Vem känner till ett billigt tryckeri?

Om sf och fantasy

Vem känner till ett billigt tryckeri?

Inläggav john-henri » tor 10 apr 2008, 23:41

Jag – eller möjligen rättare Nova science fiction, min lilla hobby – har ett stort och akut problem.

Nova har sedan starten tryckts i Polen men via den förträfflige Helmuth Glöck som bland annat äger förlaget Gondolin och utgav deckarfanzinet DAST. Han förmedlade också tryckeritjänster utomlands åt ett stort antal kunder.

Helmuth drabbades emellertid i slutet av förra året av cancer och har tills vidare upphört med all yrkesverksamhet; han är inlagd för cellgifts- och strålningsbehandling. Jag hoppas på det bästa, för han är en hyvens karl och en god vän, gammal kommunist som genom åren inte så få av mina bästa vänner, och följaktligen har vi mycket roligt när vi diskuterar.

Dilemmat är dock att tryckeriförmedlingen övertagits av Helmuths svärson, som inte är road av att förmedla tryck utan att ta procent på verksamheten. Nova har därför fått ny offert som innebär en fördyring av tryckningen med 42 procent. Det kan jag inte klara.

Följaktligen behöver jag hitta ett nytt trycker, snabbt som attan. Jag prövar förvisso andra vägar än här och offerter har redan begärts in, men någon har ju påstått att all mänsklig kunskap finns samlad i fandom, och vem vet, det kan ju stämma. I så fall vore jag tacksam om den som besitter all existerande kunskap om hyggligt pålitliga men otroligt billiga tryckerier avhörde sig snarast.

Om inte annat vore det ju kul att ge ut numret med noveller av ConFuses hedersgäster i tid till kongressen.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Vem känner till ett billigt tryckeri?

Inläggav jophan » fre 11 apr 2008, 08:31

john-henri skrev:Nova har därför fått ny offert som innebär en fördyring av tryckningen med 42 procent.

Skit också. Ja, det enda tryckeri jag har haft erfarenhet av de senaste tio åren är Elanders, och de lär inte vara billiga nog. Hör med Zoran i Belgrad, jag vet inte var han trycker Polaris böcker.

polaris snabel-a eunet.yu
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 11 apr 2008, 18:18

Jag ska göra ett försök att höra mig för lite här i Athen, för jag vet att det i alla fall har funnits billiga tryckerier i Grekland. Problemet är att det var före euron, så hur det är nu kan jag inte garantera. Plus att jag förstås måste kolla kvaliteten på deras produkter. Men jag ska försöka i alla fall, i början av nästa vecka.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 22 apr 2008, 20:57

Grekiska tryckerier bör kollas.

Men för dagen är situationen synbarligen räddad tack vare gymnastiken.
Pappan till Lauras träningskompis Felicia, den enda andra gymnast som är kvar i Motus-Saltos kvinnliga AG1-grupp, har nämligen visat sig vara datachef på ett tryckeri i Malmö. Som kommer att trycka Nova för i princip samma pris som vi tidigare kunde trycka för i Polen.

Säg sedan att elitidrott inte kan löna sig.

Nr 15 är nu åter på tryck. Nr 16 får komma ut till Linköpingskongressen och nr 17 i stället förhoppningsvis till Stockholmskongressen 1 augusti. Sedan som planerat numren 18-20 under hösten.

Det här innebär att innehållet delvis får disponeras om. Med andra ord att Sweconhedersgästernas noveller måste bli klara inom cirka 14 dagar från nu. Medan material som tidigare var planerat till nr 16 kan skjutas upp någon månad.

Jag hör av mig till redaktionen i morgon via mail. Alla andra bör jubla och kolla om de har giltiga prenumerationer. Glöm inte att nr 16 kommer att innehålla en aldrig på något språk publicerad långnovell av Cory Doctorow som ingen vill missa, särskilt inte de som tänker träffa honom i Linköping.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » tis 22 apr 2008, 21:52

john-henri skrev:Men för dagen är situationen synbarligen räddad tack vare gymnastiken.

Mycket skönt att höra. Hurra!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur