Delta förlag

Om sf och fantasy

Delta förlag

Inläggav Svensson » tor 24 jan 2008, 10:48

Jag sitter här och kollar i Deltas katalog 1987-88, härlig läsning med alla referaten över böckerna man gett ut. Instant sense of wonder.

Lundwall skriver att man firar 15-årsjubileum i och med denna katalog, förlaget ska alltså ha startat 1972. Men när las det ner? Nån som vet? Och nån som kan berätta lite allmänt om Delta, ups and downs osv och orsaken till nerläggning?

Jag behöver inte denna info för något särskilt, blev bara intresserad av ämnet när jag kollade katalogen.
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » tor 24 jan 2008, 18:11

I yttersta korthet:

Delta startades 1972, mycket riktigt, av Sam Lundwall i samarbete med den litteräre agenten Gunnar Dahl. Utgivningen var från början inriktad på omtryck av tidigare i Sverige utgiven sf; redan 1973 började man dock utge originaltitlar och sedan Lundwall lämnat Askild & Kärnekull tillkom Jules Verne-magasinet och dessutom ett par års försök att publicera också annat än sf; bland annat utgavs några titlar av Ed McBain.

Från cirka 1976 blev det emellertid enbart sf. Efter en brytning mellan Sam Lundwall och Dahl i slutet av 1980-talet lämnade Lundwall samarbetet. Dahl försökte en kort tid driva förlaget vidare, men var för sjuk, och utgivningen på Delta upphörde definitivt cirka 1990.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 25 jan 2008, 08:55

Om jag inte misstar mig så existerade förlaget i någon mening långt efter det, även om man inte hade någon utgivning. Jag har ett klart minne av att jag pratat med någon från SF-Bokhandeln om att de kunde beställa från Deltas återstående lager för inte så många år sedan, men att även det avslutades till slut. Som jag minns det borde det ha varit kring 2000.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » fre 25 jan 2008, 09:00

Tack för info JHH, det var ungefär vad jag ville veta.
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » fre 25 jan 2008, 10:41

Vad Hans säger stämmer säkert. Företag försvinner ju inte bara. När Gunnar Dahl dog ärvde rimligtvis hans fru Inga också hans del av förlaget, som såvitt jag begrep vid det laget ägdes helt av dem sedan Sam Lundwall hoppat av och, antar jag, blivit utköpt. Och Delta bör om inte annat ha haft avsevärda restlager av böcker som väl därefter Inga sålde ut.

Det fanns många märkliga turer i det här. Och antagligen var det oklokt av Gunnar Dahl att över huvudtaget gå in i Delta. Rimligtvis var det den saken som gjorde att hans litterära agentur – som faktiskt under hans far Göstas ledning var den största i Sverige – blev allt mindre och mer marginaliserad. Andra förlag litade helt enkelt inte på att han gick vidare med deras bud direkt snarare än själv tog en titt på boken för att se om den kunde vara lämplig att utge på Delta. (Att Gösta Dahl blev stor är också en bisarr historia; före andra världskriget var Sveriges mest betydande litterära agent i stället Lena Gedin, förläggaren Per Gedins mor, men som judinna skars hon fullständigt av från alla kontakter med några förlag i det tyskockuperade Europa samtidigt som ju kommunikationen till England och USA blev minst sagt osäker; förlagen i Europa vände sig i stället till den mycket tyskvänlige Gunnar Dahl som på så sätt fick sin agentur att växa snabbt och lönsamt.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » fre 25 jan 2008, 16:15

SF-Bokhandeln köper faktiskt fortfarande då och då in böcker från Deltas restlager, som mycket riktigt ägs av Inga Dahl och befinner sig i hennes källare. Teoretiskt sett kan säkert vilken återförsäljare som helst ta in dem från henne, fast frågan är väl om någon annan skulle bry sig även om de visste att möjligheten fanns. Antalet titlar som finns kvar i lagret krymper markant från gång till gång vi beställer, men fina grejer som Jack Vances Språken på Pao, Clifford Simaks Projekt Påve, Tanith Lees Gräsets tid och flera titlar av bröderna Strugatskij finns fortfarande att få i högst dubiösa översättningar som aldrig granskas av en korrekturläsares ögon.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » fre 25 jan 2008, 19:26

Detalj, men dock: jag skrev fel ovan, när jag sa "den mycket tyskvänlige Gunnar Dahl"; självfallet menade jag hans far, Gösta Dahl, som var den som byggde upp agenturen under krigsåren. När Gunnar rimligtvis var pojke.

John-Henri
john-henri
BNF

Återgå till Litteratur