NoFF

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav Sheriffen » lör 10 mar 2007, 09:20

N(oFF)yheterna haglar!

Nytt för timmen: NoFF-vinnaren går gratis på EuroCon 2007 och dansk representant för svenska NoFF är Olav M. J. Christiansen, som ombesörjer spridning av information i Danmark.

Svenska NoFF tackar!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Tack också till outtröttlige medarbetaren Rolf Strömgren, som bombarderar ut vår information över fanniska epostlistor i Sverige! D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 10 mar 2007, 23:50

Som sagt, nyheterna haglar.

NoFF'-domänen är klar och häpnadsväckande nog var det för en gångs skull (ja, verkligen för en gångs skull - för det har bara hänt en gång; denna) inte jag som var ett pucko när det gäller datorer och Internet, utan faktiskt en rent teknisk felaktighet i form av ofullständig information som gjorde att jag inte lyckades fixa den nya epostadressen tidigare. Jonas Söderblad ryckte in och NoFF:s epostadress är nu som följer:

noff@nordiskfanfond.se

Det finns ett sätt att bli the coolest person in the joint. Nej, inte att nominera till NoFF. Det finns några sätt att bli rik, vacker och berömd utan att heta Paris Hilton. Nej, det duger inte att nominera till NoFF då heller. Det finns några fler sätt att bli en oförskämt lycklig och välmående människa. Fast är de så roliga egentligen? Alltså, vad jag vill säga med det är att det inte räcker att nominera till NoFF ens i det fallet.

Det här är mycket blygsammare än så. Nu snackar vi om att visa uppskattning för välförtjänt fan/fanne och att utveckla kontakterna mellan fandom i de skandinaviska länderna. Så det är en rätt god idè att nominera i alla fall. Allt det där andra, det där ovan, går att ordna ändå. Hör bara av er till mig privat så talar jag om hur man gör.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 11 mar 2007, 02:45

För kännedom är det här den första textinformation om svenska NoFF som läggs ut i dansk fandom:

NoFF

Nordisk FanFond är en fanfond som skickar skandinaviska fans till kongresser i skandinaviska länder som inte är deras hemländer. Jag heter Sheriffen och är det här året administratör för den svenska delen av NoFF. I år tänker vi skicka en svensk fan till EuroCon 2007, som till vår glädje har erbjudit vinnaren gratis inträde på kongressen.

Syftet med detta är dels att visa uppskattning för en förtjänstfull fan/femmefan, dels att utveckla och stärka kontakterna mellan fandom i de skandinaviska länderna. I synnerhet med tanke på detta sista välkomnar vi i svensk fandom i år deltagande i både nomineringsomgången och röstningsomgången från våra vänner i Danmark. Med andra ord, om det är någon särskild svensk fan/femmefan som ni vill se på EuroCon 2007, så nominera före midnatt den 15 april till den här epost-adressen:

noff@nordiskfanfond.se

Utifrån nomineringarna gör vi en slutlista omfattande två fans och omröstningen vidtar efter den 15:e april. För att vi ska få ihop pengar till vår vinnande kandidat kommer det att kosta 20 svenska kronor att rösta. Men till den delen återkommer vi, med kontonummer och deadline - just nu gäller det att nominera, och det är gratis. Och, som jag säger:

Det finns ett sätt att bli the coolest person in the joint. Nej, inte att nominera till NoFF. Det finns några sätt att bli rik, vacker och berömd utan att heta Paris Hilton. Nej, det duger inte att nominera till NoFF då heller. Det finns några fler sätt att bli en oförskämt lycklig och välmående människa. Fast är de så roliga egentligen? Alltså, vad jag vill säga med det är att det inte räcker att nominera till NoFF ens i det fallet.

Det här är mycket blygsammare än så. Nu snackar vi om att visa uppskattning för välförtjänt fan/fanne och att utveckla kontakterna mellan fandom i de skandinaviska länderna. Så det är en rätt god idè att nominera i alla fall. Allt det där andra, det där ovan, går att ordna ändå. Hör bara av er till mig privat så talar jag om hur man gör.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till epostadressen ovan. D.S.

Och ni på forumet ska köra hårt ni med. Det gör jag. Alltid.

Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 15 mar 2007, 23:29

På förekomna anledningar vill jag tala om att det alltså - som det stod i utlysningen - är meningen att man ska nominera en fan eller fanne till NoFF, inte flera. Välj den person du helst vill se skickas till EuroCon 2007 som representant för svensk fandom.

Fast flera nominerade kandidater har vi förstås. Nio stycken, hittills. Med några i ledning. Hittills. Fast nominera kan man fortfarande göra genom att skriva namnet på en (!) fan eller fanne till:

noff@nordiskfanfond.se

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 22 mar 2007, 05:13

Flera stycken har redan blivit det.

The coolest person in the joint.

Rika, vackra och berömda.

Oförskämt lyckliga och välmående.

Ni minns säkert att jag lovade att tala om hur man gör, bara ni hörde av er till mig privat. Fascinerande nog fanns det några dummerjönsar som trodde att de skulle få veta hur det går till utan att först ha nominerat till NoFF.

noff@nordiskfanfond.se

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 10 apr 2007, 14:46

Ack, vilken skam! Där kommer horder av svenska, slokörade fans att stå och stirra omkring sig om bara fem dagar och undra varför... varför?!

Jag tänker mig själv in i situationen. Tänk att ha blivit nominerad till NoFF. Där sitter man och känner värmen från en fandom som har nominerat en (eh, ja, i princip alltså - även om man kanske bara fått en enstaka nominering och inte leder fältet), strålar sig i solglansen från den fanniska lyskraften (eller vad det nu kan tänkas heta), bara för att mitt i natten i mardrömsaktig fasa vakna upp och inse att man själv har varit så ofanniskt ogin att man inte nominerat någon...! Skamligt, tänker man fylld av vånda, ända tills man inser att det straff som drabbat en i själva verket är mycket värre än att ingen pratar med en på en enda kongress under de kommande tjugosju åren - eftersom man, om ni minns, även gått miste om chansen att över natten bli the coolest person in the joint, rik och berömd, och oförskämt lycklig och välmående.

Det är de där små ögonblicken i livet som räknas. Vändpunkterna. De flyktiga tillfällen då man måste fatta ett beslut som kommer att förändra tillvaron till ett silverglänsande, långt liv - talade jag om det förresten? Att mycket hög ålder utan några som helst ålderskrämpor numera ingår i paketet? - fyllt av rikedomar, berömmelse, lycka, välmående och, viktigast av allt, ultimate cool. Frottera sig med Jack Nicholson? Forget it. Han kommer att stirra avundsjukt genom solglarorna utan att begripa hur dessa NoFF-nominerande fans kunnat bli så osannolikt mycket coolare än han och inte ens våga komma i närheten.

Fast de där flyktiga ögonblicken är just det. Flyktiga. Ack. Så sedan, när man om fem dagar upptäcker att man fattat fel beslut, sitter man där överhöljd av tjugosju års skam i stället. Wow, liksom. Way to go.

För att tvärvända livet behöver man bara skriva namnet på en svensk manlig eller kvinnlig fan (endast en, inte flera) och skicka det till

noff@nordiskfanfond.se

Ett av de bättre dealen i fandom för närvarande. Fast sedan blir det ju omröstning också.

Det var allt för dagen, eftersom jag nu ska i väg och hämta alla dem som hittills *har* nominerat någon till NoFF på flygplatsen i Athen. Måste se till att limousinerna står ordentligt uppradade och att välkomstkommittén med hela den grekiska regeringen och alla våra främsta artister är på plats, inför det första av de väldiga evenemang - en gigantisk fest till Athenas ära runt Parthenon - som inleder en månads festivitas, som avslutas med en lyxkryssning världen runt på det enorma kryssningsfartyget NöFF.

Vem som betalar? Äsch, no problem! Alla som *har* nominerat till NoFF är redan så chockartat, osannolikt rika och berömda att de pröjsar själva faktiskt. Eller har gått med på det, i alla fall. Vad de inte vet är att Greklands premiärminister Kostas Karamanlis, stor NoFF-vän, har bestämt att den grekiska staten står för the whole shebang, som vår kryssningskonferencier Sean Connery kallar spektaklet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 14 apr 2007, 21:57

Det sista skälvande dygnet. Nu är det hets. Nomineringsomgången avslutas midnatt söndag.

You know the name. You know the address.

noff@nordiskfanfond.se

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 25 apr 2007, 14:46

NoFF har just fått följande högintressanta meddelande, varför fonden nu torde kunna anse sig vara oförskämt rik:

Attn: Winner,

We wish to congratulate you over your email success in our computer balloting held on 28th March 2007. This is a Millennium Scientific Computer Game in which email addresses were used. It is a promotional program aimed at encouraging internet users; therefore you do not need to buy ticket to enter for it. You have been approve f or the star prize of $787:000.00(Seven Hundred And Eghty Seven Thousand dollars Only)
To claim your winning prize you are to contact the appointed agent as soon as possible for the immediate release of your winnings:

TEMPOFIN CLAIMING AGENCY
MR:JIMMY PERREZ
TEL. 34 697 333 267
E-mail: tempofinagency@aim.com

(¡) Ref No: EMLES/2007M
(¡¡) Batch No: SUTO/980/TWM/EU
(¡¡¡) Ticket No: WRNM/SMI/5990
(iv) Lucky No: 10-23-44-72-80
(v) Serial No: MUOTI/82536

You must contact the appointed agent with your Full Names, Contact Telephone Numbers (Home, Office and Mobile Number and also Fax Number) via email to process the immediate payment of your prize.
The Validity period of the winnings is for 30 working days hence you are expected to make your cla ims immediately.
Once again congratulations !!!

Best Regards,
Anita Raynes(Mrs.)
(Group Coordinator)

Fast det hindrar inte att NoFF fortfarande vill ha in röster! Våra kandidater är Johan Jönsson och Ylva Spångberg, och vinnaren i omröstningen reser som svensk representant till EuroCon 2007 i Danamark 21 - 23 september. Röstar gör man genom att skriva namnet på någon av kandidaterna i ett ebrev och skicka ebrevet till noff@nordiskfanfond.se. Dessutom betalar man trots NoFF:s plötsliga rikedom (som förstås kommer att gå till att göra den vinnande kandidaten så där oförskämt rik som vi har utlovat i tidigare utannonseringar) en röstningsavgift på 20 danska eller svenska kronor till plusgirokonto 110 44 46-8, betalningsmottagare Anglemark. Nota bene att detta går att göra elektroniskt, varför både röstning och röstningsavgift kan skötas hemma vid datorn.

NoFForever... eller något! :-)

Kör hårt,
Sheriffen

Inläggav jophan » tor 26 apr 2007, 08:55

Diskussionen om den turkiska frasen sist i föregående inlägg hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=3902
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 13 jun 2007, 00:37

Nu är det så här, gott forumfolk, att nu börjar vi efter en tids vila att rulla ut kampanjångvältarna igen. Men för att fansen inte ska sätta morgonhickan i halsen mjukstartar NoFF lite lätt här på forumet innan själva kampanjmisshandeln tar vid, även på ställen i den elektroniska fandom där den inte tidigare setts till.

Fast först dagens bästa nyhet, citerad från Fanspan (http://sfweb.dang.se/a/span.html):

"Dansk fandom ska utse NoFF-delegat

Den danska delen av den nordiska fanfonden NoFF, som främjar kontakter mellan nordiska sf-fans genom att skicka representanter för olika länders fandom till kongresser i de andra länderna, har inlett omröstningen för att utse en delegat att resa till Finncon i Jyväskylä. Kandidaterna är Tue Sørensen, Knud Larn och Klaus Æ. Mogensen."

En annan glädjande nyhet är att det finns företagsamma fans som har suttit och röstat och betalat röstningsavgift och allting i den svenska NoFF-omröstningen hemma vid datorerna trots att de inte har överösts av uppfordrande kampanjmaterial. Den spännande frågan är nu - är du en av dem?

Om inte kan du smyga iväg en röst nu, innan kampanjen har dragit igång på allvar igen, och sedan lite glirigt fråga andra fans i baren på ConViction vem de röstade på. Minns också att du kan rösta redan nu och betala först på ConViction, om du vill - genom att i sagda bar sticka till Johan Anglemark minst 20:- och upplysa honom om att det inte är öl- utan NoFF-pengar.

Annars är det hela mycket enkelt under alla omständigheter. Särskilt här i forumet.

Titta bara i början av den här tråden, på det första inlägget. Där står precis allt du behöver veta.

Gack och verkställ!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 13 jun 2007, 20:42

Klantigt av mig, för i hastigheten gav jag fel väganvisningar. Det är inte i början av den här tråden utan i början av tråden "The Race is on" i den här avdelningen av forumet man ska titta om man vill veta hur man ska göra för att rösta i NoFF.

I övrigt kvarstår uppmaningarna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Pasi Karppanen NoFFar för Finland

Inläggav Ben » fre 22 jun 2007, 13:22

Eftersom den här tråden noterat även NoFF i Danmark är det väl på sin plats att slänga in lite information om NoFF i Finland.

Nedan följer en kort presentation som jag skrev för den finländska NoFF-webben, för någon månad sedan då det finländska NoFF-valet avslutats.

Pasi Karppanen vald till årets finländska NoFFare

Pasi Karppanen har valts till årets Finländska NoFFare. Pasi är känd som chefredaktören för den finländska fantastikförfattarföreningens medlemsblad Kosmoskynä samt som en långvarig medlem i föreningens styrelse.

Pasi har även fungerat aktivt i att sprida information såväl om finländsk fandom för fans utomlands som om utländsk fandom för finländska fans (se t.ex.
artikel om fandom runt Östersjön
artikel om fandom i Tyskland
artikel om fandom i Frankrike)

Pasis hemsida (som förövrigt finns såväl på finska som på engelska) finns förutom en massiv länksamling för alla som är intresserade att skriva fantastik även naturligtvis mer information om herr Karppanen själv. Här kan man t.ex läsa att Pasi till sin skolning är byggnadsingenjör, men att han nu siktar på bibliotekariebanan.

Den som är intresserad av hur vi i Finland väljer vår NoFF-kandidat hittar våra NoFF-regler på http://enhorningen.net/noff/NoFF_2007_F ... l#reglerna
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » lör 23 jun 2007, 16:41

Det har visat sig att reglerna för svenska NoFF varit något oklart formulerade. Tack till Sten Thaning, som påpekade detta. Här är därför reglerna på nytt - precis samma regler, men tydligare formulerade:

1) Skicka namnet på din favoritkandidat till noff@nordiskfanfond.se och ange i ämnesrubriken att det är en NoFF-röst. För att vara röstberättigad ska du ha varit aktiv i antingen svensk eller dansk fandom senast den 31 december 2006, alltså någon gång före det datumet. Om du tvivlar på att NoFF känner till dig, så ange i anslutning till din röst namnet på en av Anders B-ellis och/eller Johan Anglemark känd fan som kan intyga att du uppfyller kravet.

2) Sätt in 20 kronor (svenska eller danska) i röstningsavgift på det svenska plusgirokontot 110 44 46-8, betalningsmottagare Anglemark. Röstningsavgifterna går oavkortat till att betala resa och uppehälle för vinnaren. Ange noggrant vad inbetalningen avser. (Nota bene att det går att överföra pengarna elektroniskt, varför man både kan rösta och betala via datorn. Annars kan man också använda sig av Svensk Kassaservice eller danska bankkontor, men då krävs personligt besök därstädes.)

3) Rösta senast vid midnatt lördagen den 25 augusti!

Och våra kandidater är som sagt Johan Jönsson och Ylva Spångberg!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 10 aug 2007, 13:24

Jag har ägnat någon minut åt att föreställa mig Ylva Spångberg och Johan Jönsson i en löptävling på tusenmetersdistans och försöka lista ut vem som skulle vinna. Jag är inte alldeles säker, för visserligen är Johan längre än Ylva och torde därför springa med längre steg och vara mer terrängvinnande, men karlen är ju ungefär lika mager som jag var i hans ålder och kanske därför likt mig på den tiden bara bra på korta distanser, typ sextio meter (jag tror att det beror på att man som mager inte har så mycket mukkler och änergi att man kan springa väldigt långa sträckor).

Hur som helst, om NoFF är något att gå efter så blir det dött lopp mellan dem. För det här är ett faktum och inte ett röstvärvarknep: för närvarande och bara drygt fjorton dagar före deadline är ställningen mellan Ylva och Johan helt jämn. De har hittills fått exakt lika många röster var. Så är det faktiskt och det om något tycker jag visar på vilka lyckträffar de båda är som kandidater, men vi måste ju trots allt få omröstningen avgjord också.

Föreställer man sig att bara en röst till inflyter blir den alltså avgörande. Ponera nu att det är just din röst som blir den enda rösten. Wield the sword of power!

Och det krävs inte ens en fäktningskurs:

1) Skicka namnet på din favoritkandidat till noff@nordiskfanfond.se och ange i ämnesrubriken att det är en NoFF-röst. För att vara röstberättigad ska du ha varit aktiv i antingen svensk eller dansk fandom senast den 31 december 2006, alltså någon gång före det datumet. Om du tvivlar på att NoFF känner till dig, så ange i anslutning till din röst namnet på en av Anders B-ellis och/eller Johan Anglemark känd fan som kan intyga att du uppfyller kravet.

2) Sätt in 20 kronor (svenska eller danska) i röstningsavgift på det svenska plusgirokontot 110 44 46-8, betalningsmottagare Anglemark. Röstningsavgifterna går oavkortat till att betala resa och uppehälle för vinnaren. Ange noggrant vad inbetalningen avser. (Nota bene att det går att överföra pengarna elektroniskt, varför man både kan rösta och betala via datorn. Annars kan man också använda sig av Svensk Kassaservice eller danska bankkontor, men då krävs personligt besök därstädes.)

3) Rösta senast vid midnatt lördagen den 25 augusti!

Så här presenterar sig kandidaterna:

JOHAN JÖNSSON:

Johan Jönsson är en tjugo år gammal student och frilansande
textmänniska som sedan ett par år tillbaka råkat fastna i det här med
att åka på kongresser han inte har råd med. Förutom att vara trevlig
och pojkaktigt fager ägnar han sig där åt intressanta diskussioner
över en öl eller står och petar på böckerna vid eventuella bokbord,
men kan då och då även ses närvara vid någon programpunkt – särskilt
om han varit dum nog att tacka ja till att sitta i för många paneler.

Johan gör sitt bästa för att läsa en bok om dagen och tycker om sf-
och fantasyförfattare som Philip K. Dick, Tanith Lee, Neil Gaiman,
Mervyn Peake, Ted Chiang, Ellen Kushner och Poul Anderson. Han är
alldeles för lätt att entusiasmera, får för många idéer och har
därför alltid fler projekt igång än han har tid att sköta. Han är en
av de drivande bakom fantasyföreningen Catahya, där han tidigare
varit ordförande och suttit på fler poster än vad som är nyttigt, och
initiativtagare till och administratör för science fiction- och
fantasynättidskriften Vetsaga. Noveller, artiklar och dylikt från
hans tangentbord dyker också upp i en rad andra fantastikrelaterade
sammanhang.

Han lurkar på ett par danska sf-mailinglistor och kan förmodligen
mindre om science fiction i film och tv-serier än de flesta
biobesökare och tv-tittare. För övrigt anser han att Ylva Spångberg
är en utmärkt kandidat och god representant för svensk fandom. Röstar
du på henne så kan du sova gott om natten.

YLVA SPÅNGBERG:

Jag gick med i Stockholms Tolkiensällskap redan 1973 och fortsatte därifrån till fandom, så nu är det i över trettio år som jag har varit mer eller mindre aktiv fan. Jag har inte utgivit många fanzines men bidragit i desto fler, med artiklar, kåserier och en del illustrationer. Jag har varit ordförande för tre kongresser, fantasykongressen Östan om Sol 1995, relaxaconen Rancon 2003 och Imagicon, 2006 års Swecon. Alla tre blev mycket lyckade, har både kommittéerna och deltagarna tyckt, och en av dem gick rentav med vinst. Det ni! Och jag har tappat räkningen på hur många kongresser jag har varit på, i Sverige och på Brittiska öarna.

Mest känd är jag antagligen som översättare. I över tjugofem år har jag översatt skönlitteratur, mest fantasy men också en del science fiction (och mainstream), allt från lättsmält standardfantasy till ohyggligt krävande författare som Joanna Russ och Roger Zelazny. Jag lever inte för fantastiken, jag lever på den.

Är det här skäl nog att rösta på mig? Nja, jag vet inte. Men jag kan säga en sak: om jag får äran att bli årets NoFF-vinnare kommer jag att göra mitt bästa för att få med mig många svenskar till Eurocon. Själv förstår jag nämligen inte talad danska, så jag måste ha med mig tolkar... En röst på Johan kanske är en röst på någon som kan danska, vad vet jag?!

Kör hårt,
Sheriffen (för NoFF)
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » mån 13 aug 2007, 18:53

Så här presenterar sig kandidaterna

Och så här skriver de om varandra:

Johan om Ylva
Ylva om Johan
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan