NOFF 2009

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav wiss » ons 29 apr 2009, 09:50

jophan skrev:
centerwall skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket vi fick in till NoFF under Alcocon3?

Ca 1700 spänn sade Jonas.

pinkunicorn skrev:Och vad är årets målkongress?

nordiskfanfond.se skrev:Omröstningen bör inledas senast åtta veckor före årets målkongress och avslutas senast sex veckor före kongressen.

9/5: Dancon 2009
21-24/5: Åcon 3
19-20/6: Norcon 23
10-12/7: Finncon 2009
29-30/8: Fantasticon

Jag vet inte om detta är en komplett lista, men framför allt kan noteras att bara två av kongresserna ovan ligger tillräckligt långt bort i tiden för att hinna med de stipulerade åtta veckorna för omröstningen.

Hmm. Jonas har sagt Norcon, så då är frågan om han backar från det eller gör våld på riktlinjerna. Riktlinjerna är ju sunda. Fast det är 7,5 veckor till Norcon, så om racet annonseras i dag eller i morgon så är det väl inte hela världen...

Jag våldför mig på riktlinjerna lite...
Nominering fram till 8/5.
Röstning fram till 20/5.

Jonas
wiss
LoC-skribent

Inläggav jophan » ons 29 apr 2009, 11:01

Varför inte konstatera att saker har dragit ut på tiden, inte våldföra sig på riktlinjerna och välja en annan kongress? Det finns anledningar till att man vill ha gott om tid att planera, boka hotell och biljetter. Det är ju därför riktlinjerna finns.

Eller säg så här: Hur motiverar vi att vi ska bryta mot riktlinjerna? Vilka är de ömmande skälen?
Senast redigerad av jophan ons 29 apr 2009, 12:41, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 29 apr 2009, 11:21

centerwall skrev:
jophan skrev:
centerwall skrev:Är det någon som vet ungefär hur mycket vi fick in till NoFF under Alcocon3?

Ca 1700 spänn sade Jonas.

Men det är väl endast vad som kom in på auktionen? NoFF-panelen drog ju in runt 700 kronor och auktionen bör ha kommit upp i över 1000 spänn. Eller?

Sades det inte att auktionen gav 2000 och panelen 700? Eller minns jag fel?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 29 apr 2009, 19:21

jophan skrev:Varför inte konstatera att saker har dragit ut på tiden, inte våldföra sig på riktlinjerna och välja en annan kongress? Det finns anledningar till att man vill ha gott om tid att planera, boka hotell och biljetter. Det är ju därför riktlinjerna finns.

Eller säg så här: Hur motiverar vi att vi ska bryta mot riktlinjerna? Vilka är de ömmande skälen?

Ack ja. När Hans Persson kom fram till mig på AlcoCon 3 och undrade om jag inte borde göra något åt NoFF:s segdragenhet sa jag precis vad jag tycker, nämligen att jag vill dra en gräns för hur mycket jag lägger mig i med tanke på att det är nu snart två år sedan jag var administratör och att det inte ankommer på mig att bestämma längre.

Å andra sidan. Just det, å andra sidan. Jag får ibland en känsla av att jag är en av de fans som brinner allra ljusintensivast för NoFF och jag blir en aning upprörd över att det ska vara så svårt att få något så enkelt att fungera. Hur svårt är det, på en skala från 1 till 10, att skriva en text där man utlyser en nomineringsomgång och posta den på forumet och några listor i tid? Hur svårt är det att sedan göra samma sak vad gäller röstningsomgången? Jag förstår liksom inte det här, för när jag återupplivade NoFF 2007 och körde både nomineringsomgång och röstningsomgång kan jag inte minnas att det tog mig stort mer än tio minuter att skriva texterna där jag utlyste omgångarna och med hjälp av Johan Anglemark på ytterligare fem minuter spred dem till så många sverifanniska listor som möjligt och även här på forumet, varpå jag lutade mig tillbaka och räknade röster. Mycket enkelt. Så vad är problemet?

Nu tänker jag göra som Hans Persson undrade om jag inte skulle göra och helt enkelt kliva in och säga att i egenskap av den fan som återupplivade NoFF 2007 och som den fan som uppenbarligen brinner mest för fonden tala om att Johan Anglemark har helt rätt. Det finns ingen som helst anledning att bryta mot riktlinjerna, men det finns synnerligen ömmande skäl för att inte göra det. Ska vi någonsin få det här att fungera så som det borde måste vi liksom börja hålla oss till de mycket enkla, praktiska och som Johan påpekar strängt taget nödvändiga riktlinjerna.

Därför bör nu så göras. Ny målkongress väljs och ny nomineringsomgång utlyses nu - inte i nästa vecka - och därpå följer en röstningsomgång.

Dessutom är det hög tid att se till att något händer på hemsidan. Inte minst bör där finnas en löpande uppdatering av hur mycket pengar fonden har. För att uppmuntra fans att skänka mer kan man också eventuellt tänka sig att lista namnen på dem som har skänkt pengar och hur mycket de har skänkt. Möjligen.

Helt fel vore det inte heller med exempelvis nyheter från de övriga NoFF-organisationerna i våra systerländer, det vill säga Danmark, Finland och Norge. Kom igen, ni har väl e-post, ni NoFF-adminstratörer? Varför inte hålla lite kontakt med varandra och stärka NoFF genom ett ömsesidigt utbyte?

Det här är ju så enkelt. Och tar så lite tid. Så kom igen nu.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. För övrigt slår det mig att Hans är en av de trevliga vänner jag skamligt nog i min trötthet glömde att nämna på listan över allt trevligt umgänge i min text om AlcoCon 3. Mycket trist. Därför är han nu rätteligen tillagd i den texten här på forumet. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » ons 29 apr 2009, 19:58

Sheriffen skrev:Dessutom är det hög tid att se till att något händer på hemsidan. Inte minst bör där finnas en löpande uppdatering av hur mycket pengar fonden har. För att uppmuntra fans att skänka mer kan man också eventuellt tänka sig att lista namnen på dem som har skänkt pengar och hur mycket de har skänkt. Möjligen.

Helt fel vore det inte heller med exempelvis nyheter från de övriga NoFF-organisationerna i våra systerländer, det vill säga Danmark, Finland och Norge. Kom igen, ni har väl e-post, ni NoFF-adminstratörer? Varför inte hålla lite kontakt med varandra och stärka NoFF genom ett ömsesidigt utbyte?

Det här är ju så enkelt. Och tar så lite tid. Så kom igen nu.

Kör hårt,
Sheriffen

Vad händer i systerländerna? Hur har man kontakt med dem? Har någon länkarna till de organisationernas eventuella webbsidor?

Och, om målkongressen blir Finncon så är min kanditatur given. Både NorCon och Fantasticon kolliderar dock med andra planer. Jag avaktar ett yttrande från Jonas.

/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 29 apr 2009, 20:03

Länkar till de andra ländernas NOFF-organisationer känns som en given sak på hemsidan.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jPeMelin » ons 29 apr 2009, 20:04

pinkunicorn skrev:Länkar till de andra ländernas NOFF-organisationer känns som en given sak på hemsidan.

Det enda jag hittar när jag letar är anars Enhörningens gamla NoFF-sidor från 2001-2002.
http://www.enhorningen.net/noff/NoFF_20 ... enska.html
/Jim
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav jophan » tor 30 apr 2009, 08:47

Sheriffen skrev:Hur svårt är det, på en skala från 1 till 10, att skriva en text där man utlyser en nomineringsomgång och posta den på forumet och några listor i tid? Hur svårt är det att sedan göra samma sak vad gäller röstningsomgången?

Det beror på vem du är, hur deprimerad du är, hur mycket annat som händer i ditt liv. Sheriffen, vi är inte alla du som går på full fart genom livet och krossar alla hinder. Ha lite förståelse.

Jag tycker inte att något katastrofalt har skett bara för att det har dragit ut på tiden, jag undrar bara om man kanske borde byta målkongress. Det här har skötts betydligt sämre tidigare än så här.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav wiss » tor 30 apr 2009, 11:56

jophan skrev:Varför inte konstatera att saker har dragit ut på tiden, inte våldföra sig på riktlinjerna och välja en annan kongress? Det finns anledningar till att man vill ha gott om tid att planera, boka hotell och biljetter. Det är ju därför riktlinjerna finns.

För att det ska hända något bryter jag mot riktlinjerna, vad jag vill minnas fick inte jag reda på resultatet förns någon månad innan jag åkte till finncon.
Nomineringen utlyste jag nån gång i november.
Vi har varit i danmark, och finland, så i år blir det norge. Men om någon har riktigt bra förslag så kan jag kanske inta vara omöjlig att ändra mig, men jag börjar bli lite obenägen nu.

Jonas
wiss
LoC-skribent

Inläggav jophan » tor 30 apr 2009, 12:45

wiss skrev:Vad jag vill minnas fick inte jag reda på resultatet förns någon månad innan jag åkte till finncon.

Nej, och det var inget vidare. Det var väl därför de nuvarande riktlinjerna kom till?

wiss skrev:Nomineringen utlyste jag nån gång i november.

Jag tror att du har påmint för lite. Sheriffen må vara tjatig i överlag, men lite måste man tyvärr tjata.

wiss skrev:Vi har varit i danmark, och finland, så i år blir det norge. Men om någon har riktigt bra förslag så kan jag kanske inta vara omöjlig att ändra mig, men jag börjar bli lite obenägen nu.

Frågan är ju vad som är viktigast: Att följa de nya riktlinjerna eller att resan måste gå till Norge i år. Kanske en smaksak, men rent formellt är det väl så att riktlinjerna borde vara viktigare, tycker nog jag.

Men, men. Jorden går inte under bara för detta. Se bara till att folk nominerar och röstar också!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 30 apr 2009, 15:39

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Hur svårt är det, på en skala från 1 till 10, att skriva en text där man utlyser en nomineringsomgång och posta den på forumet och några listor i tid? Hur svårt är det att sedan göra samma sak vad gäller röstningsomgången?

Det beror på vem du är, hur deprimerad du är, hur mycket annat som händer i ditt liv. Sheriffen, vi är inte alla du som går på full fart genom livet och krossar alla hinder. Ha lite förståelse.

Må dä. Men då kanske man kan delegera eller be någon om hjälp? Eller något? Alltså, poängen är också att en del av oss sliter rätt hårt för att samla in en massa pengar till NoFF och en del av oss skänker dessutom då och då någon dryg tusenlapp eller så själva, och det känns inte alldeles jätteroligt att något som trots allt är så enkelt att genomföra ska gå så segt då.

Det är faktiskt inte heller särskilt juste mot kandidaterna, som i sista sekund kan få veta att de vunnit och så där.

Men strunt i det och sparka igång det här nu - med påminnelser om att nominera på samtliga sverifanniska listor och här på forumet! Och gärna NoFF-adressen dit man ska nominera:

noff@nordiskfanfond.se

Själv anser jag att man bör nominera Amelia Andersdotter!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 28 maj 2009, 13:05

Amelia vann årets omröstning!

Way to go och gratulerar!

Hur mycket pengar har fonden nu? Hur mycket får hon?

Såvitt jag begriper bör målet att ge delegaten så pass mycket pengar att det faktiskt täcker resa och uppehälle fullt ut ha uppnåtts, om jag lägger ihop siffrorna från auktioner och donationer som jag känner till. Och det måste ju vara ännu mer än så, med röstningsavgifter etc. Fast å andra sidan, Norge är ett dyrt land.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 28 maj 2009, 13:58

Typiska kostnader:

Flyg Kastrup-Gardermoen: 1300 DKK = 1925 kr
Hotell fre-sö: 2000 NOK = 2500 kr
Traktamente: 1000 kr

5.425 kr

Det är en hel del, men det är faktiskt vad det kostar att flyga till och bo i Oslo. (Kollat med diverse tjänster på nätet.) Sedan kan man komma undan billigare, med tåg, bo hemma hos någon, vandrarhem osv. Det är väl upp till Jonas och Amelia att fixa i så fall.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 28 maj 2009, 14:18

Fast med ovanstående beräkning ser det ut som om fondens pengar ska täcka Amelias kostnader utan att hon behöver krångla med billighetsalternativ. Klang och jubel, i så fall!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 29 maj 2009, 08:58

Grattis Amelia! :-D
centerwall
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac