bokcirkel i Malmö

Inläggav thmas » sön 09 nov 2008, 16:27

Som jag redan skrivit till Breyguhn i ett mejl, så är även jag intresserad av en bokcirkel i Malmö. Det skulle kunna fungera som ett incitament för mig att återuppta mitt skönlitterära läsande, som har levt en undanskymd tillvaro under de senaste åren.

På frågan när vi ska träffas skulle jag kunna föreslå, säg, någon tisdag så där inom den närmsta framtiden? Om inte annat så finns i sådana fall möjligheten för John-Henri att komma förbi. Detta förutsatt att tisdagar funkar bra för alla andra, då.

När det gäller böcker så har jag Left Hand of Darkness i min bokhylla, förvisso oläst, men ge mig någon dag så ska jag nog ha lyckats ta mig igenom den. Så det kanske vore en vettig bok att börja med?

En annan grej - var ska vi träffas? Mitt förslag är någonstans i centrala Malmö som det är lätt för folk från Lund och andra orter att ta sig till kollektivt. Säg, kring Möllevången/Södervärn eller någonting sådant? Att jag föreslår detta har iiiingenting att göra med att jag själv bor i det området...
thmas

Inläggav Breyguhn » tis 11 nov 2008, 12:02

Jag föreslår nästa tisdag (18/11) kl. 18.00. Så kan vi säga att har man läst altered carbon eller left hand of darkness tills dess är det ju bra men jag tror det går oavsett.

Någon som har ett konkret förslag på plats? Det som har kommit upp är antingen hemma hos Ollie (om det fortfarande står) eller på något uteställe vid möllan. Mig kvittar det, bara jag får komma hemifrån hehe.

Jag får det till att vi just nu är totalt 8 st intresserade: Två av mina vänner som inte är aktiva här, Ollie, supernaut, Mattie, thmas, john-henri och jag (Frida).
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Ollie » ons 12 nov 2008, 23:57

Just tisdagar är min inbokade dag. Varannan tisdagkväll är jag på körrep (nästa tisdag), och varannan är min sambo på körrep, vilket innebär att jag är upptagen med ett tremånaders och ett 22-månaders barn (förutom att nästa månad är det ett 4-månaders och ett 23-månaders, etc). Kan vi snälla fundera på en annan dag? Funkar det inte för andra så kan jag möjligen hoppa över repet nästa tisdag för att jag är så desperat, men vi tänjer redan körens goda vilja ganska långt med att komma varannan gång, så fler gånger går inte. Hur funkar nu på onsdag istället?

Det verkar inte vara några mördarpsykopater inbjudna (skulle vara Fridas vänner då), så visst skulle vi kunna vara hos oss. Dock med lilla Emanuel springande runt benen, Maja ammande Johannes, och alla andra barn som folk behövt ta med pockande på uppmärksamhet på sitt sätt. Eftersom jag är oxytocinstinn småbarnsförälder tycker jag att det låter charmigt, men om jag tolkar Fridas "hehe" rätt kanske hennes signalsystem fungerar annorlunda? Vi har täta förbindelser till centralen med buss 5, ca 15 minuter.

Alternativt, sist jag brukade hänga på ställen kring möllan, i ett tidigare liv, var väl Simrishamnsgatan 3 ett ställe som kunde funka. Antagligen öppet till 21, men inte så stort om vi blir åtta. Någorlunda nära centralen ligger annars the Pickwick Pub, med hyggligt utbud av bitters och "bibliotek" med gasdriven öppen spis. Lugnt på vardagkvällar *utom just onsdagar*, när det är kaos. Hm.

Dessutom tycker jag att vi kan diskutera böcker vi vill läsa! Det vore kul om de som kommer har med sig förslag.
Ollie
LoC-skribent

Inläggav Breyguhn » tor 13 nov 2008, 09:39

Onsdag(ar) funkar för mig. Jag bor på davidshall så jag kan lätt ta mig till alla nämnda platser.

Just nu är jag väldigt trött på att gå hemma och umgås med barnet hela dagarna. En stor anledning till att jag tog tag i den här bokcirkeln är att jag saknar samtal med vuxna människor. Men jag har absolut inget emot närvaro av andras barn, min generella tolerans för höga ljud och upphackade samtal har definitivt ökat det senaste halvåret... Och så börjar jag jobba första december, kanske ändrar det sig då och jag mer än gärna tar med henom överallt (eller kan tänka mig möten hemma hos mig/oss).
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Breyguhn » tor 13 nov 2008, 09:42

Hm ja och för övrigt så vakar min sambo just nu vid sin pappas dödsbädd så beroende på hur det går kanske jag måste ta med barnet i alla fall. Vi kanske kan avvakta lite om plats (eftersom det ändå verkar finnas flera alternativ) och i första hand komma överrens om en tid som alla kan?
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 13 nov 2008, 09:45

Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav thmas » tor 13 nov 2008, 10:44

Onsdagar funkar generellt bra för mig med.

Simrishamnsgatan 3 är helt okej, men det kanske är lite väl litet om vi ändå kommer bli 6-8 pers? Är det några av er som är sugna på en barnfri miljö så bor jag i en rymlig trea, precis vid Södervärn. Nå, vi får se hur det blir. Onsdag funkar bra för mig i alla fall.
thmas

Inläggav john-henri » tor 13 nov 2008, 22:43

Blir det vid 18-tiden på onsdag kan jag åtminstone titta in och säga hej; onsdagar tränar dottern gymnastik till 19.30 i Sofielunds idrottshus, och när träningen är slut måste hon köras tillbaka hem (hon är 12 år och ska vara i skolan klockan 8 på torsdagmorgonen, och innan dess bör hon ju hinna äta mat också). Men är det okej, så kan jag ta mig vart som helst i Malmö eftersom jag kör.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Breyguhn » sön 16 nov 2008, 22:17

Det finns en överhängande risk att jag måste ta med mitt barn på träffen och detsamma gäller en till. Jag vet inte hur du Thomas ställer dig till att ha barn hemma hos dig men för att göra beslutet enkelt kanske vi kan ses hemma hos Ollie nu första gången? Vad säger ni?

(Vad kul det ska bli! Jag är galet exhalterad...)
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Ollie » mån 17 nov 2008, 20:57

Jag tycker vi bestämmer det. Vad kul! Jag fixar lite te, mackor och kanske en simplistisk äppelpaj. Kan man lägga ut sin adress direkt i forumet eller avslöjar man sin godtrogenhet och brist på grundläggande säkerhetstänkande då? /Ollie
Ollie
LoC-skribent

Inläggav jophan » mån 17 nov 2008, 21:43

Du kan om inte annat lägga den i Rökrutan och ge länken dit. Eller skicka PM till folk. Men jag har svårt att se risken med att lägga ut den öppet.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Mattie » tis 18 nov 2008, 10:06

I hopp om att bli utländsk dignitär har jag gått med i UPF Lund för att avancera mig och mingla lite, vilket gör att jag är upptagen de flesta onsdagar (och tisdagar).

Det spelar egentligen inte så stor roll, för man kan ju alltid smita ifrån då och då. Hur ofta är det tänkt att bokcikeln sen ska träffas?

Jag kommer ha svårt att ta till Malmö mig idag, så när får jag nästa chans?
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Inläggav Breyguhn » tis 18 nov 2008, 10:57

Mattie skrev:Det spelar egentligen inte så stor roll, för man kan ju alltid smita ifrån då och då. Hur ofta är det tänkt att bokcikeln sen ska träffas?

Det beror på oss såklart men jag tänker att vi siktar på en gång i månaden och skulle det sen gå två månader mellan vissa träffar är det också ok.
Mattie skrev:Jag kommer ha svårt att ta till Malmö mig idag, så när får jag nästa chans?

Första träffen är på onsdag, inte idag (ifall det skulle göra någon skillnad). Kl 18 tror jag att vi sa, eller? Hursomhelst så kan vi löpande lägga upp plats/tid för nästa träff så kan du se ifall du är ledig. Det är ju inte säkert att det blir samma veckodag varje gång.
Breyguhn
LoC-skribent

Plats och tid

Inläggav Ollie » tis 18 nov 2008, 21:59

VI bor på Delsjögatan 50, det står Östlund-Sjölund på dörren. Det finns ingen portkod, utan man får använda porttelefonen. Ring 81706 om ni går vilse. Från centralen och Gustav går buss 5, från Södervärntrakten 34:an, men inte lika ofta; hållplats Bellevueallen är närmast. Vi säger väl 18 som vi sa från början, men jag antar att vi är kvar även vid 19.30. Välkomna! /Ollie
Ollie
LoC-skribent

Re: Plats och tid

Inläggav Breyguhn » ons 19 nov 2008, 11:02

Ollie skrev:Välkomna! /Ollie

Tack! Tänkte bara göra en uppdatering: Min ena kompis (med barnet) har inte tid idag trots allt. Den andra kommer förhoppningsvis men kunde inte sluta jobbet förrän vid sex. Jag får det till att vi blir fem totalt (och jag behöver inte ta med mitt barn hurra!). Vi ses ikväll!
Breyguhn
LoC-skribent

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga landet