bokcirkel i Malmö

bokcirkel i Malmö

Inläggav Breyguhn » mån 03 nov 2008, 11:40

Howdy!

Jag skulle vilja starta en sf-bokcirkel i Malmö. Någon mer som är sugen?
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav åka » mån 03 nov 2008, 16:21

Jag bor ju ganska långt från Malmö (Kanada), men jag brukar läsa SF-Bokhandelns blogg (Malmö-versionen). De verkar sociala och trevliga där, jag tror att du kan hitta cirkeldeltagare om du nätverkar via bokhandeln.
åka
Fan

Inläggav Ollie » tis 04 nov 2008, 22:45

Jag är sugen. Inte tillräckligt för att ha lyckats ta initiativet själv trots att det föresvävat mig i åratal, men definitivt tillräckligt för att vara glad att någon annan gör det. Intressant att ditt initiativ verkar komma ganska snart efter att vår region förlorat sitt eget oanvända forum på fandom.se... Med två blöjbarn och ett ganska nytt medlemskap i en kommersiell mondän bokcirkel (äntligen ska jag lyckas trycka i mig lite samtida svensk mainstream också) kräver det lite planering, men jag är entusiastisk värre. /Ollie
Ollie
LoC-skribent

Inläggav Breyguhn » ons 05 nov 2008, 09:04

Härligt!

Och jo, det gäller att vi har en realistisk inställning från början. Jag själv och den enda andra medlemmen som jag lyckats rekrytera hittills har också varsitt blöjbarn och jag ska dessutom påbörja ett doktorandprojekt första december. Men väntar man på bättre tider blir det aldrig något gjort!

Eftersom jag saknar sf-nätverk och det här på forumet inte verkar finnas så många malmöiter/skåningar så har jag mailat sf-bokhandeln i malmö. Eventuellt kanske de skulle kunna sponsra på något sätt eller hjälpa till genom att annonsera efter deltagare på sin blogg (http://sfbokhandelnmalmo.blogspot.com/). Jag kan hålla dig uppdaterad. Det positiva är att vi redan är tre personer, nästan en cirkel i sig (om än lite trekantig)!
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Ollie » tor 06 nov 2008, 21:13

Tre är väl egentligen tillräckligt för att man ska kunna träffas och prata böcker, till exempel hemma hos oss. (Hellre trekant än vara fyrkantig, eller nåt. Ursäkta..) Du ska få min reguljära mail, och så ska jag se om jag kan spåra någon mer intresserad. En traditionell sk "lapp" på sf-bokhandeln skulle kanske också kunna locka folk. Jag var in på din sajt, visst skrev du att du läst Altered Carbon? Det var ett tag sedan jag läste den, men vill man prata om en bok så...

/Ollie
Ollie
LoC-skribent

Inläggav Rymd-Olov » fre 07 nov 2008, 08:35

Har en kompis som bor i Lund och har sagt att han vill läsa Altered Carbon. Ska jag höra efter om han är intresserad?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav supernaut » fre 07 nov 2008, 09:35

Hej!

Jag skulle gärna vara med! Jag bor i och för sig i Mölle vilket är en bit. Men det finns ju anledning att ta sig söderut ibland. Mina barn har vuxit ur blöjorna men jag har ont om fritid ändå. Skillnaden är väl att nu kan jag gå och prata, det var inte alltid det gick så bra när man var uppe hela nätterna.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav jophan » fre 07 nov 2008, 09:42

I Lund har ni dessutom Mattie, Final_Frontier och thmas. Varför inte skicka ett personligt meddelande till dem och se om de är intresserade?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Breyguhn » fre 07 nov 2008, 17:07

Det verkar ju arta sig det här! Jag väntar på svar från några men inom kort kommer jag att fixa en mailinglista där vi kan diskutera vidare detaljer.
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Ollie » lör 08 nov 2008, 23:54

Jättebra! Sedan har vi förstås också det här forumet för diskussioner ("bokcirkel i malmö"). At jag nämnde Altered Carbon var bara för att vi redan verkar vara två som läst den, så man kanske skulle välja något annat att läsa. Men kompisar i Lund får gärna tipsas för min del!
Ollie
LoC-skribent

Inläggav john-henri » sön 09 nov 2008, 12:02

Ett par kvällar i veckan (alltid tisdagar, dessutom antingen onsdagar eller fredagar) är jag i Malmö åtminstone i början av kvällen (dvs fram till runt halv åtta), eftersom dottern tränar gymnastik där. Fast jag har ju en trist misstanke om att bokprat inte ens hunnit komma igång så tidigt som jag normalt kör hem med henne igen; fullt så långt bort som till Mölle ska vi inte, bara nåstgårds, till Viken. Inte desto mindre är ni åtminstone välkomna att berätta när och hur ni ska ses.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Breyguhn » sön 09 nov 2008, 14:44

Hej igen,

Eftersom alla intresserade utom en är medlemmar här på forumet är det antagligen ändå enklast att prata om träffar här istället för via en mailinglista. Då kan också fler joina ifall de ser tråden vid ett senare tillfälle.

Så, ska vi välja bok först eller bara träffas?

Jag har nyligen läst "Left Hand of Darkness" av Ursula K. Le Guin och just nu läser jag "The Bridge" av Iain Banks (som iofs inte är sf men skum ändå). Jag tror nog inte det blir problem att hitta saker att prata om men jag fattar om någon inte vill åka långt för ett möte som kanske blir kort.
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav jophan » sön 09 nov 2008, 15:15

Om folk använder funktionen "Bevaka det här ämnet för svar" längst ned under sista inlägget lär det fungera bra. Både The Left Hand of Darkness och The Bridge lär det väl finnas hur mycket som helst att diskutera om? Le Guin-boken skulle det gå att hålla en 5-poängskurs om, nästan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Mattie » sön 09 nov 2008, 15:16

När är det tänkt att första cirkelträffen ska äga rum?

Jag kan försöka hitta några människor på Wermlands nation i Lund. Vet att de har en brädspelsförening där som förmodligen också innehåller SF-konsumenter.
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Inläggav Breyguhn » sön 09 nov 2008, 15:49

Mattie skrev:När är det tänkt att första cirkelträffen ska äga rum?

Jag är rätt mycket ledig just nu så närsomhelst för min del.

Mattie skrev:Jag kan försöka hitta några människor på Wermlands nation i Lund. Vet att de har en brädspelsförening där som förmodligen också innehåller SF-konsumenter.

Vänta lite med att fråga fler. Just nu är vi nog en 5-6 stycken vilket jag tror kan vara rätt lagom till en början. Jag blir personligen dessutom mindre benägen att diskutera ju större gruppen är...
Breyguhn
LoC-skribent

Nästa

Återgå till Övriga landet