Imagine - något för svensk fandom?

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav PugC » ons 26 nov 2008, 23:53

Det er spennende å se debatten gå videre selv når jeg er på jobb:-)

For å oppklare en liten ting, jeg deler først og fremst erfaringene vi har hatt med å organisere fandom i Norge og Hyperion. Og jeg trekker frem eksempler på at det har vært en positiv ting for oss. Hvordan dere gjør det i Sverige har jeg strengt tatt ikke så mye med, og skal heller ikke blande meg for mye inn i.

Men jeg ble invitert inn i debatten og bidrar med mine tanker. Og her er greia; Jeg tenker at en organisasjon bør oppnå kritisk masse, dvs oppfylle mistekrav til å motta støtte fra staten. I Norge er dette over 1000 medlemmer under 26 i minst tre-fire fylker (Norge har 19 fylker) dersom man er demokratisk organisert får man da driftsstøtte som blir regnet ut etter antall medlemmer og medlemmsforeninger.

I Norge var tradisjonell sf/f fandom ikke i seg selv mange nok til å kunne klare dette, og man tok kontakt med spill fandom, disse hentet så inn laiv/LARP folk, og man møttes for å diskutere det hele. Så skulle det vise seg at opptil flere av de fremmøtte også var aktive i dataforeninger, og man inviterte også dem til å bli med pga stort overlapp i både interesseområdene og medlemmsmassen.

Tilsammen hadde vi da ca 2500 medlemmer og fikk rekordstor etableringsstøtte fra staten. Siden har vi vokst til ca 12000 medlemmer og er en av Norges 10 største barne og ungdomsforeninger.

Hvilke deler av svensk fandom som trengs for å oppnå kritisk masse vet jeg ingen ting om, jeg vet heller ikke hva den svenske staten krever for å gi støtte. Men jeg vil absolutt anbefale at man tenker fandom i vid forstand om man planlegger en nasjonal forening. En helt annen ting er hvorvidt en slik nasjonal forening har et ønske om å bli med i Imagine. Det er det alt for tidlig å diskutere nå som Imagine fremdeles er nystartet og en slik nasjonal forening ikke engang er vedtatt stiftet.

Likefullt vil jeg, som tidligere nevnt, hevde at alle de ulike inkarnasjonene av sf/f fandom har langt mer til felles enn det er som skiller dem.

Og også i Norge har vi hatt et par mislykkede forsøk på å organisere fandom før. Jeg vet ikke hva som gikk galt i Sverige, men hos oss var det hovedsaklig det at man hele tiden forsøkte å lage små organisasjoner som representerte enten spillmiljøet eller sf/f fandom, og at disse kanksje klarte å oppfylle kravene til støtte et år, men ikke neste år, og dermed aldri fikk noe kontinuitet. Nettopp derfor er det jeg slår et slag for en utvidet definisjon av fandom, ikke bare tradisjonell litterær sf, men også mediabaserte grupperinger.

Og for å oppklare enda mer, jeg forventer på ingen måte at dere blir med i en forening med data, laiv/LARP, spill etc. Det jeg har hele tiden har forsøkt å slå et slag for er at dere danner en forening for sf/f fandom i alle dens former så som Swecon, Tokienselskap, Harry Potter grupper, Trekkies, Lexx-foreninger etc. etc. Hvorvidt dere ønsker dette, må dere finne ut av selv, jeg bare viser til at vi i Norge har hatt gode erfaringer med dette.
Senast redigerad av PugC tor 27 nov 2008, 00:20, redigerad totalt 1 gång.
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

Inläggav PugC » tor 27 nov 2008, 00:10

Sten skrev:Samarbete är alltid bra. Diskussioner är ofta intressanta. Jag skulle inte ha något emot att gå med på en diskussionslista eller i värsta fall ett forum för Imagine-medlemmar.

Däremot är jag mycket skeptisk mot att gå med i en organisation som jag inte vet något om. Ännu mer skeptisk är jag till att tvångsvärvas som medlem i en organisation bara för att jag till exempel betalar medlemsavgift till en kongress. Har Imagine tänkt göra saker i mitt namn? Kommer de till exempel att överväga att uttala sig i politiska frågor (säg, för eller emot piratkopiering av filmer, eller sänkt bokmoms, eller liknande saker)? Finns det några garantier för att de inte kommer att göra det i framtiden?

Vilka skyldigheter skulle medlemmar i den här organisationen ha? Medlemsavgift?

Går det att gå ur Imagine, eller leder det till att jag portas från kongresser då?
Imagine har ikke overhodet tenkt å gjøre saker i ditt navn. Imagine vil kanskje gjøre saker i medlemmsforeningenes navn, men aldri i individers. Og Imagine godtar kun det som kan kalles for nasjonale foreninger som medlemmer, disse kan en lokal forening melde seg inn i om de ønsker. Du trenger ikke frykte at Imagine skal tvinge deg til å bli medlem, eller kaste deg ut av noen arrangement.

Dersom Imagine skulle uttale seg om noe politisk som for eksempel bokmoms eller lignende, vil dette bli grundig drøftet av dertil egnede, og demokratisk valgte forum f.eks styret. Og styret vil ikke uten videre slenge ut meninger som ikke vil være til det beste for en stor og klar majoritet av medlemmene. Så, nei det finnes ingen garantier for at Imagine ikke vil mene noe du er uenig i, men det vil finnes et demokrati, og man vil bli hørt på om man har meninger.

Jeg tror du har lite å frykte fra Imagines side, vi er ikke slemme, og vi er slett ikke ute etter å lage bråk. Men vi tror at en nordisk organisasjon er En God Ting, og inviterer alle til å bli med om de ønsker. Skulle noen av dere ønske å stå utenfor, er det ingen som hindrer dere i dette.
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

Inläggav Johan » tor 27 nov 2008, 00:32

PugC skrev:Men jeg ble invitert inn i debatten og bidrar med mine tanker. Og her er greia; Jeg tenker at en organisasjon bør oppnå kritisk masse, dvs oppfylle mistekrav til å motta støtte fra staten. I Norge er dette over 1000 medlemmer under 26 i minst tre-fire fylker (Norge har 19 fylker) dersom man er demokratisk organisert får man da driftsstøtte som blir regnet ut etter antall medlemmer og medlemmsforeninger.

I Norge var tradisjonell sf/f fandom ikke i seg selv mange nok til å kunne klare dette, og man tok kontakt med spill fandom, disse hentet så inn laiv/LARP folk, og man møttes for å diskutere det hele. Så skulle det vise seg at opptil flere av de fremmøtte også var aktive i dataforeninger, og man inviterte også dem til å bli med pga stort overlapp i både interesseområdene og medlemmsmassen.

Ungefär som jag misstänkte. Tack för ditt klargörande.

Vad som krävs i Sverige för den typ av bidrag som du talar om: för strukturbidrag (det som baseras på antal medlemmar och som gör att Sverok har miljoner till sitt förfogande), tretusen medlemmar i åldrarna sju till tjugofem år. Organisationen ska ha lokalavdelningar i minst tio län. För utvecklingsbidrag, tvåtusen medlemmar i åldrarna sju till tjugofem år. Organisationen ska ha lokalavdelningar i minst tio län. För etableringsbidrag, ettusen medlemmar i åldrarna sju till tjugofem år. Organisationen ska ha lokalavdelningar i minst tre län. Dessutom skall sextio procent av medlemmarna i alla fallen vara mellan sju och tjugofem år.

Det kommer inte att ske, av en ganska lång rad skäl.
Senast redigerad av Johan tor 27 nov 2008, 00:32, redigerad totalt 1 gång.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav OsloPC » tor 27 nov 2008, 00:32

PugC skrev:Imagine har ikke overhodet tenkt å gjøre saker i ditt navn. Imagine vil kanskje gjøre saker i medlemmsforeningenes navn, men aldri i individers. Og Imagine godtar kun det som kan kalles for nasjonale foreninger som medlemmer, disse kan en lokal forening melde seg inn i om de ønsker. Du trenger ikke frykte at Imagine skal tvinge deg til å bli medlem, eller kaste deg ut av noen arrangement.

[...]

Jeg tror du har lite å frykte fra Imagines side, vi er ikke slemme, og vi er slett ikke ute etter å lage bråk. Men vi tror at en nordisk organisasjon er En God Ting, og inviterer alle til å bli med om de ønsker. Skulle noen av dere ønske å stå utenfor, er det ingen som hindrer dere i dette.

Det er fint å høre. Jeg har selv hatt et par småpussige opplevelser med aktive i Hyperion, der de har reagert (overdrivelse for humoristiske formål følger) à la: "Hva? Gjør dere noe for dere selv, hvor er stempelet for lederens godkjennelse, og hvor er de tillatelsene i triplikat fra Hyperions storråd?" Så er det selvsagt slik at man kanskje snakker to ulike språk, og ikke egentlig er så langt fra hverandre, samt at endel gnisninger mellom enkeltpersoner kan smitte over i andre sammenhenger. Dessuten at endel hyperionitter vel er glade i det å drive organisasjon som et mål i seg selv, mens f.eks. jeg mer har sett det som et nødvendig onde for å frigjøre det kreative.

Det har også hendt et par ganger jeg har fått følelsen av at norsk "gammelfandom" har fått signaler av typen "trenger vi egentlig dere?" På den annen side er vel kanskje litt en generasjonsproblem/generasjonsskifte-greie. Husker at jeg som ung fanzine-fan på åttitallet reagerte negativt noen ganger da jeg var på kongress da (komisk overdrivelse igjen) skjeggete personer på rundt de førr - som da virket veldig gammelt - med flakkende blikk kom løpende bort til meg og foreleste med stort alvor om at man ikke skulle skrive fanziner om kontakter med svensk fandom, men for å hylle og støtte kjempende småforlagsforfattere. Så om Hyperion-ungdommen har hatt negative opplevelser med "sjuende far i huset"-tendenser, så skjønner jeg derfor dem.

PC
(Merk at dette ikke betyr at jeg er imot Hyperion; det er bare ikke fannisk fandom av den typen jeg ble glad i på åttitallet -- skjønt nå for tiden finnes den uansett for det meste i Sverige.)
OsloPC
Letterhack

Inläggav PugC » tor 27 nov 2008, 00:53

Jah, det var da voldsomme krav fra den Svenske staten! Om det hadde vært slikt i Norge har jeg mine tvil om at Hyperion ville kunne vokse frem som den gjorde.

Uten statssøtte blir det fort vanskelig å drive en organisasjon. Men det finnes da andre alternativer, hva med å ha et felles forum, hvor flere deler av fandom enn "gammelfandom" (Hei PC!:-) kommer sammen og møtes? Eller kanskje til og med møtes in real life? og snakke sammen litt.

Og ja, jeg skjønner hva PC mener med sine komiske overdrivelser, slike ting vil nok til stadighet kunne skje i de fleste situasjoner hvor man har ildsjeler i flere forskjellige generasjoner.
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

Inläggav Johan » tor 27 nov 2008, 01:18

Fast exakt hur de där reglerna ser ut är egentligen inte särskilt relevant, för det saknas vilja och intresse att skapa en svensk organisation av den typ du tänker på. Som jophan konstaterade, "I vilket fall tror jag att vi svenska fans är ganska överens om att en svensk paraplyorganisation för fantastikrelaterade sysselsättningar inte är något vi är intresserade av". Jag tror att de flesta (till och med de som motsatte sig idén) hade någonting mindre (och mindre strukturerat än vad en sådan organisation måste vara) än så i tankarna.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav PugC » tor 27 nov 2008, 10:14

Jeg innser jo etterhvert at det ikke ser ut til å være stor begeistring for å organisere seg i Sverige. Noe som for så vidt er helt greit for meg. Men jeg må jo innrømme en viss nysgjerrighet når det gjelder hvorfor denne organisasjonsskepsisen.

Hva er det som gjør at man ikke har lyst til å samarbeide med andre deler av fandom i en organisasjon? Jeg skal ikke slite ut både meg selv og dere med å prøve å overbevise noen om at en organ isasjon er En God Ting, men jeg er nok interessert i å få vite mer om hva som ligger til grunn for denne uvlijen mot organisering.

Som nevnt til det kjedsommelige vil jeg minne på at vi i Norge har positive erfaringer med organisering, derfor er jeg spent på å høre hva dere frykter i en slik organisasjon? Hvilke elementer i fandom tror dere går tapt om man organiserer seg?
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

Inläggav jophan » tor 27 nov 2008, 10:29

I organisationer går det åt tid till möten och beslutsprocesser, tid som kunde användas till att arrangera kongresser, ge ut fanzines och producera skrift på nätet, det enda jag egentligen är intresserad av inom fandom.

Jag har sett färre än fem Star Trek-avsnitt i hela mitt liv. Jag tyckte inte om dem. Jag har aldrig sett ett enda avsnitt av Lexx, Red Dwarf, Babylon 5. Jag har inte sett en sf-film på bio på snart femton år. De tråkar ut mig. Jag slutade läsa Harry Potter efter bok 4. Jag tycker illa om Douglas Adams. Need I go on? Jag har personligen inget intresse av annat än välskriven litteratur när det gäller sf. Jag läser hellre James Joyce än tittar på Spiderman.

Jag samarbetar gärna med andra liknande föreningar, men inte om det kräver en massa tid. Inte om det förskjuter fokus från något jag är intresserad av till något jag är ointresserad av.

Jag har inget emot om någon annan bildar en förening för svenska fantastiska intressen, men jag tror inte att den skulle röna framgång. Se Patrik Centerwalls erfarenheter ovan. Jag har arrangerat sf-kongresser i Uppsala i 23 år, lika många år har jag tipsat medlemmarna i Tolkiensällskapet om dem. Det har ca 150 medlemmar, färre än fem kommer på kongresserna.

I Sverige väljer fans av det fantastiska att ägna sig åt det de tycker är intressantast, och väljer bort sådant som egentligen inte intresserar dem.

Men jag skulle gärna vara med i ett informellt nätverk med dessa olika grupper, för att utbyta erfarenheter, tipsa om aktiviteter och liknande. Bara det inte blir en organisation med medlemskontingenter, styrelser och sammanträden. Organisationer tenderar att kunna bränna ut sina eldsjälar, något som sällan sker i informella nätverk.

Som sagt, tycker någon annan att detta är en god idé, feel free. Men när jag har pratat med Rasmus W. har det hela tiden handlat om svensk "gammelfandom". Måste vi bilda ett storförbund på 3000 (eller för den delen 1000) medlemmar för att vara aktuella för Imagine, är det bara att glömma.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tor 27 nov 2008, 11:30

Några skäl.

*) Som tidigare nämnt: många av oss tycker faktiskt inte att intressena behöver överlappa. Jag vet att du inte håller med om det, men i mina – och många andras – ögon är det fantastiska helt enkelt inte den viktigaste gemensamma nämnaren. Varför binda sig till människor som säkert är trevliga och duktiga, men som man inte känner att man har så mycket gemensamt med?

*) Vi behöver det inte. Hyperion hade som mål att få offentligt stöd. Det har inte vi [notera: jag har politiska åsikter som gör mig hemskt obekväm med tanken på att vara med och starta en organisation som skall ta emot massa skattepengar som jag skall lägga på mina fritidsnöjen. Om folk inte håller med om min tolkning får de protestera]. Det hade kanske kunnat vara trevligt att ha en förening som hade kunnat söka stöd från Nordiska rådet eller liknande, som Johan Anglemark nämner, men årliga statsbidrag till svensk fandom? Vi klarar oss ändå – och min erfarenhet är att så snart en organisation halkat in i att få den typen av stöd, så klarar den sig inte utan det. Ryck bort Sveroks statsstöd och se vad som händer med förbundet. Det ligger en frihet i att inte vara beroende av någon annans pengar och tvingas följa riktlinjer för det. Rent bortsett, förstås, från att fandom inte är en ungdomsrörelse. En svensk fandomförening med några hundra medlemmar skulle ha max tjugo personer under tjugosex. Kontaktytor är bra. Men att bilda ett förbund är inte det enklaste sättet att prata med andra.

*) Det tar tid och engagemang. Jag är tillräckligt mycket organisationsnörd för att ha sett några sådana på ganska nära håll, och en sak de har gemensamt är att det finns massor med eldsjälar som lägger sin tid på organisationen snarare än organisationens verksamhet. Vi har ingen organisation, så vi lägger väldigt mycket av den tid vi ägnar fandom på verksamheten. Det finns inga nämnvärda maktstrider, och få bittra bråk om vad fandom skall göra och inte skall göra. Vill man göra någonting så gör man det. Vill man det inte så gör man det inte. Som även PC konstaterar, så är fria initiativ någonting som inte fungerar lika smidigt i organisationer. Det skall gärna till styrelsebeslut eller i alla fall -stöd et cetera. Det är en viktig anledning till att det är roligt att göra saker i svensk fandom.

Det är förstås jätteroligt att du tycker att det fungerar bra i Norge. Jag hoppas verkligen att det kommer att fortsätta att hjälpa norsk fandom, och det är kul att du är engagerad nog att lägga din tid på någonting som du är övertygad skulle vara bra för oss. Men vi fungerar, åtminstone i mina ögon, rätt bra som det är.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav PugC » tor 27 nov 2008, 12:08

Ja, det kan se ut til at det fungerer fint i Sverige, selv uten organisering. Å ha et prinsipp om å ikke motta skattepenger for å drive med sine interesser er forsåvidt helt greit det, men hvorfor skal ikke fandom nyte godt av statlige bidrag når absolutt alle andre interesser gjør det? Kan jo også legge til at Nordisk Råd sine penger også kommer fra skatter og avgifter staten krever inn.

Jeg skal ikke piske døde hester lenger. Og ønsker dere alle lykke til videre med fandom i Sverige. Vi møtes kanskje på en con en eller annen gang og kan mimre om denne debatten over en øl eller tre.

En organisering av "gammelfandom" er forsåvidt alltids interessant, men om jeg skal uttale meg fra Imagines synspunkt, tror jeg at det kan bli vanskelig å ha en organisasjon for gammelfandom, en for trekkies etc som medlemmer. Jeg vil tro at Imagine ønsker seg en organisasjon pr interesse, og at man i Imagine parksiserer en utvidet definisjon av fandom som innkluderer mediafandom i alle sine former også. (Jeg har ikke snakket for mye med de andre i styret om dette ennå, så her kan det hende at Imagine har andre tanker, men jeg går, inntil videre, ut fra at det er slik Imagine ser situasjonen)
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

Inläggav Johan » tor 27 nov 2008, 12:22

Jag är förstås medveten om att Nordiska rådet inte trycker sina egna sedlar nere i källaren, och diskussionen om bidrag och skattepengar är väl inte direkt den främsta invändningen till varför jag inte tror att det var en god idé, även om den spelar roll för mig – det var mest ett påpekande om att det kunde påverka min tolkning av vårt behov och vad det skulle leda till, inte ett argument i sig.

Jag har full förståelse för att Imagine, så som organisationen är uppbyggd och utifrån det stadgeutkast som inleder tråden, föredrar större förbund istället för medlemsorganisationer på några hundra personer. Men ni får nog ha roligt utan oss.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tor 27 nov 2008, 12:25

Jag skulle gärna ta emot bidrag för att arrangera kongresser, men det är mycket svårt att få bidrag till annat än ungdomsverksamhet i Sverige. Och i och med att vi serverar alkohol, blir det ännu svårare.

Och det är det enda vi behöver pengar för. Vi arrangerar kongresser och vi umgås, i person och på nätet. Det är vår enda verksamhet och den enda verksamheten de flesta av oss är intresserade av.

Friheten att göra saker som Johan nämner är en ledstjärna. Initiativet tillhör den som tar det, brukar jag säga. Nästan alla svenska kongresser arrangeras genom att några snackar ihop sig och helt enkelt bestämmer sig för att arrangera en kongress, som privatpersoner.

Men Hyperion verkar fungera bra, vad jag kan se. Hyperion har varit bra för norsk fandom, efter vad jag kan bedöma och jag tycker definitivt att OSSF blev en bra kongress genom det breda samarbetet, något jag inte kan säga på samma sätt om svenska kongresser som samarrangerats med trekkers. (Där är det mer blandat, vissa blev bättre, andra blev sämre.)

Kanske är en av förklaringarna att svensk "gammelfandom" mår mycket bättre än den norska? Svensk fandom var aktivare och starkare under perioden 1970-1990 än nu, men bortsett från det tror jag inte att svensk fandom någonsin har mått så bra som nu.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 27 nov 2008, 16:14

Jag inspirerades till ett inlägg på Upsalafandoms blogg...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » fre 28 nov 2008, 09:28

PugC skrev:Og ja, jeg skjønner hva PC mener med sine komiske overdrivelser, slike ting vil nok til stadighet kunne skje i de fleste situasjoner hvor man har ildsjeler i flere forskjellige generasjoner.

Godt å se at du ikke ble fornærmet av mine nattlige frustrasjoner i komisk form. Jeg lurte etterpå på om jeg hadde vært for slem. Det kan jo selvsagt være at det også er enkeltpersoners noe programmatiske imperiebygging som har falt meg litt tungt for brystet ved et par anledninger, selv om jeg selvsagt vet at fanniske "enkeltmannsforetak" fort faller sammen etter noen år.

Det er jo også ting jeg setter pris på ved den delen av kongressarrangørmiljøet som kommer fra TSP, også. Jeg husker at jeg hele 90-tallet igjennom måtte stange hodet i veggen i "gammelfandom" hva angikk slikt som hensyn til deadlines, å ha vaktlister og organisering overhode (i tillegg til en forferdelig driftsform som minnet om den gamle vitsen om veiarbeid: "1 man working, 8 men watching"). TSP har alltid vært gode, på det svakeste brukbare, på ren drift. Så er det jo selvsagt svakheter ved TSP-approachen, også, f.eks. synes det for meg at man der ennå tenke på "besøkende fra utlandet" som en person som bor vest i Asker.

Ellers har vel Johan og Jophan mye rett i at man må drive med de fritidsaktiviteter man selv har lyst til å engasjere seg i. På 80- og 90-tallet fikk jeg høre mye fra endel hold om at det var for mange studenter og akademikere i fandom, særlig slike som studerte språk, litteratur og historie, og man måtte omorganisere seg for å trekke til seg den rene proletarleser der ute (pussig nok fikk jeg sjelden høre dette fra folk i norsk fandom som var kroppsarbeidere, mer fra folk med lang utdanning og godt betalte IT-jobber :wink: ). Nå er jeg imot rent snobberi, og min familie har uansett ikke særlig lenge hørt til middelklassen, men selv er jeg så glad for at jeg kunne dra fra Arendal på Norges sørkyst og begynne på universitetet i Oslo, at jeg ikke ønsker å drive med noen selvpisking for det (Stadtluft macht frei, som Hansaen sa det).

Noe tilsvarende har det de siste årene vært forholdsvis mange i norsk fandom som vil legge kongressene til rette for de som har barn. Jeg har ikke noe imot det, men det må først og fremst de som har barn eller annen interesse av å legge til rette for barn på kongress selv arbeide med, IMHO. Siden jeg har endt opp som ugift og barnløs 40-åring, så kan ikke jeg innta noen sentral rolle som idegenerator her.

- PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav PugC » fre 28 nov 2008, 21:28

Nei, jeg ble da slett ikke fornærmet. Jeg skjønner deg godt, og har selv ved flere anledninger tenkt lignende tanker om enkelte fans. Noe av det TSP gjorde, som var bra, var drifting og arrangørrutiner, og disse kom på plass utelukkende pga organisering og struktur. Det var den eneste måten å få TSP'ere til å gjøre noe. At det kanskje har blitt litt mye Imperiebygging tror jeg de fleste innser, også innenfor TSP-miljøet.
-Kjartan Lindøe
PugC
WAHF

FöregåendeNästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac