NOFF

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

NOFF

Inläggav jophan » mån 20 sep 2010, 11:28

Så, har vi låtit NOFF dö nu igen?

Jag börjar tveka beträffande systemet att låta föregående års vinnare administrera. Det klickar gång efter annan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: NOFF

Inläggav Sheriffen » tor 23 sep 2010, 10:30

Beklämmande nog, ja. Hm. Jag ska prata med Amelia om saken, för vi har rätt regelbunden kontakt. Jag skulle ha kunnat rycka tag i det här lite själv, men jag är djupt tveksam till att göra det eftersom det ofelbart leder till oändliga haranger om SEFF i anslutning till alla postningar om NoFF och det är kontraproduktivt.

Fast i år är det väl helt för sent att göra något nu eller finns det någon nordisk kongress kvar?

Och hur är det med NoFF i grannländerna? Har NoFF fortsatt fungera där?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 23 sep 2010, 13:18

Sheriffen skrev:Beklämmande nog, ja. Hm. Jag ska prata med Amelia om saken, för vi har rätt regelbunden kontakt. Jag skulle ha kunnat rycka tag i det här lite själv, men jag är djupt tveksam till att göra det eftersom det ofelbart leder till oändliga haranger om SEFF i anslutning till alla postningar om NoFF och det är kontraproduktivt.

Men det kanske vore dags att utse en stående kommitté om ett par-tre personer som höll i omröstningar, pengainsamlande och sånt? Inget säger ju att den person som har de lämpliga egenskaperna för att vara ambassadör för svensk fandom utomlands även har rätt egenskaper (eller tiden det krävs) för att administrera nästa års race.

Sheriffen skrev:Fast i år är det väl helt för sent att göra något nu eller finns det någon nordisk kongress kvar?

Jo. Norrmännen har något slags minicon om två veckor som ersättning för att det inte blev någon riktig kongress i år, men det är allt och det är lite väl nära inpå.

Sheriffen skrev:Och hur är det med NoFF i grannländerna? Har NoFF fortsatt fungera där?

Förvånansvärt bra på sistone, faktiskt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 23 sep 2010, 15:42

jophan skrev:Men det kanske vore dags att utse en stående kommitté om ett par-tre personer som höll i omröstningar, pengainsamlande och sånt? Inget säger ju att den person som har de lämpliga egenskaperna för att vara ambassadör för svensk fandom utomlands även har rätt egenskaper (eller tiden det krävs) för att administrera nästa års race.

Vilka kan vi i så fall tänka oss som medlemmar i den kommittèn? Är det någon här på forumet som känner sig manad?

Hur pass stående ska kommittén vara? Jag vågar misstänka att ingen vill åta sig att administrera NoFF för oöverskådlig framtid, men om varje kommittémedlem binder upp sig för, säg, tre år? Eller något? Varpå man letar rätt på nya om vederbörande inte vill fortsätta?

Eventuella intresserade ska veta att det här inte är särskilt betungande. I princip utlyser man en nomineringsomgång, man utlyser en omröstningomsomgång, man presenterar vinnaren, man samlar in pengarna som vinnaren ska få att resa till kongressen för, och man uppdaterar hemsidan lite då och då, med just uppgifter vem som är den nye vinnaren, vem som vunnit i de andra nordiska länderna och enstaka praktiska detaljer.

Mer än så är det faktiskt inte.

Jag har själv varit administratör, som bekant, tillsammans med Johan Anglemark, och jag vågar lova att den sammanlagda, rena tid vi la ned på det här inte kan ha uppgått till mer än kanske tre, fyra timmar!

Det är alltså inte så betungande.

jophan skrev:Jo. Norrmännen har något slags minicon om två veckor som ersättning för att det inte blev någon riktig kongress i år, men det är allt och det är lite väl nära inpå.

Ja, det är nog för nära inpå. Här ska först rakas fram två kandidater i en nomineringsomgång - två kandidater som har möjlighet att åka till kongressen - och sedan hållas omröstning. Det känns inte optimalt. Det är klart att det *går*, för pengar finns det i visst övermått, så det är inte så viktigt att samla in stålar just den här gången, men å andra sidan är det ju bra om det kan finnas en kassa också, så att man inte behöver börja om helt från noll varje gång. Hm. Andra åsikter?

Sheriffen skrev:Och hur är det med NoFF i grannländerna? Har NoFF fortsatt fungera där?

jophan skrev:Förvånansvärt bra på sistone, faktiskt.

Det är ju glädjande det, i alla fall. Men synd att just Sverifandom har klantat sig då.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 23 sep 2010, 20:20

Jag tror det var Johan som halvt skämtsamt kallade mig NoFFs gudfader efter att jag återupplivade fonden 2007 och något ligger det faktiskt i det - jag är entusiastisk när det gäller NoFF och kan mycket väl tänka mig att vara med i den här kommittén vi diskuterar eller hjälpa till när (inte om) vi ska sparka igång NoFF i någon delvis annan form än nu.

Därför en enkel ordningsfråga:

Om jag är med kan man nog bara gå ut med NoFF-information och uppmaningar att rösta med mera här på forumet, på Fanaclistan och på RelaxFandom-listan. Men det räcker. Sverifandomlistan är tvärdöd och alla dem som på något sätt är aktiva fans som fortfarande är med där är med på Fanaclistan och/eller RelaxFandom-listan också.

Så det enda man skulle behöva göra för att undvika det kontraproduktiva tjatet om SEFF är att på Fanaclistan helt enkelt förbjuda allt prat om SEFF, även om det inte innehåller några direkta persongangrepp, så länge NoFF-kampanjen för nominering och omröstning pågår. Skulle detta vara möjligt? Och jag tycker att man i så fall kan vara helt ärlig med motiveringen, nämligen att NoFF-arbetet måste bedrivas utan att kladdas ned med kvartssekelgamla tramsfejder, eftersom sådana gör att folk bara blir trötta och då kanske struntar i NoFF.

Kan vi göra så här?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 24 sep 2010, 11:46

Sheriffen skrev:Kan vi göra så här?

Ge mig lite tid att fundera. Jag tycker att konstiga undantag är otrevliga. Jag skulle hellre införa en generell regel om förbud mot fejdande och personangrepp (oavsett anledning eller berättigande) på Fanac-listan, av den enkla anledningen att majoriteten av listmedlemmarna inte vill läsa sådant.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 24 sep 2010, 12:06

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Kan vi göra så här?

Ge mig lite tid att fundera. Jag tycker att konstiga undantag är otrevliga. Jag skulle hellre införa en generell regel om förbud mot fejdande och personangrepp (oavsett anledning eller berättigande) på Fanac-listan, av den enkla anledningen att majoriteten av listmedlemmarna inte vill läsa sådant.

Den generella regeln tror jag att vi är många som har väntat på länge. Jag *trodde* till och med att den var införd, som bekant, när det brakade loss på listan senast. Fast där hade jag fel, tyvärr.

Kan du inte bara införa något slags regler av ungefär samma slag som Ove Ridé har gjort på RelaxFandom-listan, som mycket riktigt också i snart tusen inlägg har fungerat mycket anständigt och hyfsat, med sansade diskussioner om allt möjligt i god samtalston?

Det skulle vara en viss poäng, tror jag, eftersom vi då skulle ha en fandomlista, RelaxFandom, för allmänna diskussioner med anständig samtalston och en fandomlista, Fanaclistan, specifikt för sf/fantasy/skräck/fandom-diskussioner och dito informationer med anständig samtalston. Plus en trevlig, allmänt hållen lista med både fans och andra som heter Korkek.

Bråken kan sedan rasa bäst de vill på Sverifandomlistan och Skrivalistan, och man behöver inte ens se dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 24 sep 2010, 13:10

Sheriffen skrev:Den generella regeln tror jag att vi är många som har väntat på länge. Jag *trodde* till och med att den var införd, som bekant, när det brakade loss på listan senast. Fast där hade jag fel, tyvärr.

"Problemet" är att jag då skulle vara tvungen till att ta steget från "detta är en allmän lista som tillhör fandom men administreras av mig, där man måste hålla sig till ämnen som har med listan att göra" till "detta är min lista och här bestämmer jag vad man får skriva baserat på vad jag och majoriteten tycker, oavsett om det är relevant för fandom eller inte".

Det är det steget jag har tvekat att ta hittills.

Sheriffen skrev:Kan du inte bara införa något slags regler av ungefär samma slag som Ove Ridé har gjort på RelaxFandom-listan, som mycket riktigt också i snart tusen inlägg har fungerat mycket anständigt och hyfsat, med sansade diskussioner om allt möjligt i god samtalston?

Kan du citera de reglerna här?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 24 sep 2010, 13:32

jophan skrev:"Problemet" är att jag då skulle vara tvungen till att ta steget från "detta är en allmän lista som tillhör fandom men administreras av mig, där man måste hålla sig till ämnen som har med listan att göra" till "detta är min lista och här bestämmer jag vad man får skriva baserat på vad jag och majoriteten tycker, oavsett om det är relevant för fandom eller inte".

Det är det steget jag har tvekat att ta hittills.

Ok, det problemet förstår jag, men skulle det strängt taget göra så stor skillnad? Jag menar, ovan hårdrar du saken för att beskriva vad du menar, men i reglerna för Fanaclistan skulle man ju kunna formulera det något i stil med RelaxFandoms regler.

Och till saken hör att inlägg om SEFF vid det här laget nog per definition får sägas vara just fejdinlägg.

Kan du citera de reglerna här?

RelaxFandom har de här reglerna:

"Detta är en lista för SF- och fandom-relaterade diskussioner. Denna lista existerar som tillflyktsort för folk som har tröttnat på ändlösa diskussioner om nya och gamla fanfejder. Målet med listan är att skapa ett sansat debattklimat. Även om det är i högt i tak vad gäller allmän debatt, bör grova personangrepp och diskussioner om fanfejder (gamla som nya) undvikas. I synnerhet är alla diskussioner ang. SEFF bannlysta. Moderering kan förekomma vid behov. Önskas total och oomkullrunkelig yttrandefrihet, med allt vad det innebär, så finns det ett flertal fanniska listor som tillhandahåller detta - här försöker vi vara trevliga. Vänligen respektera detta.

/Eder benevolente diktator"

Man kan förstås formulera detta mer allmänt hållet, men andemeningen är ju klar här och medlemmarna på listan lyder den faktiskt och diskussionsklimatet är mycket trevligt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 28 sep 2010, 13:24

Ok, jag har sett att reglerna på Fanaclistan är fixade nu.

Då frågar jag igen, är det någon här på forumet som vill vara med i den kommitté jag och Johan har diskuterat i den här tråden? Jag är gärna med och jag kan i själva verket åta mig att mer eller mindre leda arbetet (även om det bästa kanske vore om någon annan gjorde det, för att undvika tjat om SEFF helt och hållet?), men vad jag i så fall framförallt kan behöva hjälp med är mecklande med hemsidan, som jag över huvud taget inte klarar, och kanske någon annan sådan där praktisk grej då och då. Jag absolut garanterar att vi inte pratar betungande värv som tar mycket tid här.

Självklart ska jag även fråga Amelia om hon inte vill vara med i kommittén till en början, alltså tills nästa race är avklarat.

Det här är sådant som skulle behöva göras och informeras om (på Fanaclistan, RelaxFandom-listan och här på Forumet) rätt snart:

a) Uppdatering av hemsidan (med lista över vinnare hittills, med kontaktuppgifter till de övriga nordiska ländernas NoFF, med information om den tillsatta NoFF-kommittén, med redogörelse för hur mycket pengar som för närvarande finns i kassan, etc.).

b) Konkret planering för nästa svenska NoFF-race, som alltså ska gå av stapeln så tidigt som möjligt nästa år, så att vi kommer igång igen. Vilken kongress är lämplig att sikta på? Vilken är nästa års första kongress i ett annat nordiskt land än Sverige?

c) Bör man inte dessutom föreslå samtliga de övriga tre nordiska länderna att nästa år sikta på att skicka sina delegater till EuroCon 2011 i Stockholm? Det blir en bra markering för NoFF, som då dessutom kan få en helt egen panel i fanprogrammet där både de övriga nordiska vinnarna och årets svenska NoFF-vinnare kan delta. Plus, för all del, kanske någon av oss administratörer.

Mer än så här är det väl inte för stunden, eller?

Förslag? Frivilliga att vara med i kommittén?

Jag snackar med Amelia, förresten, så får vi se vad och hur mycket hon har möjlighet att göra.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 28 sep 2010, 15:04

Jag kan så klart tänka mig att delta.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Peak » ons 29 sep 2010, 14:36

Behöver ni hjälp så kanske jag kan hjälpa till. Jag har ju viss erfarenhet av både tekniska och ekonomiska saker. Så hemsidan och sånt bör inte vara några större problem.

Och ser väldigt gärna att NOFF fortsätter fungera tillfredsställande... :)
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 29 sep 2010, 18:03

Förslag: NoFF-kommittén utgörs härmed av Johan Anglemark, Peak och mig. Det är vi som vill, helt enkelt, och det är inte mer med den saken.

Om du, Peak, skickar din aktuella e-postadress till anders.Sheriffen snabel-a gmail.com så ser jag även till att ta upp detta med Amelia (för att fråga om hon på något sätt vill och har möjlighet att vara med på ett hörn tills nästa race är avklarat), och sedan stagar vi upp det här.

Tack!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » tor 30 sep 2010, 21:57

Fick du mitt mail eller skall jag skicka om den?

MVH
Per Åkerman
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 30 sep 2010, 22:02

Nej, jag har fått det! Tack!

Jag återkommer till dig och Johan om en dag eller två! Ska lägga upp ett litet förslag först.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac