag på att skriva först – det är mycket nu) och borde rimligtvis dyka upp i posten för resten någon gång i den närmaste framtiden.

Tre fjärilar gör kanske inte heller någon sommar, men det var att en tidskrift som knappt publicera några sådana plötsligt kunde ha dem i en majoritet av de publicerade verken i ett nummer.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » tis 28 apr 2009, 20:05

Eller så här, för att ta det kolossalt enkelt. Det är förvisso sant att det i de hittills nu 20 nummer av Nova som utkommit sedan 2004 förekommit relativt få sexuella relationer mellan män medan det i gengäld förekommit relativt många mellan kvinnor. Flest har det dock förekommit mellan personer av olika kön.

I och med Nova nr 20 förbättras balansen lite, eftersom det i tre av numrets fem noveller förekommer sådana relationer mellan män.

Just det var egentligen inte avsikten, kan jag väl tillägga, utan blev snarare en konsekvens av slumpens spel. Eftersom min grundtanke nånstans har varit och är att läsaren idealiskt inte ska reflektera särskilt över om de emotionella och sexuella relationer som finns i novellerna är sam- eller flerkönade, vilket förefaller mig vara idealet: det ena bör vara lika naturligt som det andra. Men i nr 20 misstänker jag att det kommer att finnas läsare som just reagerar, eftersom samkönade manliga relationer dominerar så fullständigt (numrets fem noveller upptar totalt cirka 140 sidor, och de tre noveller vi pratar om här fyller runt 120 av de sidorna).

Men vafan. Andra nummer har dominerats totalt av noveller med heterosexuella relationer utan att någon har reagerat speciellt på det.

John-Henri
john-henri
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur