Hur mår sf-magasinen i USA?

Om sf och fantasy

Hur mår sf-magasinen i USA?

Inläggav Svensson » fre 14 dec 2007, 13:33

Ja jag vet, man bör prenna på Nova SF... Tills dess frågar jag mig hur det ser ut i USA, lever deras magasin ännu?

Redan det faktum att sf-bladen överlevde 50-talets magasinsdöd (mags med deckar-, äventyrs-, krigs- och kärleksnoveller etc) var ju sensationellt. Sf-novellen fick väl snarast en blomstring då och under 60- och 70-talen.

Men idag då? Finns det bara en eller två renodlade sf-magasin är det gott nog. Jag menar, det finns ju inga deckar- eller mysteriemagasin eller nåt sånt, novellen som genre är rätt död. Utom i sf. Eller?
Svensson
Trufan

Re: Hur mår sf-magasinen i USA?

Inläggav OsloPC » lör 15 dec 2007, 14:57

Svensson skrev:Ja jag vet, man bör prenna på Nova SF... Tills dess frågar jag mig hur det ser ut i USA, lever deras magasin ännu?

Analog, Asimov’s og F&SF kommer faktisk ut ennå. Om de er levende i forhold til sine stormaktsdager, det blir nok en annen debatt.

Hvis man vil ha løsnummer, går det forøvrig an å kjøpe som PDF (det går til og med an å abonnere på PDF). Det har jeg gjort iblant, når forfattere jeg følger har levert noe spesielt, eller om det er noe som virker særlig interessant i akkurat det nummeret.

Svensson skrev:Men idag då? Finns det bara en eller två renodlade sf-magasin är det gott nog. Jag menar, det finns ju inga deckar- eller mysteriemagasin eller nåt sånt, novellen som genre är rätt död. Utom i sf. Eller?

Slikt som Ellery Queen og Hitchcock’s finnes faktisk ennå. Har kjøpt to nyere nummer, som kanskje ikke imponerte så meget, men det finnes et lite marked fremdeles, tydeligvis.

- PC
OsloPC
Letterhack

Återgå till Litteratur