Förlaget Bokád

Om sf och fantasy

Förlaget Bokád

Inläggav pinkunicorn » fre 14 dec 2007, 11:49

Som lunchbok i dag valde jag Dénis Lindbohms Bevingaren utgiven 1980 av Bokád. Jag råkade notera att omslaget anges som gjort av Sam J. Lundwall. Hade han något med Bokád att göra?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » fre 14 dec 2007, 12:43

Ja, uppenbarligen ;-).

Fast, liksom alla andra som gjorde jobb åt Bokád, med största säkerhet bara frilansmässigt. Bokád ägdes och drevs av Sture Ånman, som startade eget efter många år som redaktör på något läromedelsförlag. Ånman drev sedan Bokád fram till konkursen, som jag vill minnas ägde rum 1981 eller 1982, kom tillbaka i ett eller ett par år under namnet Aanmans förlag, och dog sedan i cancer. Så totalt var Sture verksam som förläggare i bara 8–9 år; jag har för mig att de första böckerna kom ut sent hösten 1974. De första åren gjorde jag en hel del jobb åt Sture, men han betalade dåligt och ofta mycket sent, och sedan jag i stället börjat göra bokjobb åt Lindfors och senare också Kindbergs (runt 1976–77) hade jag mycket lite kontakt med Sture Ånman. Men i början som sagt desto mer; jag översatte och redigerade åt honom, rekommenderade författare och funkade i ett par år som något slags frilansande redaktör.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 14 dec 2007, 18:06

Vet inte vad det är med Samsan och Bokád, men han återutgav ju John-Henris på Bokád utgivna översättning av Robert Heinleins "The Door Into Summer" (på svenska som "Dörren till sommaren") på annat förlag och med, ja, annat omslag. Ställd mot väggen av en oförvägen Vheckans Ävfentyr-reporter under en sf-filmdag på Svenska Filminstitutet 1979, hummade och hämmade han som svar på frågan hur det kom sig att han utgivit en översättning av John-Henri Holmberg (vi struntar till sentillkomna fans fromma i detaljerna, men John-Henri och Sam har aldrig direkt varit ett radarpar inom svensk science fiction-rörelse). Men så sken han plötsligt upp och utbrast: "Jag satte ju ett riktigt omslag på den där boken!"

Själv föredrog jag faktiskt Bokáds; hur Samsans omslag såg ut kommer jag inte ens ihåg.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 14 dec 2007, 23:12

Bokáds omslag på Dörren till sommaren var faktiskt alldeles fantastiskt… i original. En dubbelmålning av Inger Edelfeldt, där katten Petronius Arbiter på den ena målningen tittar ut, sedd bakifrån, genom en dörr på en snötäckt värld, och på den andra tittar in, sedd framifrån, genom samma dörr men nu sedd utifrån, i en prunkande sommarvärld. Det enda problemet var att Ingers målningar var i färg, medan Sture Ånman av ekonomiska skäl (och utan att tala om det för mig och Inger) tryckte bokens omslag i svartvitt med enbart dekorfärger. Så målningarna gör sig inte riktigt, i synnerhet som de inte heller tilläts täcka bokens fram- och baksida, utan förminskades för att Sture skulle kunna lägga in en spalt text bredvid bilden på båda omslagssidorna. Faktiskt hemskt synd.

Annars var den här boken nog den första översättning jag var, och fortfarande är, stolt över. Före den hade jag väl översatt något dussin romaner, men ingen jag egentligen gillade och ingen med något resultat jag kände mig särskilt lycklig över. Med Dörren till sommaren stämde alltid, och när jag återutgav boken femton eller sexton år senare och inför den utgåvan gick igenom översättningen mot originalet, fullt beredd (och mer än så, faktiskt; i förväntningen att) skriva om hälften eller mer av texten, tror jag att jag lyckades hitta ett tjog ord eller meningar i boken som jag tyckte behövde ändras. Dessutom hade jag en rätt kul korrespondens med Heinlein medan jag jobbade med översättningen, och Inger läste den över axeln på mig medan jag skrev den, och livet lekte och i själva verket var det en rätt magisk tid.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Svensson » tis 18 dec 2007, 13:26

Apropå omslaget till "Dörren till sommaren"; visst är det synd om förläggaren trycker färgoriginal som svartvitt och dessutom beskär det. Men som representant för den bokläsande allmänheten kan jag säga att jag gillade intrycket av denna bok; jag såg 'en på Nolaskolans bibliotek en höstdag 1982 och tyckte den gav ett annorlunda intryck. Det svartvita gav den s a s en vederhäftigt prägel, och den myckna texten kändes på sätt och vis annorlunda. Det kändes som ett intressant avsteg från "helsida i fyrfärg, titel och författarnamn överst".
Svensson
Trufan

Inläggav pinkunicorn » ons 19 dec 2007, 15:22

En bra bit in i Bevingaren hittade jag följande text:
Han besökte gamla vänner och bekanta. Hans vän Sam Jerry höll igång en bokutgivning, som inte gav ett öre i vinst, men som gav honom en stor tillfredsställelse med livet. Hans vän Anders ingick i en grupp, som raskt höll på att framställa prototyper för monstruösa robotar, som skulle överta alla rutinsysslor. Kurt, som stått vid en plåtpress i många år, skötte fortfarande emballageframställning, men nu vid en helautomatiserad anläggning. Torstensson, som varit så desperat när han började få vingar att han velat amputera dem, var nu verksam vid en barnträdgård.

Sam Jerry är Lundwall, rimligen. Är de övriga också igenkännbara?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 19 dec 2007, 22:55

Jag skulle gissa att Anders kan vara Arvid Gyllenberg och att Kurt kan vara Court Nilsson, bägge aktiva i club Meteor på den tiden föreningen fanns. Men det är som sagt bara en gissning baserad på mycket vaga hågkomster av vad de hette och jobbade med i den mån Denis skrev om det i Clloev.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 20 dec 2007, 05:13

Jag vet inte om jag ska vara stolt eller inte. Utan närmare eftertanke skulle jag ha varit det typ 1979, men nu vete fan. Det var i alla fall någon gång då som John-Henri sa till mig att några år i fandom är en ren baggis; är man riktig fan räknar man sin fanverksamhet i decennier. Och de kan aldrig bli för många, typ.

Nåväl, numera, när även jag, ålderstigen som jag är, kan klocka in på mer än tre decennier som fan, märker jag - som märkts i andra trådar på forumet - att minnet ibland sviktar. Man vet inte längre exakt vilka ord fanen A skrev i fanzinet B för 28 år sedan, utan kan som bäst komma ihåg något slags närmevärde. Eller vad det kallas.

Men kom igen nu, John-Henri! Du som alltid fick mig att känna mig som en mycket ung och entusiastisk fan som satt vid mästarens fötter och fick lära sig vad Sankt Terry Carr hade sagt på sidan 23 i ett nummer av Innuendo anno 1959, kan du inte åter visa mig in på den rätta fanniska vägen?

Jag börjar bli desillusionerad. Nämligen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 20 dec 2007, 06:27

Det slår mig plötsligt att flertelet forummedlemmar förmodligen tror att jag är ironisk i det ovanstående. Fast det är fel. Det är jag, trots några raljanta formuleringar, inte.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 20 dec 2007, 11:25

Sa jag verkligen det där om att decennierna aldrig kan bli för många?

Å andra sidan vill jag minnas att både Per och jag sa att det fick bli du som tog över fanan som aktifan, och det har du gjort med den äran även om du i ett eller annat decennium envisades med att du var gafierad. Fast eftersom du gjorde det på de fanniska epostlistorna, i fanzinen du gav ut och på kongresserna du var med om att arrangera, kändes det aldrig särskilt oroande. Och nu ser jag att du har fallit till föga och accepterat ditt öde. Gott så.

Medan jag å andra sidan ju spökar här under mer eller mindre falska förespeglingar. Mitt senaste fanzine kom ut för fjorton år sedan. Den senaste kongress jag på något aktivt sätt var med om att arrangera hölls för över trettio år sedan. De senaste tio åren har jag väl tittat in någon timma på tre eller fyra pub- och föreningsmöten. Jag får ett tjog fanzines om året, läser tre eller fyra av dem och bidrar enbart de gånger de utges av någon god vän som tjatar och tigger.

Sen vet jag ju att jag ger ut ett sf-magasin som väl kan betraktas som det i tid och pengar mest kostsamma fanzine jag någonsin ägnat mig åt, men alldeles ärligt betraktar jag inte det som fanverksamhet, även om det förstås på ett plan är det. Och jag vet att jag fortfarande tycker att det är kul att dilla här ibland och att gå på en och annan kongress. Men på det stora hela taget tror jag att du får se den dystra sanningen i vitögat, Sheriffen. Du har tagit över. Du är den nye fanbäraren. Jag och somliga andra som fortfarande dräller lite i marginalerna är bara ghosts of fandoms past, liksom, kvar i kulissen för att se till att du inte tacklar av.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 21 dec 2007, 11:30

john-henri skrev:Sa jag verkligen det där om att decennierna aldrig kan bli för många?

Nej, strängt taget inte, men själva räknandet i decennier gav i alla fall vid handen att ju fler, desto bättre.

Medan jag å andra sidan ju spökar här under mer eller mindre falska förespeglingar. Mitt senaste fanzine kom ut för fjorton år sedan.

Fullt så falska är de inte. Ditt senaste fanzine utkom för drygt tre år sedan, när Lars-Olov fyllde 75. Och bara året innan skrev du en tjock, fannisk trycksak - en fannisk uppslagsbok, faktiskt - i anslutning till RanCon. Och det är faktiskt mycket mer än de flesta under något enskilt år de senaste tio åren eller så, särskilt som även fanzinet till Lars-Olov var tjockt och innehållsrikt.

Annars inser jag förstås ställd inför ditt inlägg mitt öde och måste förstås foga mig i den fanniska allmaktens oundvikliga påbud!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Litteratur