Sam Lundwall talar ut

Om sf och fantasy

Sam Lundwall talar ut

Inläggav john-henri » lör 05 jan 2008, 11:47

I David Langfords Cloud Chamber nr 157 publiceras ett mail från Sam J Lundwall, där han meddelar att han inte vill bidra med någon ny information till nätversionen av Encyclopedia of SF och skriver:

Thanks for egoboo in Ansible, the thinking esseff gentleman's only friend. I cannot suggest myself for the new Scandinavian entry -- I have very little contact with the Scandinavian esseff scene these days. Most of my friends there are dead or should be. Also, to be honest, I have recently notified my US contacts that I am severing all contacts with them, due to the innumerable US wars against the entire world, including Iraq and Afghanistan etc etc (and before that the equally awful wars and attacks against Vietnam and Laos and Cambodia and Chile and Libya and everyone else not strong enough to defend themselves). All this has been and is paid for with taxes paid by these people, which disgusts me. During WWII, my father refused to have anything to do with anyone in Nazi Germany. I am doing the very same thing as regards the Fascist US. So, no more contacts with the US, which of course would include the Encyclopaedia. One could argue that the US-UK Axis of Evil should force me to discontinue UK contacts also; but like many I regard that thing as just Blair and his henchmen brown-nosing their US owners and masters. And hopefully that will now change. Now, no more US esseff for me, no more US computers, no more US drink, no more of anything from there. The world is a big place with lots of better and cleaner stuff to offer in all fields. It works just fine.

För något år sedan lämnade han SFWA med en liknande motivering. Och hans bruk av begreppet "fascism" har alltid varit vittfamnande; Heinlein och Ayn Rand utpekade han redan för mer än trettio år sedan. En märklig man.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » sön 06 jan 2008, 20:12

Både Cloud Chamber och nätversionen av Encyclopedia of SF är saker som gått mig förbi, måste jag medge. Utveckla gärna.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav OsloPC » sön 06 jan 2008, 21:09

pinkunicorn skrev:Både Cloud Chamber och nätversionen av Encyclopedia of SF är saker som gått mig förbi, måste jag medge. Utveckla gärna.

Cloud Chamber kjente ikke jeg heller til, men det var ikke vanskelig å finne:

http://www.ansible.co.uk/cc/

Ellers har jeg ikke kommet lenger enn til SF-leksikonet som bok, jeg heller, men noe som slår meg med Skandinavia-artikkelen i bokversjonen er at den er nettopp det, og ikke to separate artikler om Norge og Sverige (Danmark og Finland har jo egne artikler). Ikke det at det står noe galt om norske forhold der, iler jeg til å si, men det er altså litt pussig. Skal man slå sammen, burde det heller være en Norden-artikkel.

P.C.
(nei, jeg har ikke tenkt å melde meg frivillig til å skrive artikkel om norsk SF) :D
OsloPC
Letterhack

Inläggav john-henri » sön 06 jan 2008, 21:49

Cloud Chamber är Dave Langfords oregelbundna apa-fanzine, som ofta består av överblivet/uteslutet/kompletterande material till Ansible.

Encyclopedia of SF håller på att förberedas i en tredje, starkt utökad men enbart nättillgänglig upplaga. Jag medverkar med en del texter. En hemsida för redaktionen finns här: http://www.sfe3.org/

(Det kan tilläggas att jag känt till Sam Lundwalls brev i närmare ett halvår, men inte nämnt det förrän nu då Dave valt att publicera det; han var länge osäker på om han alls skulle offentliggöra det någonstans. Såvitt jag förstår har en av konsekvenserna av det blivit att JVM nu upphört att publicera nytt material ur F&SF, som ju är en amerikansk sf-tidskrift.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 08 jan 2008, 18:46

john-henri skrev:Encyclopedia of SF håller på att förberedas i en tredje, starkt utökad men enbart nättillgänglig upplaga. Jag medverkar med en del texter. En hemsida för redaktionen finns här: http://www.sfe3.org/

Detta ska vara något man prenumererar på per år, uppenbarligen. Jag undrar vad de tänker sig att
we see the online Encyclopedia of Science Fiction as being of interest to everyone who reads SF, not just critics and academics, and will therefore be keeping the price at a level that reflects a mass market audience

ska innebära i praktiken. Spontant skulle jag säga att något i stil med 50:- vore en rimlig årsavgift. Det motsvarar ungefär vad den inbundna pappersupplagan kostat per år från att jag köpte den till nu. Den kommer dock att fortsätta att vara användbar i många år till, och därmed bli billigare per år. Det kan väl kompenseras av att nätupplagan kommer att uppdateras kontinuerligt, men så har nätupplagan inte heller någon tryckkostnad eller distribution som ska betalas.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Ante » fre 18 jan 2008, 20:40

Det är rena dumheterna. Hur ofta behöver en encyklopedi uppdateras? Kanske oftare än jag tror, men jag är sur för att inte få en Riktig Bok(tm) och tror att mängden information om är statisk över en, säg, 5 årsperiod är ganska stor.

Vad tusan ska man behöva vara online för att kunna slå upp detaljer om böcker? *mutter* *svordom*
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Inläggav pinkunicorn » mån 21 jan 2008, 10:58

Något som vore intressant vore att dela upp ett uppslagsverk i kronologiska bitar. De delar av SF-Encyklopedin som handlar om pulperan, new wave och andra gamla perioder borde inte behöva uppdateras särskilt ofta. Det vore smidigt att kunna köpa en uppdaterad version av 80- 90- och 00-talens uppslagsverk utan att få ytterligare en ny kopia av allt det gamla.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » mån 21 jan 2008, 18:49

Ante skrev:Vad tusan ska man behöva vara online för att kunna slå upp detaljer om böcker? *mutter* *svordom*

Vaddå "vara online"? Det där är ju som att klaga på att man måste äta för att inte svälta ihjäl.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Litteratur