Orgier i fysionomi

Om sf och fantasy

Inläggav jophan » tis 11 nov 2008, 16:57

Hur skulle vi ha hunnit läsa både allt du läst och allt jag läst? (Vad tyckte du om Den tudelade visconten, förresten?)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav margl » tis 11 nov 2008, 17:17

jophan skrev:Hur skulle vi ha hunnit läsa både allt du läst och allt jag läst? (Vad tyckte du om Den tudelade visconten, förresten?)

Tja....den var väl inte så pjåkig...;-)
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tor 13 nov 2008, 16:13

margl skrev:
Martin Andersson skrev:Fu Manchu?

Korrekt!!!Din tur (om du har lust). :-)

Tackar! Hmmm... jag har nog ingen för tillfället. Skall be att få återkomma. Någon annan kan ta ordet så länge.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tor 13 nov 2008, 16:15

Sheriffen skrev:Är inte det där Dracula, beskriven av Bram Stoker i originalromanen...?

I ljuset av det Martin G sa om Fu Manchu och filmmakarnas uppfattning om honom kan det vara intressant att Hollywood brukar avbilda den gode greven som slätrakad, medan han i Stokers roman har lång mustasch (och möjligen skägg längre fram i boken, om jag inte minns fel, men det kan röra sig om en maskering).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » fre 14 nov 2008, 09:20

Martin Andersson skrev:
Sheriffen skrev:Är inte det där Dracula, beskriven av Bram Stoker i originalromanen...?

I ljuset av det Martin G sa om Fu Manchu och filmmakarnas uppfattning om honom kan det vara intressant att Hollywood brukar avbilda den gode greven som slätrakad, medan han i Stokers roman har lång mustasch (och möjligen skägg längre fram i boken, om jag inte minns fel, men det kan röra sig om en maskering).

Just det, mustaschen syns sällan - jag har en intervju med, tror jag, John Carradine, där han påstår sig vara den ende Dracula som faktiskt haft mustasch på filmduken. Rörande skägget, i början av romanen hämtas Harker till Draculas slott av en skrämmande kusk med stort helskägg och det antyds, liksom i flera filmversioner, att detta är Dracula i förklädnad (fast i filmerna är det skägget ofta lika frånvarande som mustaschen).
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » mån 15 dec 2008, 22:38

Martin Andersson skrev:
margl skrev:

Tackar! Hmmm... jag har nog ingen för tillfället. Skall be att få återkomma. Någon annan kan ta ordet så länge.

Kommit på något?
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » mån 15 dec 2008, 22:56

margl skrev:
Martin Andersson skrev:
margl skrev:

Kommit på något?

Nej, tyvärr inte -- ingen som inte avslöjar sig själv i alla fall. :(
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » mån 15 dec 2008, 23:22

Martin Andersson skrev:
margl skrev:
Martin Andersson skrev:
margl skrev:

Kommit på något?

Nej, tyvärr inte -- ingen som inte avslöjar sig själv i alla fall. :(

Då kan jag göra ett lite försök - om du inte misstycker. Om man inte igenkänner fysionomin på själva beskrivningen så bör man i alla fall kunna identifiera författaren på stilen;

"It was with difficulty that I could bring myself to admit the identity of the wan being before me with the companion of my early boyhood. Yet the character of his face had been at all times remarkable. A cadaverousness of complexion; an eye large, liquid, and luminous beyond comparison; lips somewhat thin and very pallid, but of a surpassingly beautiful curve; a nose of a delicate Hebrew model, but with a breadth of nostril unusual in similar formations; a finely moulded chin, speaking, in its want of prominence, of a want of moral energy; hair of a more than web-like softness and tenuity;—these features, with an inordinate expansion above the regions of the temple, made up altogether a countenance not easily to be forgotten. And now in the mere exaggeration of the prevailing character of these features, and of the expression they were wont to convey, lay so much of change that I doubted to whom I spoke. The now ghastly pallor of the skin, and the now miraculous lustre of the eye, above all things startled and even awed me. The silken hair, too, had been suffered to grow all unheeded, and as, in its wild gossamer texture, it floated rather than fell about the face, I could not, even with effort, connect its Arabesque expression with any idea of simple humanity."
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 16 dec 2008, 09:16

Spontant intryck: "The Tell-Tale Heart" av Edgar Allan Poe?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tis 16 dec 2008, 09:43

Sheriffen skrev:Spontant intryck: "The Tell-Tale Heart" av Edgar Allan Poe?

Din spontana gissning leder dig på rätt väg, men det är fel berättelse.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » fre 19 dec 2008, 16:56

margl skrev:"It was with difficulty that I could bring myself to admit the identity of the wan being before me with the companion of my early boyhood. Yet the character of his face had been at all times remarkable. A cadaverousness of complexion; an eye large, liquid, and luminous beyond comparison; lips somewhat thin and very pallid, but of a surpassingly beautiful curve; a nose of a delicate Hebrew model, but with a breadth of nostril unusual in similar formations; a finely moulded chin, speaking, in its want of prominence, of a want of moral energy; hair of a more than web-like softness and tenuity;—these features, with an inordinate expansion above the regions of the temple, made up altogether a countenance not easily to be forgotten. And now in the mere exaggeration of the prevailing character of these features, and of the expression they were wont to convey, lay so much of change that I doubted to whom I spoke. The now ghastly pallor of the skin, and the now miraculous lustre of the eye, above all things startled and even awed me. The silken hair, too, had been suffered to grow all unheeded, and as, in its wild gossamer texture, it floated rather than fell about the face, I could not, even with effort, connect its Arabesque expression with any idea of simple humanity."

Nå, då ingen verkar vilja göra fler försök kan jag väl avslöja att det rör sig om Roderick Usher i The Fall of the House of Usher.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Föregående

Återgå till Litteratur