bokcirkel i Malmö

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 19:25

Suck. Hemskt ledsen, men ändring i träningsschemat innebar tyvärr att jag inte kört till Malmö i dag trots allt. (Eftersom jag inte känner er: jag kör ytterst ogärna till Malmö fler dagar än de som är nödvändiga på grund av Lauras gymnastik, eftersom hon som det är normalt tränar fem gånger i veckan och det är på gränsen till vad som är uthärdligt både ekonomiskt och tidsmässigt; 90 mil per vecka och inemot 30 timmar kör- och träningstid.) Men det vore väldigt kul att titta in nästa gång, eller när det härnäst sammanfaller, och jag tänker fortsätta att hålla koll på den här ämnesrubriken.

Blev det lyckat?

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Breyguhn » ons 19 nov 2008, 21:23

Ja lyckat tycker jag absolut att det var! Vi blev bara tre till slut, men det positiva var att det blev mer fika per person... Och trevlighetsnivån är ju inte heller direkt relaterat till antal.

Vi bestämde att vi skulle läsa The Crystal World (Kristallvärlden) av JG Ballard (från 1966) till nästa gång. Efter det blir det antagligen AIR av Geoff Ryman. Vi bestämde preliminärt nästa träff till den 15:e december (en måndag) men det kan komma att ändras beroende på när folk kan.

Ni som uttryckt intresse men inte kunde komma ikväll, hur stor sannolikhet är det att ni kommer på någon träff senare? Det hade varit bra att veta ifall vi skulle behöva annonsera efter fler (sf-bokhandeln har t.ex. sagt att de mer än gärna lägger ut något på sin blogg). 5-6 personer kan nog vara ganska lagom för bra diskussioner. Jag menar inte att man måste komma varje gång eller veta till 100% innan men på ett ungefär.
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 21:36

Jag ska med förtjusning komma, när och om jag kan. Men mitt deltagande lär begränsas till att jag normalt sett är tvungen att köra gymnasten tillbaka hem vanligtvis vid 19:30-tiden, och till dess måste jag alltså ha tagit mig till Sofielunds idrottshus.

Annars, återigen normalt sett, brukar jag vara i Malmö från cirka fyra på eftermiddagen tisdagar, onsdagar och fredagar den här terminen. Hur det blir efter nyår vet jag inte säkert; det är möjligt att någon av de andra dagarna då byts ut mot måndagar.

The Crystal World är ett förnämligt val (fast i det fallet: varning för den svenska översättningen, som är verkligt bedrövlig). Skulle intresse råka föreligga rekommenderar jag som alltid Joanna Russ The Female Man och skulle till och med i mån av behov och/eller önskemål kunna donera ett antal exemplar av den svenska översättningen, Honmänniskan, en av de enstaka böcker jag någonsin givit ut som sålts i minst antal exemplar och som jag samtidigt är mest stolt över. (Översättningen, av Ylva Spångberg, är däremot förnämlig.)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Breyguhn » sön 14 dec 2008, 18:04

Vad händer imorgon kväll, blir det nån träff? Vem kan?
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Ollie » sön 14 dec 2008, 23:05

I princip kanske jag kunde, men det vore kanske enklast att skjuta upp till 2009. Jag har läst boken iallafall. /Ollie
Ollie
LoC-skribent

Inläggav Breyguhn » mån 15 dec 2008, 10:47

Pratade precis med Andreas. Han är inte klar med boken och har heller inte tid denna veckan så jag tror också att det kan vara läge att skjuta fram till januari. Så kanske vi dessutom lyckas hitta någon mer som vill hänga på.

Själv har jag hunnit läsa både The Martian Chronicles och Män som hatar kvinnor efter The Crystal World (en sak som är bra med att pendla). Ska jag vara helt ärlig så har ingen av dessa tre varit någon höjdare. Hyfsat underhållande men inte mer. Är sugen på att läsa Air! Men men, en sak i taget...
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav jophan » mån 15 dec 2008, 12:54

Breyguhn skrev:Själv har jag hunnit läsa ... The Martian Chronicles .... Ska jag vara helt ärlig ... ingen ... höjdare.

Ajdå. Det var trevligt att lära känna dig, Breyguhn. Lika bra att passa på att säga det innan Sheriffen läser detta. ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Breyguhn » lör 10 jan 2009, 10:51

Träff nästa vecka?
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Breyguhn » sön 18 jan 2009, 22:28

Vi är två som antagligen ska träffas på torsdag (22:a) runt sju. Plats obestämd än så länge. Någon mer som vill/kan?
Breyguhn
LoC-skribent

Blev det något?

Inläggav Ollie » sön 01 feb 2009, 19:51

Hej! Jag har tyvärr varit uppslukad av jul, influensa, barn och jobb, ungefär i den ordningen. Blev det en tråff? Jag är iallafall på för nästa gång, och har fortfarande läst Ballard. (Och, när solstrålarna lekte med sina morföräldrar, även the house of suns, och the execution channel, och, hör och häpna, vi, de drunknade, men inte Air).

Relaterad fråga: Eftersom det verkar som om vi inte är så många på träffarna, ska jag sätta upp en lapp på Stadsbiblioteket?
/Ollie
Ollie
LoC-skribent

Inläggav Breyguhn » sön 01 feb 2009, 20:52

Välkommen tillbaka! Det blev en träff på Volym, tre stycken var vi och det bestämdes att vi skulle läsa Människohamn (John Ajvide Lindqvist) till nästa gång. Vi var alla sugna på att läsa den och den är ganska lätt att få tag på (finns t.ex. i flera ex på bibblan). Hoppas att det faller i smaken! Vi har inte bestämt tid för nästa träff utan avvaktar och ser när alla börjar närma sig slutet. Själv är jag för tillfället halvvägs igenom The Crow Road...

Sätt gärna upp en lapp! Vi är väl rätt överrens om formerna, sf eller skräck och ca en träff per månad.

/Frida
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav Breyguhn » mån 23 feb 2009, 21:16

Nästa cirkelträff blir den 5/3 (torsdag om ca en och en halv vecka) klockan 19.00 på Volym vid möllevångstorget, Kristianstadsg. 7.

Välkomna!

Om du är någon ny som inte bara vill dyka upp så skicka ett pm till mig
Breyguhn
LoC-skribent

Inläggav CG » ons 25 feb 2009, 13:56

Precis vad jag har letat efter! En bokcirkel om SF! Jag vill också gärna vara med! SF-läsande kompisar bara försvann för sådär 20 år sedan, någon gång efter gymnasiet, och resten av familjen är direkt avvisande till SF, så jag har länge velat ha någon att prata SF med.

Hoppas att ni roterar dagarna lite; torsdagar är jag uppbokad den här terminen.

/Carl-Gustav
CG
WAHF

Inläggav Sheriffen » ons 25 feb 2009, 16:23

CG skrev:Precis vad jag har letat efter! En bokcirkel om SF! Jag vill också gärna vara med! SF-läsande kompisar bara försvann för sådär 20 år sedan, någon gång efter gymnasiet, och resten av familjen är direkt avvisande till SF, så jag har länge velat ha någon att prata SF med.

Tillåt mig att tipsa dig om avdelningen Kongresser här på forumet. Många av dem hålls i Sverige och kongresser inom science fiction-fandom är inte vad namnet till en början kan låta antyda - de är informella tillställningar, även de stora, där författare och läsare umgås på lika villkor, men där man har ett välmatat och intressant program i form av paneldiskussioner, tal, auktioner, med mera som kretsar kring science fiction. Och folk att prata science fiction med kommer du att träffa en masse. Välkommen!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ollie » tis 03 mar 2009, 17:02

Jag kommer. Har (ännu) inte läst boken dock (men den förra...) /Ollie
Ollie
LoC-skribent

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga landet