Orgier i fysionomi

Om sf och fantasy

Orgier i fysionomi

Inläggav margl » mån 16 jun 2008, 12:44

Fysionomi är, som jag är övertygad om att ni vet, förutom att vara en beteckning på en persons yttre i allmänhet och ansiktet i synnerhet, också benämningen på en tvivelaktig lära, som byggde på grundantagandet att en människas yttre är en direkt spegling av hennes inre. Så här kan de uttrycka det i en liten upplysningsskrift för fysionomi som jag är i besittning av; den ovala eller långsmala aniktstypen kännetecknar personer som är "nyckfulla, ombytliga och ytterst mottagliga för intryck" och en framträdande haka är givetvis "alltid ett tecken på viljekraft, medan en liten, platt, tillbakagående haka anger svaghet och osäkerhet". Detta är självfallet, liksom i fallet med tvillingläran frenologi (som bla Terry Pratchett driver med vid ett tillfälle), humbug, men det är intressant att se hur fysionomiska föreställningar och betraktelsesätt lever vidare i film, skönlitteratur och populärkultur, som erbjuder ett rikt smörgåsbord, eller om man föredrar att uttrycka det så, sannsskyldiga origier i fysionomi. En av de författare som har mycket genomarbetade och samtidigt njutbara fysionomiska beskrivningsmetoder är Honore de Balzac, hos vilken allt - från minsta linje i anletet till minsta veck i klädedräkten - blir ett sätt att uttyda social tillhörighet, personlighetstyp, ekonomisk ställning osv (som hos Sherlock Holmes, fast betydligt mer utbroderat). Ett litet exempel ur Kurtisanernas liv, personen som blir beskriven är yrkesspionen Contenson;"Huvudskålen, som liknande Voltaires, hade dödskallens okänslighet, och om inte några hårstrån suttit kvar baktill, skulle man betvivla, att den tillhörde en levande människa. Under en orörlig panna rörde sig uttryckslöst tvenne kinesögon, som på sådana där figurer som man ser under glas vid dörren till tebodar, två konstgjorda ögon, som låtsades liv och vars uttryck aldrig förändrades. Näsan var platt som en dödskalles och tycktes trotsa ödet; munnen hopknipt som på en girigbuk, var alltid öppen och ändå diskret som springan på en brevlåda". Om vi nu går vidare till fantastiken så har vi, bland mycket - mycket annat, Mervyn Peakes Gormenghast-svit som är en lång serie groteska personporträtt som är en direkt konsekvens av den groteska miljö som omger dem, som tex den dystert allvarlige Flay;"Det såg inte ut som om ett så benigt ansikte som hans skulle kunna få fram normala ord, utan snarare att det istället skulle för vanliga ljud komma ut något skörare, ålderdomligare, torrare, något som kanske mer liknade en stenskärva".
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » tis 17 jun 2008, 09:07

Fysionomi humbug?

Hur många härförare, ledare och presidenter etc har då ovalt ansikte och flyende haka, om jag får fråga?

Och hur många munkar, författare och stugsittare har framträdande haka?

Balzac och Zola gick förvisso långt i sina frenologier. Men helt och hållet kan man inte strunta i fysionomin och vad den speglar.

(Intressant att se vad folk anser om detta. Jag gissar att ev. övriga deltagare säger ungefär som margl: "helt falskt, helt uppåt väggarna, ingen mannamån, ett eller noll, inget däremellan"...)
Svensson
Trufan

Inläggav margl » tis 17 jun 2008, 09:50

Jag tror att en del handlar om presentation - hur mycket färgas din tolkning av den här personens yttre av vad du redan vet om personen ifråga; om man får se en bild av en fältherre och vet att det är en fältherre så ser man nog, medvetet eller omedvetet, mer till den militäriska hållningen, den fyrkantiga hakan och den stadiga blicken ur stålgrå ögon, snarare än de feminina händerna och de sluttande axlarna (dessutom kan man ju alltid sätta ifråga huruvida porträtt av generaler och andra celebriteter är exakta verklighetsåtergivningar och idag är bildredigeringen mer avancerad än någonsin). Jag tror att man, liksom Balzac, kan lista sig fram till en individs sociala status, ekonomi och fysiska hälsa genom att analysera klädedräkt, hållning, hudens tillstånd osv, men att man skulle kunna utläsa detaljerna i en personlighet, karaktärens beståndsdelar och känslolivets grunder bara genom att studera kroppsformer och ansiktslinjer är bluff. Jag tycker om att läsa om fysionomier, inte minst därför att de kan tolkas så olika; det som är kraftfullt och manligt i någons ögon, förefaller någon annan djuriskt och brutalt osv. Pratchetts Samuel Vimes säger vid något tillfälle att han djupt misstror detektiver a la Sherlock Holmes, som med suverän självsäkerhet uttalar sig om en persons bakgrund och vanor utgående från några obskyra detaljer, sådant kategoriserande är en förolämpning mot tillvarons kaotiska mångfald.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » tis 17 jun 2008, 09:55

Sherlock Holmes är ju motpolen till dig i detta fall: fysionomin är sann, i alla lägen!

Då blir det överdrifter.

Fysionomi kan vara en fingervisning, men bör inte tas som exakt vetenskap.

Härförare med flyende haka finns förvisso: Bernadotte. Så att, så att...
Svensson
Trufan

Inläggav margl » tis 17 jun 2008, 10:15

Svensson skrev:Sherlock Holmes är ju motpolen till dig i detta fall: fysionomin är sann, i alla lägen!

Min egen åsikt om Sherlock Holmes motsvaras ganska väl av dettta citat av Tage la Cour; "Om man underkastar Sherlock Holmes-historierna en kritisk granskning - det har gjorts många gånger - så visar det sig att Sir Arthur Conan Doyle har begått ungefär alla tekniska fel en detektivförfattare kan göra sig skyldig till; han glömmer sin berättares förnamn, han förser plötsligt den föräldralösa mrs Watson med en moder, och många av hans deduktioner håller inte för de enklaste prov. Men allt detta betyder oändligt lite mot det faktum, att författaren lyckats skapa ett par figurer som för millioner läsare är långt mera levande än de flesta av världslitteraturens största gestalter".
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 17 jun 2008, 13:35

Svensson skrev:Hur många härförare, ledare och presidenter etc har då ovalt ansikte och flyende haka, om jag får fråga?

Häpnadsväckande många. Napoleon Bonaparte, till exempel, som brukar räknas till en av de tre största härförarna i historien, var en mycket kort (någonting på 1.60), kulmagad, skallig herre med flyende haka och bulldoggskinder. Han såg inte alls ut som på den klassiska hjältemålningen där han sitter till häst med svepande mantel, om nu någon trodde det.

Och har du sett hur Ludvig XIV, Kung Sol av Frankrike, såg ut utan peruken, löständerna av trä och den voluminösa klädedräkten? Jämförd med honom var Napoleon en storståtlig, reslig karl.

Och Attilla Hunnen var, som jag förmodar att du vet, dvärg.

Och så vidare.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tis 17 jun 2008, 14:07

Sheriffen skrev:
Svensson skrev:Hur många härförare, ledare och presidenter etc har då ovalt ansikte och flyende haka, om jag får fråga?

Häpnadsväckande många. Napoleon Bonaparte, till exempel, som brukar räknas till en av de tre största härförarna i historien, var en mycket kort (någonting på 1.60), kulmagad, skallig herre med flyende haka och bulldoggskinder. Han såg inte alls ut som på den klassiska hjältemålningen där han sitter till häst med svepande mantel, om nu någon trodde det.

Och har du sett hur Ludvig XIV, Kung Sol av Frankrike, såg ut utan peruken, löständerna av trä och den voluminösa klädedräkten? Jämförd med honom var Napoleon en storståtlig, reslig karl.

Och Attilla Hunnen var, som jag förmodar att du vet, dvärg.

Djingis Khan var inte heller så förfärligt mycket längre än nämnde Atilla. Och här hemma har vi krigarkungarna Gustav II Adolf och Karl X Gustav, som bägge var fylliga herrar av diskret längd med ovala/runda ansikten och hakor inbäddade i fett.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » sön 09 nov 2008, 11:37

"Imagine a person, tall, lean and feline, high-shouldered, with a brow like Shakespeare and a face like Satan, a close-shaven skull, and long, magnetic eyes of the true cat-green".

Är det någon som känner igen detta lilla stycke smått klassisk fysionomi?
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 09 nov 2008, 15:34

Är inte det där Dracula, beskriven av Bram Stoker i originalromanen...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » sön 09 nov 2008, 17:36

Sheriffen skrev:Är inte det där Dracula, beskriven av Bram Stoker i originalromanen...?

Nej (fast på sätt och vis inte så förfärligt långt ifrån det korrekta svaret). Försök igen.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tis 11 nov 2008, 10:15

margl skrev:"Imagine a person, tall, lean and feline, high-shouldered, with a brow like Shakespeare and a face like Satan, a close-shaven skull, and long, magnetic eyes of the true cat-green".

Jag ska ge en liten ledtråd, fast författaren som regel framställer denna person som renrakad så envisas filmmakare med att förse honom med en mustasch, oftast av det mer slokande slaget.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav jophan » tis 11 nov 2008, 10:21

Även om han är en (åtminstone en gång i tiden) beryktad populärkulturell ikon tror jag inte att du ska överskatta hur många av oss som verkligen har läst någon av böckerna om honom.

(Jag besvarar inte din fråga eftersom jag fuskade och googlade. Jag har aldrig läst en rad av författaren.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » tis 11 nov 2008, 12:15

margl skrev:
margl skrev:"Imagine a person, tall, lean and feline, high-shouldered, with a brow like Shakespeare and a face like Satan, a close-shaven skull, and long, magnetic eyes of the true cat-green".

Jag ska ge en liten ledtråd, fast författaren som regel framställer denna person som renrakad så envisas filmmakare med att förse honom med en mustasch, oftast av det mer slokande slaget.

Fu Manchu?
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » tis 11 nov 2008, 16:47

Martin Andersson skrev:Fu Manchu?

Korrekt!!!Din tur (om du har lust). :-)
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » tis 11 nov 2008, 16:54

jophan skrev:Även om han är en (åtminstone en gång i tiden) beryktad populärkulturell ikon tror jag inte att du ska överskatta hur många av oss som verkligen har läst någon av böckerna om honom.

Varför inte? Kan jag inte få leka kulturoptimist ibland och ta för givet att ni läst allt som jag läst? ;-)
Martin Glännhag

margl
Trufan

Nästa

Återgå till Litteratur