Säga science fiction, men mena något annat

Om sf och fantasy

Säga science fiction, men mena något annat

Inläggav Sheriffen » fre 01 feb 2008, 10:57

Jophan startade som bekant en tråd här i litteraturavdelningen som handlar om sätt att slippa säga science fiction. Jag kom på att det finns en annan sida av det myntet, nämligen när folk gladeligen säger science fiction trots att de menar något annat (och antingen inte vet vad science fiction egentligen är eller helt enkelt använder genrebeteckningen metaforiskt). För det mesta gäller det vetenskapliga framsteg. "För tjugo år sedan var mobiltelefoner science fiction, i dag är de var mans egendom." Men det finns andra tillfällen, och jag tänkte att det kunde vara kul att samla även på sådana.

Här ett av de besynnerligare jag sett på senare tid, med anledning av pågående primärvalskampanjer i USA. Detta i en artikel i International Herald Tribune (31 januari) av Michael Powell och Michael Cooper, "Giuliani: Campaign soars, then collapses":

"'It bordered on science fiction to think that someone as liberal on as many issues as Rudy Giuliani could become the Republican nominee', said Nelson Warfield, a Republican consultant who has been a longtime critic of the former mayor."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 05 feb 2008, 15:29

En fullständigt korrekt användning av science fiction tycker jag. Alternativa samhällsutvecklingar som tema i en bok har väl alltid varit science fiction.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Svensson » fre 08 feb 2008, 11:53

Sheriffcitatet kanske visar på hur begreppet "science fiction" har "segrat ihjäl sig".

Inom reklamen kallar man sånt här "degenerering". Om varumärket "Svinto" blir så allmänt att det blir synonymt med "stålull", ja då förlorar varumärket ekonomiskt värde för innehavaren. Den som numera köper "svinto" köper stålull oberoende av fabrikat. Varumärket "Svinto" har degenererats.

Detta må vara ett exempel på hur ett begrepp slår igenom och blir allmänt, segrar så pass att det förlorar ursprunglig innebörd. Som "science fiction", som i mannen-på-gatans bok blir lika med allt som är lite underligt, udda, ja övernaturligt till och med. Anomalier av alla slag kan bli klassade som "science fiction", fenomen långt från det puristen menar med sf: vetenskapliga extrapolationer baserade på sunt förnuftig världsbild.
Svensson
Trufan

Återgå till Litteratur