Allmänbildning för fan

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Allmänbildning för fan

Inläggav Jacques » tis 02 nov 2010, 19:28

Allmänbildning för fan
Hängde visserligen i Ume-fandoms periferi ett par år på 70-talet. Och har nu lurkat på fandom.se ett par månader.
För såna som likt mig står och gläntar på dörren till fandom kan det nog finnas ett behov att få svar på andra frågor om fandoms folklore, seder och bruk än de vett- och etikettsfrågor som platsar i Fandalenas frågespalt.
Idag är det val i USA. Bland annat väljs på många håll sheriff. Vilket får mig att bli nyfiken på vår egen Sheriff (som blev så bestört när jag hos Fandalena blottade min okunnighet om Kung Kaj).
Är det fräckt att fråga vilken bakgrunden är till att Sheriffen är Sheriff?
/Jac
det perifera är det centrala
Jacques
LoC-skribent

Re: Allmänbildning för fan

Inläggav Sheriffen » tis 02 nov 2010, 20:43

Inte alls! Det beror på att jag bär sheriffstjärna. Ständigt. Jag går inte utanför dörren, inte ens ned till ICA, utan sheriffstjärnan. Något verkligt skäl finns inte annat än att jag gillar den och har den dels som en ploj, dels för att jag helt enkelt tycker att den är snygg. Ungefär som andra har en ring eller ett halsband eller en brosch. Fast det finns en vid det här laget, efter mer än två decennier, lång räcka fascinerande anekdoter som kretsar kring sheriffstjärnan, inte minst när folk har fått för sig att jag verkligen är polisman... och det slår mig att de anekdoterna skulle kunna fylla många sidor i mitt kommande nummer av SFF-Bulletin.

Du är väl med i SFF, Jacques?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Jacques » ons 03 nov 2010, 08:03

Sheriffen skrev:Du är väl med i SFF, Jacques?

Nej

Hur fungerar SFF? Måste man producera fanzines för att vara med?
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » ons 03 nov 2010, 12:39

Jacques skrev:
Sheriffen skrev:Du är väl med i SFF, Jacques?

Nej

Hur fungerar SFF? Måste man producera fanzines för att vara med?

Nej då, det räcker med att betala medlemsavgiften. Sändningarna är oregelbundna, eftersom så jämförelsevis få fans producerar pappersfanzines nuförtiden, men man får det antal sändningar man betalat för, oavsett hur lång tid det tar. Mer information här:

http://sff.fandom.se/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Jacques » tor 04 nov 2010, 17:25

Bbeccaari skrev:En något enklare tumregel än "hela havet stormar" torde för övrigt i det här fallet vara att placera fansen utifrån antalet genomlevda fandomar.

Citatet hämtat ur tråden B Beccarii ger egna tips om fanvett i Baren.

Fråga: Hur många fandomar räknar man med (i vårt land)?
Vilka år räknas till vilken fannisk epok?
/Jac
Jacques
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 04 nov 2010, 20:54

Det här med att räkna fandomar tror jag faktiskt kommer från Art Rapps satiriskt skämtsamma, fanniska religion roscoeismen. Enligt Björkbarksbibeln ska den fanniske ghuden, inkarnerad i form av bävern Roscoe för att symbolisera den sanne fanens flit, när det är dags nedstiga och föra alla sanna fans till den 200:e fandomen, det vill säga det fanniska himmelriket. Själva religionen är alltså på skoj, men det här med att räkna fandomar blev en grej.

Verksamheten är inte särskilt stringent och ingen har väl tagit den på särskilt stort allvar. Normalt skriver man inte fanhistoria på det sättet. Det hindrar inte att svensk fandoms kanske första allvarligt menade försök till fanhistoria, Bo Stenfors' Tre fandoms - och en fjärde, räknade fandomar på det här sättet. Jag citerar från Jonas' webresurs:

"Bo Stenfors är en av de fans som verkade under den första fandomen i Sverige. Han har försökt att karakterisera de första decennierna: "Den första fandomen" kallar han tiden under första halvan av 50-talet. Den präglades av stor entusiasm. Andra halvan av 50-talet kallar han för "Den andra fandomen". Den kännetecknades av de olika fansens och föreningarnas försök att överträffa varandras fanzines. "Den tredje fandomen" varade under de första tre åren av 60-talet och var en tid då fansen sökte internationella kontakter. "Fjärde fandomen" skall enligt Stenfors ha inträtt strax därefter och ha varat sedan dess. Den består i ett allt djupare navelskåderi och intellektuella excesser."

http://www.jonasweb.nu/sidor/kuriosa/wy ... nes.html#4

När Vheckans Ävfentyr utkom med ett jubileumsnummer (jag minns inte vilket nummer eller vilket jubileum som firades) byggde Ahrvid Engholm genom en undersökning av grad av fanaktivitet (antal utkomna fanzines, antal hållna kongresser, och så vidare) med stapeldiagram och rubbet vidare på Bo Stenfors' indelning och kom fram till att svensk fandom då (1979 eller 1980, minns inte vilket) befann sig i n:te fandomen (minns inte vilken). Jag beklagar att mina uppgifter här främst består av minnesluckor, men själva principen är alltså den här i alla fall.

Hur som helst, det finns ingen konsensus i den här frågan. De flesta fanhistoriker, som Sam Moskowitz och Harry Warner jnr. i USA och Rob Hansen i England, ägnar sig inte i sina verk åt att räkna fandomar på det här sättet. De delar in fandom i våra vanliga, gängse årtal och årtionden i stället. Precis som vanliga historiker. Och det är på det hela taget betydligt förnuftigare och mer lättöverskådligt.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag tror inte att Jonas i sin redogörelse om Stenfors' historik ovan har riktigt rätt, för han pratar om första halvan av femtiotalet som den första fandomen. Men svensk fandom ansågs i alla fall då ha fötts 1954, när första halvan av femtiotalet nästan var över. Jag har inte Stenfors' alster till hands och kan kolla själv just nu. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Kungen » tis 30 nov 2010, 09:06

Om man inte känner till mig så behöver man inte bekymra sig, för isåfall skulle jag vara bekymrad över vem Fandalena är. :)
Det är kul med stenciler
Kungen

Återgå till Fanzines, fans och fanac