Fans och ålder

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav jophan » tis 23 sep 2008, 22:01

ulrika78 skrev:jag tror för övrigt att jag behållet mitt nick. det är väl lika bra att outa sin höga ålder från början...

Hade du varit 78 år, stämmer det, är du däremot född 78... Om jag räknar ut genomsnittsåldern för de första 30 medlemmarna i medlemslistan som jag vet hur gamla de är, får jag siffran 38.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav ulrika78 » tis 23 sep 2008, 22:51

jophan skrev:
ulrika78 skrev:jag tror för övrigt att jag behållet mitt nick. det är väl lika bra att outa sin höga ålder från början...

Hade du varit 78 år, stämmer det, är du däremot född 78... Om jag räknar ut genomsnittsåldern för de första 30 medlemmarna i medlemslistan som jag vet hur gamla de är, får jag siffran 38.

Jag märker att inget passerar obemärkt förbi här. Detta med hur man uppfattar ålder är ju relativt. Jag känner väl, som nybliven trettioåring, att åldrandet börjar bli en realitet på ett helt annat sätt än innan. Därav anmärkningen om "hög ålder". I själva verket är den inte så hög, nej. Ingen behöver känna sig uråldrig...
ulrika78
WAHF

Inläggav jophan » ons 24 sep 2008, 07:48

ulrika78 skrev:
jophan skrev:Om jag räknar ut genomsnittsåldern för de första 30 medlemmarna i medlemslistan som jag vet hur gamla de är, får jag siffran 38.

Jag märker att inget passerar obemärkt förbi här.

Du har redan snappat essensen med science fiction-fandom! ;)

ulrika78 skrev:Detta med hur man uppfattar ålder är ju relativt. Jag känner väl, som nybliven trettioåring, att åldrandet börjar bli en realitet på ett helt annat sätt än innan. Därav anmärkningen om "hög ålder". I själva verket är den inte så hög, nej. Ingen behöver känna sig uråldrig...

Utom de som är uråldriga förstås, men vi har bara ett par pensionärer på forumet.

Annars har du rätt, visst är trettio en vattendelare. Före trettio är man i princip ung och odödlig, efter trettio börjar medvetenheten om den egna dödligheten smyga in. Ja, för alla utom Sheriffen förstås, som är evigt ung.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 24 sep 2008, 18:51

Och evigt energisk. Vi talar, mina damer och herrar, om fanen som utöver att översätta romaner som levebröd under två års tid har gjort över 2400 inlägg på detta forum, eller med andra ord sisådär tre och ett halvt om dagen, varenda dag. Hur är det, kan man dela ut Alvarpriset till samma person mer än en gång?

Fast ett alternativt synsätt är förstås att fundera på vad Sheriffen annars skulle kunnat åstadkomma på den tid han ägnat sina inlägg här. Hur många fanzinenummer har aldrig utkommit, hur många odödliga essäer har aldrig blivit skrivna, hur många miljoner i översättararvoden har han inte fått del av?

Frånsett det är detta dock en aktivitet som borde få resten av oss att rodna klädsamt eller möjligen skamset. Vi får ta lärdom och träna oss i att sluta sova.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 25 sep 2008, 02:47

john-henri skrev:Vi får ta lärdom och träna oss i att sluta sova.

Som du förstås vet, eftersom du känner mig, sover jag aldrig. Få förunnat. Går inte att träna sig till.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » tor 25 sep 2008, 15:19

john-henri skrev:Hur är det, kan man dela ut Alvarpriset till samma person mer än en gång?

Enligt stadgarna ja, enligt praxis nej. Jag brukade försöka få folk att ändra praxis tills jag kände mig tvungen att sluta för några år sedan eftersom det plötsligt kändes som att jag teoretiskt sett personligen skulle kunna vinna på det. Listiga är de, de där fansen.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Ylva » tor 25 sep 2008, 18:00

Sheriffen skrev:
john-henri skrev:Vi får ta lärdom och träna oss i att sluta sova.

Som du förstås vet, eftersom du känner mig, sover jag aldrig. Få förunnat. Går inte att träna sig till.

Kör hårt,
Sheriffen

Låter dessutom hemskt tråkigt. Aldrig mer få nöjet att somna? Missa alla roliga drömmar? Nä, någon sådan träning står *ingenstans* i min almancakca.

Ylva
Ylva
LoC-skribent

Återgå till Fanzines, fans och fanac