Fandoms utdöende

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Fandoms utdöende

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 08:58

Årets sista utsändning i den ärevördiga FAPA, Fantasy Amateur Press Association, den första apa:n inom sf-fandom, grundad 1938 av i första hand Donald A Wollheim och med kvartalsvisa utskick av medlemmarnas fanzines, har nu kommit. FAPA:s medlemsantal har sedan starten varit begränsat och föreningen tillåter högst 68 medlemmar; under decennier fanns en så lång väntelista att det kunde ta inemot tio år att bli medlem. Då existerade också en "Shadow-FAPA", där de som stod på väntlistan till FAPA sände fanzines till varandra. (Att FAPA hade så hög status berodde på att medlemmarna traditionellt var många av de främsta fanzineutgivarna och att utsändningarna oftast omfattade hundratals sidor förstklassiga fanzines; sådana legendariska publikationer som Harry Warners Horizons, Terry Carrs Lighthouse, Dean Grennells Grue och Redd Boggs Bête Noir var faktiskt alla FAPA-fanzines.) Men i dag visar det sig att FAPA har kvar totalt 40 medlemmar och att följaktligen 28 platser är lediga.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » ons 19 nov 2008, 09:55

Fast har inte FAPA haft ett vikande antal medlemmar en längre tid? För övrigt handlar detta snarare om fanzinens döende, vilken ju har varit ett faktum i tio år eller mer. Fandom lever.

Nej, nu ska jag kommentera det senaste svenska fanzinet istället!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 11:48

Jovisst på bägge. FAPA har varit på väg utför i väldigt många år (minns jag rätt försvann väntlistan slutgiltigt för närmare tio år sedan), och fanzinen dör snabbare än fandom.

Inte desto mindre tror jag ändå att vad vi ser är den om man så vill ursprungliga formens fandom i färd med att dö ut. Med det menar jag fandom ungefär sådan vi känner den i Sverige: folk som driver och är med i sf-föreningar, som arrangerar och deltar i sf-kongresser och som publicerar eller publicerar sig i fanzines, och där den förenande länken mellan dem är intresset för sf i primärt skriven men sekundärt andra former, och som identifierar sig själva som allmänt sf-intresserade.

I dess ställe förmodar jag kommer att komma ungefär det som sedan rätt länge varit under framväxt i USA. Stora grupper som är intresserade av sf i film- och TV-format, inte sällan bara av en eller ett par speciella serier. Andra rätt stora grupper som gillar att delta i sf-kongresser och antingen läser eller tittar på sf, men som är ointresserade av föreningar och fanzines liksom av mer övergripande diskussion kring sf. Ytterligare grupperingar kring enstaka författare, som får ett slags egna fangrupper (sådana har ganska länge funnits kring bland andra Marion Zimmer Bradley, John Norman, Gordon R Dickson). Balkanisering, med andra ord, där det som försvinner är det generella intresset för och identifikationen med sf och fandom. I USA har det här nått den rätt dystra punkt där många av de förr i tiden (eller för övrigt fortfarande) dominerande fansen inte längre deltar i allmäninriktade sf-kongresser utan driver egna, främst väl den årliga Corflu. Där hittar man numera Ted White, John Bangsund, Robert Lichtman och andrar BNF:s. Men de går inte på världskongresserna trots att det en gång i tiden var de som var huvudarrangörer för dem.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » ons 19 nov 2008, 13:17

Fast jag tror bara att du delvis har rätt. Visst, fandom i exakt den form som rörelsen hade 1945-1975, finns naturligtvis inte längre. Och det är framför allt den tekniska utvecklingen som har sprungit ifrån den. En rörelse vars premisser var:

* utanförskapet, att ta en litteraturform på allvar som av de flesta sågs som skräp
* svårigheten att komma i kontakt med andra som delade intresset
* bristen på andra sysselsättningar som fångade detta intresse.

Nu finns det oändligt många liknande sysselsättningar i form av spel, litteratur och film, det är löjligt lätt att snabbt komma i kontakt med tusentals andra som delar ens intressen och science fiction är accepterat, om än i en trivial variant. Minns att många sökte sig till fandom förr inte för att de älskade sf som litteraturform, utan för att det helt enkelt var det närmaste de kunde hitta. Många av sextiotalets fans hade säkert även de hellre spelat World of Warcraft eller tittat på anime, men de sysselsättningarna fanns inte än, och alltså fick fandom bli det sätt som de kanaliserade sitt intresse för den här sortens saker på.

Men vi som hyser ett uppriktigt intresse för sf som idé och litteraturform och baserar ett gemensamt umgänge på detta finns fortfarande. Säkerligen kommer vi att bli ännu färre än idag, men processen går inte fort. I sinom tid försvinner naturligtvis även vi, men jag förväntar mig att fandom kommer att finnas kvar i hela min livstid, i en skepnad som påminner tillräckligt mycket om den klassiska för att göra mig nöjd.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » ons 19 nov 2008, 14:07

Gissningsvis är vi rätt överens. Och tro inget annat än att jag delar din förhoppning, annars skulle jag inte sitta här och ge ut det dyraste fanzine jag någonsin ägnat mig åt. Kanske finns det till och med skäl till att tro det. För första gången under de senaste tre åren verkar antalet prenumeranter på Nova faktiskt hålla på att öka, knappast dramatiskt, men i varje fall märkbart.

Och det är möjligt att du har rätt i att många av de fornstora fansen om de haft alternativen skulle ha ägnat sig åt datorspel eller Spockande på Star Trek-kongresser snarare än åt att ge ut fanzines och arrangera världskongresser, men frågan är förstås omöjlig att reda ut. Fans förr i tiden växte upp i ett annat kulturellt och socialt klimat och var under inverkan av de faktorerna på ett helt annat sätt än de flesta nuförtiden intresserade av tekniska och naturvetenskapliga framsteg. Den sidan av fandom försvann på de flesta håll under 1960- och 1970-talen, såvitt jag kan förstå, något som naturligtvis också var en effekt av allmänna förskjutningar i samhällsklimatet och som förmodligen också var det som ledde till att sf som sådan började betona andra än rent teknologiska idéer.

John-Henri
john-henri
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac