Efterlysning av bok

Om sf och fantasy

Efterlysning av bok

Inläggav Martin Andersson » fre 02 maj 2008, 19:25

Är det någon som har antologin Levande döda redigerad av Ulf Örnkloo, utgiven av Hagaberg 1988?

Jag är intresserad av data om Lovecrafts novell "Färg bortom tid och rum" som ingår i den: vem som har översatt och vilken sida den börjar och slutar på. Antagligen hinner informationen inte komma med i den nya Lovecraft-bibliografin, men om 20 år eller så är det dags för en ny utgåva, och då gäller det att vara förberedd.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » sön 04 maj 2008, 16:54

Brita Planck har den, ser jag på LibraryThing.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Planckskonstant » mån 05 maj 2008, 09:19

jophan skrev:Brita Planck har den, ser jag på LibraryThing.

Ja, men jag vet inte var... Det är därför jag inte har svarat. Återkommer när jag får tid att titta på det moras mina bokhyllor utgör.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Martin Andersson » mån 05 maj 2008, 21:15

Planckskonstant skrev:
jophan skrev:Brita Planck har den, ser jag på LibraryThing.

Ja, men jag vet inte var... Det är därför jag inte har svarat. Återkommer när jag får tid att titta på det moras mina bokhyllor utgör.

Tack så mycket! :)

Fast det ser ut att inte behövas trots allt -- även om bibblan här hade förelagt sitt ex, så fanns det ett på universitetet. Jag har beställt fram det och ska titta på det i morgon.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » lör 10 maj 2008, 09:11

Martin Andersson skrev:Fast det ser ut att inte behövas trots allt -- även om bibblan här hade förelagt sitt ex, så fanns det ett på universitetet. Jag har beställt fram det och ska titta på det i morgon.

Japp, hittade! :)

s. 157-184, översatt av Sam J. Lundwall och med en kort introduktion av Lena Persson (som visserligen kallar Lovecraft "naturvetenskapligt obildad" vilket han inte var -- han var en mycket bildad lekman i åtminstone astronomi och kemi -- men som annars är ganska träffsäker).
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Litteratur