Berättelser med tankeläsningsmaskiner?

Om sf och fantasy

Berättelser med tankeläsningsmaskiner?

Inläggav åka » sön 20 jan 2008, 03:30

Jag läste nyligen den här artikeln. Den handlar om att hjärnaktiviteten verkar se ungefär likadan ut hos olika människor som tänker på samma sak, och att man skulle kunna börja bygga någon sorts tankeläsningslexikon snart.

Min första undring var hur pass sånt här beror på kulturell kontext -- finns det olika hjärnspråk, eller ser det verkligen likadant ut för alla människor som tänker på en hammare? Troligtvis varierar det en del, beroende på vad man har för associationer till saken och så vidare. Vore kul att veta mer om.

Hur som helst, sedan började jag grunna på om jag läst någon berättelse med tankeläsningsmaskiner. Jag kunde först bara komma på vanliga telepathistorier, där någons hjärna på ospecificerat vis direkt kan känna av vad andra tänker. Sedan mindes jag att det finns berättelser där folk kopplar upp sig mot varann direkt och kan skicka information som mellan datorer. Sedan mindes jag såna berättelser som To Hold Infinity (av John Meaney) och Golden Age (av John C. Wright) till exempel, där folk hela tiden lever uppkopplade och delar valda delar av varandras intryck och uttryck. Men riktig tankeläsning med maskiner? Det enda exempel jag kan komma på är filmen Strange Days, med den där sinnesintrycksinspelningsapparaten. Jag har kanske inte läst en enda bok eller novell med maskiner som kan tolka folks tankar.

Min fråga är alltså: känner ni till några bra exempel? Finns det något jag läst som jag bara inte minns?
åka
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 20 jan 2008, 05:55

Vad som genast dyker upp i huvudet på mig är namnet A. E. van Vogt, och jag tänker inte på slanerna. Men jag får inte grepp om vad det är jag tänker på - finns det inte någon novell där det förekommer apparater med vilka man kan läsa andras tankar? Eller är det i en roman? Är det möjligen i romanen "Future Glitter"?

Eller tänker jag på en helt annan författare?

Och bara måste det inte finnas en tankeläsningsapparat någonstans i Philip K. Dicks samlade verk?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 20 jan 2008, 06:07, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 20 jan 2008, 06:03

Men se här vad som finns i januarinumret 2001 av Fantasy & Science Fiction (citat ur Locus Online, recension av F. Brett Cox, 14 dec. 2000)*:

Rick Heller’s “The Mind Field,” blurbed as an “homage to Jules Verne’s Michael Strogoff,” follows a worldly French diplomat through a crisis with a belligerent near-future Russia that is solved by surreptitious application of a mind-reading machine.

Kör hårt,
Sheriffen

* http://www.locusmag.com/2000/Reviews/Sh ... _Cox1.html
Sheriffen
BNF

Återgå till Litteratur