Rekommendationer från Eten.se

Om sf och fantasy

Re: Rekommendationer från Eten.se

Inläggav jophan » sön 19 nov 2006, 12:51

nide skrev:[Jag skulle nog ändra inbördes rangordning dock till
...19...

Håller Kerouac så bra fortfarande?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » mån 20 nov 2006, 09:50

jophan skrev:Jag är lite skeptisk till Ende, Adams, Loe och Gardell. Vilka av de här är det så chockerande att jag inte har läst att jag omedelbart borde kasta mig över dem?

Nabokov og Gogol ville vel jeg ha prioritert høyest. Av de nyere forfatternes verker på listen har jeg satt pris på romanene til Eco og Høeg (skjønt jeg har litt småangst for å lese dem omigjen med eldre og mer kritisk blikk).

Ellers litt interessant å se at flere av dere har lest to norske bestsellers jeg ikke har lest, dvs. Gaarder og Loe. På den annen side ble jeg i sistnevntes tilfelle så lei på all hypen om den nye, naive generasjonen, som skulle eksellere i å være naive og dumme. Bah. Gud har gitt oss hjerner til å tenke med.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav OsloPC » mån 20 nov 2006, 09:52

Glemte Brave New World. Den fortjener også å bli lest.

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav john-henri » lör 02 dec 2006, 11:04

Minst en av dem är djupt chockerande. Läs omedelbart:

Lolita av Vladimir Nabokov, ett av det senaste seklets få odiskutabla litterära mästerverk och dessutom en fruktansvärt rolig bok. För en gångs skull är jag partiellt oense med J-h:n, men det kan ju bero på att jag är en fullständigt amoralisk läsare; jag läser för litterär upplevelse, och sådan erbjuds i sällsynt rikt mått av Nabokov.

Av resten är Gogols Näsan, Márquez Hundra år av ensamhet och Ecos Rosens namn titlar jag tycker att du bör sätta på listan. Frankenstein är intressant som primärt föregångsverk inom sf, och håller väl ovanligt bra för att vara 188 år gammal, men nog märks åldern. Dostojevskij har skrivit bättre och det har Lagerlöf också. Peter Høegs romans storhet begrep jag mig aldrig på; möjligen berodde framgången på att rätt trötta sf-element var nya för höglitterära kritiker och läsare. Kerouac – nja, bland beatförfattarna tycker jag att han står sig rätt slätt. William S Burroughs och Allen Ginsberg bör däremot läsas.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » sön 03 dec 2006, 12:17

Den vidare diskussionen om Lolita hamnade här: http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?t=157
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav mats » tis 05 dec 2006, 09:58

jophan skrev:Vilka av de här är det så chockerande att jag inte har läst att jag omedelbart borde kasta mig över dem?

Hundra år av ensamhet. Tveklöst, enligt min mening. Det var visserligen länge sedan jag läste den (står på min långa omläsningslista), men jag var i alla fall vuxen, gott och väl.
mats

Föregående

Återgå till Litteratur