Rekommendationer från Eten.se

Om sf och fantasy

Rekommendationer från Eten.se

Inläggav jophan » fre 17 nov 2006, 13:31

Eten.se är en bokrekommendationstjänst där man matar in böcker man har läst och vad man tyckte om dem, och så körs det mot andra läsares åsikter och ut kommer en rekommendationslista. Det är inte den bästa sådana tjänst som finns, men jag vet ingen annan svensk.

Min lista ser ut så här:

1. Djurfarmen av George Orwell
2. Den oändliga historien av Michael Ende
3. Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe
4. Frankenstein av Mary Wollstonecraft Shelley
5. Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
6. Lolita av Vladimir Nabokov
7. Sofies värld av Jostein Gaarder
8. Näsan av Nikolaj Gogol
9. Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå av Douglas Adams
10. Neverwhere av Neil Gaiman
11. Idioten av Fjodor Dostojevskij
12. Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
13. Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
14. Rosens namn av Umberto Eco
15. Naiv Super av Erlend Loe
16. Mormor gråter av Jonas Gardell
16. Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg
18. Ghost World av Daniel Clowes
19. På drift av Jack Kerouac
20. Du sköna nya värld av Aldous Huxley

Jag är lite skeptisk till Ende, Adams, Loe och Gardell. Vilka av de här är det så chockerande att jag inte har läst att jag omedelbart borde kasta mig över dem?
Senast redigerad av jophan fre 17 nov 2006, 13:39, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » fre 17 nov 2006, 13:36

Sofies värld bör läsas. Och Ghost World som väl är ett seriealbum. Och filmen Ghost World bör ses också då den är riktigt bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Re: Rekommendationer från Eten.se

Inläggav pinkunicorn » fre 17 nov 2006, 13:56

jophan skrev:1. Djurfarmen av George Orwell
2. Den oändliga historien av Michael Ende
3. Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe
7. Sofies värld av Jostein Gaarder
9. Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå av Douglas Adams
10. Neverwhere av Neil Gaiman
15. Naiv Super av Erlend Loe
16. Mormor gråter av Jonas Gardell
16. Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg
18. Ghost World av Daniel Clowes

Jag är lite skeptisk till Ende, Adams, Loe och Gardell. Vilka av de här är det så chockerande att jag inte har läst att jag omedelbart borde kasta mig över dem?

Adams är inget speciellt. Jag har inte läst "Mormor gråter", men jag har en TV-inspelning där Jonas Gardell själv gör alla rollerna och den är fullständigt lysande. Jag tror att boken innehåller flera texter, men dem kan jag inte uttala mig om.

Frankenstein är intressant att ha läst, men den är bitvis rätt seg. Den är absolut inte dålig, men inte någon sidvändare. Fahrenheit 451 minns jag däremot som utmärkt. Rosens namn är också ett riktigt bra läs.

Det fanns rätt mycket på den där listan som jag inte heller läst, men som finns på min lista över saker att titta på vid tillfälle (Djurfarmen, Lolita, Idioten, Gösta Berlings saga, Hundra år av ensamhet, På drift).
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » fre 17 nov 2006, 14:07

pinkunicorn skrev:Frankenstein är intressant att ha läst, men den är bitvis rätt seg. Den är absolut inte dålig, men inte någon sidvändare. Fahrenheit 451 minns jag däremot som utmärkt.

Båda dessa har jag naturligtvis länge tänkt läsa eftersom de är centrala texter i sf:s kanon.
pinkunicorn skrev:Rosens namn är också ett riktigt bra läs.

Vad tyckte du om Foucaults pendel, som jag aldrig tyckte blev särskilt intressant och lade åt sidan med 100 sidor kvar?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 17 nov 2006, 14:32

jophan skrev:Eten.se är en bokrekommendationstjänst där man matar in böcker man har läst och vad man tyckte om dem, och så körs det mot andra läsares åsikter och ut kommer en rekommendationslista. Det är inte den bästa sådana tjänst som finns, men jag vet ingen annan svensk.

Jag har klickat runt lite men får inga rekommendationer än. Hur många böcker måste man betygsätta innan man får några rekommendatoiner? Och, för den delen, hur ser man hur många man har betygsatt?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » fre 17 nov 2006, 14:44

pinkunicorn skrev:Hur många böcker måste man betygsätta innan man får några rekommendationer?

Vet ej.
pinkunicorn skrev:Och, för den delen, hur ser man hur många man har betygsatt?

Medlem>Din sida>gillar respektive Medlem>Din sida>ogillar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » fre 17 nov 2006, 15:16

jophan skrev:Vilka av de här är det så chockerande att jag inte har läst att jag omedelbart borde kasta mig över dem?

Djurfarmen av George Orwell
    Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
    Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez
    Rosens namn av Umberto Eco

Hm. Jag har läst 17 av de där 20 böckerna. Tyder på att du har en rätt bra boksmak.

Jag tyckte mycket om Neverwhere, men mest på ett småtrevligt sätt; du missar inte så väldigt mycket om du inte prioriterar den.
Naiv Super är den där boken där en kille sitter och bankar på träklossar, va? Den var rätt dålig.
Den oändliga historien är en hyfsad barnbok.
Sofies värld är antagligen rätt bra om du är 15 år och aldrig har funderat över filosofiska problem.
Lolita, Idioten och Gösta Berlings saga är alla definitivt läsvärda.
Frankenstein är inte så jättebra som litteratur betraktat, och jag misstänker att du har snappat upp idéerna och handlingen genom osmos...

Näsan, Mormor gråter, Ghost World och På drift har jag inte läst.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav J-h:n » fre 17 nov 2006, 15:44

Vilka du ska kasta dig över beror förstås på vad du är ute efter för ögonblicket. För att ta några ur högen som ännu inte nämnts: Lolita är briljant men ganska obehaglig, en riktig feelbad-bok. Neverwhere är enormt underhållande men rätt lättviktig jämfört med Gaimans bästa. Gösta Berglings saga hade jag själv svårt för, den har jag aldrig läst ut, men det är nog en sådan bok som man älskar eller hatar. Hundra år av ensamhet är fantastisk, häftig och gripande och storslagen och sorglig och... ja, kanske är det den du ska läsa först. Ghost World tyckte jag faktiskt mycket mer om som film än som serie, filmen är ett måste! På drift tror jag man ska läsa när man är sjutton år, jag tror knappast att jag skulle stå ut med den i dag.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Johan » fre 17 nov 2006, 17:01

Sofies värld tror jag inte att du skulle få särskilt mycket ut av att läsa. Som påpekat fungerar den nog bäst riktat till tonåringar som aldrig har läst filosofi tidigare; både på grund av förmodad kunskapsnivå och dess tonfall.

Neverwhere är bra, underhållande och inte särskilt lång. Jag tycker mycket om den och om man skall tro eten.se så är det ju ett bra tecken. Jag tycker att det tillhör det bästa Gaiman har skrivit, men det kan vara så att jag läste och fastnade för den för tidigt för att kunna göra en riktigt bra bedömning.

Djurfarmen, Fahrenheit 451 och Du nya sköna värld vill jag placera lite i samma kategori, men det är förmodligen bara för att Orwell skrivit 1984 vilket gör att den dels kopplas till den förstnämnda boken, dels till de två sistnämnda, men av olika skäl ... I alla fall: Djurfarmen är den rent litterärt bästa av de tre nämnda, skulle jag nog vilja hävda, och kommer inte att stjäla nämnvärt mycket av din tid. Läs den. Fahrenheit 451 är bättre än Brave New World.

Frankenstein är intressant och, tycker jag, inte alls så litterärt undermålig som folk ofta hävdar. Jag tycker om den. Å andra sidan finns det bättre böcker på den här listan, särskilt om man inte lägger någon större vikt vid att ha läst Frankenstein för att ha full koll på kulturella referenser.

Jag har inte läst Gardells bok på listan och har inga planer på att göra det heller, eftersom de två jag faktiskt har läst inte alls imponerat på mig. Jag tror inte du behöver ligga sömnlös över att inte ha läst Naiv. Super heller, även om det inte är en plågsam upplevelse. Maria Gripe är alltid en bra läsupplevelse, men här gäller väl samma sak som för Shelley minus de kulturella referenserna.

Fröken Smillas känsla för snö tycker jag tillräckligt mycket om för att ha införskaffat boken på danska trots att jag redan har översättningen (den råkar till och ligga överst i en trave på övre delen av datorbordet här), men eftersom jag aldrig riktigt vet hur jag skall förklara vad jag tycker är så bra i den är det förmodligen än mer subjektivt än de flesta andra uttalanden. Selma Lagerlöf skulle jag läsa om man tycker om det hon skrivit annars. Jag gör det och tycker att hon bjuder på nästan motståndslös men ändå intelligent läsning, men alla håller som påpekat i tråden inte riktigt med mig om det ...

Idioten är bra och inte lika ojämn som till exempel Brott och straff. Nabokov är en fantastisk författare, men som sagt kanske ingenting man generellt vill läsa för krypa upp i en fåtölj och mysa och må bra med. Jag vet inte riktigt hur man skall väga "Näsan" mot säg Idioten – du bör absolut läsa novellen, men det kan du å andra sidan förmodligen göra på kortare tid än det tog mig att skriva det här inlägget.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » fre 17 nov 2006, 17:27

Johan skrev:Sofies värld tror jag inte att du skulle få särskilt mycket ut av att läsa. Som påpekat fungerar den nog bäst riktat till tonåringar som aldrig har läst filosofi tidigare; både på grund av förmodad kunskapsnivå och dess tonfall.

Jag förstår inte varför folk anser detta. Jag tyckte den var väldigt skoj att läsa som bok även om jag får erkänna att jag läste den i samband med att jag läst massor med filosofihistoria innan. Och folk läser ju YA och annat som vuxna och uppskattar det så tonfall kan inte vara en avgörande kritik.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 17 nov 2006, 19:01

tompe skrev:Sofies värld bör läsas. Och Ghost World som väl är ett seriealbum. Och filmen Ghost World bör ses också då den är riktigt bra.

Jag har läst de första kapitlen i "Sofies värld" och fick genast intrycket att den är en underhållande men mycket ytlig snabbhistorik över västerländsk filosofi. Som vanligt är det alltid bättre att läsa originalen. Filosoferna själva. Men i brist på tid eller lust därtill kan den här boken nog ge en allmän orientering kring vad somliga filosofer har sagt om en del olika problem.

Filmen "Ghost World" placerar jag personligen på listan som en av detta decenniums två bästa hittills. Den andra är "The Man Who Wasn't There".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 17 nov 2006, 22:52

Sheriffen skrev:
tompe skrev:Sofies värld bör läsas. Och Ghost World som väl är ett seriealbum. Och filmen Ghost World bör ses också då den är riktigt bra.

Jag har läst de första kapitlen i "Sofies värld" och fick genast intrycket att den är en underhållande men mycket ytlig snabbhistorik över västerländsk filosofi. Som vanligt är det alltid bättre att läsa originalen. Filosoferna själva. Men i brist på tid eller lust därtill kan den här boken nog ge en allmän orientering kring vad somliga filosofer har sagt om en del olika problem.

Filmen "Ghost World" placerar jag personligen på listan som en av detta decenniums två bästa hittills. Den andra är "The Man Who Wasn't There".

Kör hårt,
Sheriffen

Även om man läst en del filosofi kan man missa vad en filosofisk attityd är och dylikt. Behållningen i Sofies värld var såklart inte detaljera hos olika filosofer utan att man fick filosoferande och en filosofiskt attityd presenterad på ett underhållande och engagerande sätt.

De två filmer du nämner är båda väldig bra och man bör se dem om man inte redan gjort det.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » lör 18 nov 2006, 11:15

Frankenstein är bättre än allt annat jag har läst på den där listan. Djurfarmen går ju fort att sluka, men har man läst 1984 är den väl nästan överflödig. Istället för att läsa Fahrenheit 451 så kan man läsa novellen "Usher II", som anknyter till samma tema ur skev moturs vinkel, och som är mycket roligare. Du sköna nya värld var något av en besvikelse när jag läste den. Inte dålig, men jag hade förväntat mig något betydligt häftigare. Idioten är tråkig, som det mesta av Dostojevskij. Läs Anteckningar från källarhålet istället. Det är en av världens allra bästa böcker.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav nide » lör 18 nov 2006, 20:24

jophan skrev:1. Djurfarmen av George Orwell

Jag skulle nog ändra inbördes rangordning dock till
1
11
13
19
8
6
5
20
4
12

Typ.
nide
WAHF

Inläggav jophan » sön 19 nov 2006, 12:50

Skäggmonstret skrev:Läs Anteckningar från källarhålet istället. Det är en av världens allra bästa böcker.

Fast det har jag ju redan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Litteratur