Tankar från briggen

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav åka » ons 19 nov 2008, 15:53

Oj oj, jag ligger efter! Jag är jättebra på att ladda ner fanzines och sen glömma bort att läsa dem...
åka
Fan

Inläggav Kingdom Of Fish » fre 21 nov 2008, 18:36

Först tänkte jag ta en stund för att blänga på Mattie då texten borde ha rättats till ganska jätte mycket. *blänger* :P

jophan skrev:Till Krister Svanlund vill jag rikta frågan: "Måste man läsa The Atrocity Archives om man gillar att läsa om Cthulhu och hemliga statliga organisationer, men inte begriper varför Stross är så upphaussad och tycker att böcker om datorer är tråkiga?"

Det jag mest fastnade för utöver själva storyn var just dator skämten och nörd referenserna och gissar vissa av dom kan vara lite väl obskyra om man inte håller på med sånt. Men gillar man interdimensionella "gudar" och alternativ historia light med hemliga organsiationer så kommer man garanterat gilla boken. Dock borde jag kanske oxå nämnt att det inte är en särskilt djup och filosofisk bok utan ganska lättsmält och underhållande även om man kan skrapa på ytan. Men jag får för mig att Stross har undersökt ganska mycket inför den här boken och den har inga större logiska luckor om man inte har en ganska hög utbildning inom naturvetenskapliga ämnen.
Kingdom Of Fish

Inläggav jophan » fre 21 nov 2008, 20:19

Jag arbetar med att dokumentera utvecklingsverktyg på ett företag i embeddedbranschen, men jag är ändå trött på geekskämt och datorsnack i skönlitteratur. Och min främsta invändning mot Stross brkar vara bristen på djup; det är lite för tramsigt och ytligt.

Så jag kanske låter Atrocity Archives stå kvar i hyllan ett tag till. Tack för svaret!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Kingdom Of Fish » lör 22 nov 2008, 14:51

Men för att gå på stross temat så borde ju Glasshouse vara bättre, där har vi ju en riktigt djup bok iaf :)
Kingdom Of Fish

Inläggav Johan » lör 22 nov 2008, 19:01

Som en sedan barnsben varm vän av segelfartyg av de flesta slag måste jag påpeka att jag uppskattar det temat. :)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » lör 03 jan 2009, 16:06

jophan skrev:Jag arbetar med att dokumentera utvecklingsverktyg på ett företag i embeddedbranschen, men jag är ändå trött på geekskämt och datorsnack i skönlitteratur. Och min främsta invändning mot Stross brkar vara bristen på djup; det är lite för tramsigt och ytligt.

Så jag kanske låter Atrocity Archives stå kvar i hyllan ett tag till. Tack för svaret!

Fast Stross skämt och referenser till datorer och datorhistorien finner jag i alla fall mycket roande och på en helt annan nivå än var de brukar vara i andra böcker.

Jag gillar spionromaner mycket och Len Deighton är en stor favorit så bara det är en anledning till att läsa The Atrocity Archives. Boken ligger faktiskt i soffan för att läsas om snart.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Mattie » tor 26 feb 2009, 23:50

Om någon har ytterligare ett båtmysterium lovar jag att ge mig i kast med att reda ut det snarast möjligt!

Evert Taube skriver ju ofta om just segelbåtar, men den borttappade elefanten är det mest uttalade mysteriet.

Anledningen till att jag gav mig i kast med att undersöka saken hade egentligen att göra med två saker. Dels har elefanten stört mig ända sedan jag i min ungdom blev vaggad till sömns av fars godnattvisor. Dels hittade jag en bok på Akademibokhandeln med saker pojkar måste veta, varav en (eller tjugo) av dem var hur man urskiljer vilken typ av segelbåt som skymtas på siluetten.

Roligt att Kingdom of Fish hittat hit :) Jag hoppas kunna släpa med mig just denna göteborgsbaserade bekanta till Alcocon i april :D

På ungefär samma tema har jag med mycket möda och stort besvär fått till ett tredje nummer av Tankar från briggen. Det första för 2009. Nytt för nästa nummer är en följetång översatt av yours truly från spanska.

Jag utlovar inga kulturella mästerverk, men ganska mycket text. Om någon illustratör skulle få för sig att bidra med bilder och liknande tar jag tacksamt emot :)

Nu finns fanzinet upplagt här: http://midler.se/teirdes/tankar_pa_briggen_3.pdf

edit: möööp
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Föregående

Återgå till Fanzines, fans och fanac