Eurocon - och sedan?

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Eurocon - och sedan?

Inläggav Rymd-Olov » fre 13 maj 2011, 16:29

Fortsättning från viewtopic.php?f=15&t=1768&start=15#p16545

Ja, kanske det.

Jag såg iaf att skribenten bakom sidan är anmäld till EuroCon. Det verkar som om EuroCon lyckas ganska bra med att samla ihop Sveriges sf&f-fantaster. Häromdagen läste jag en konversation på facebook mellan två personer som aldrig varit på någon sf-kongress, men som båda hade lust att passa på "nu när det händer något så pass stort".
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Fandom på nätet - länktips

Inläggav jophan » fre 13 maj 2011, 16:34

Mhm. Jag tror att svensk fandom har den bästa chansen till nytändning nu sedan Swecon 85. Frågan är om vi tar den? Fast huvudsaken är att samla en massa nördar på ett och samma ställe, så brukar gnistorna kunna slå sig själva. De ska bara veta vart de ska ta vägen efteråt, så att de inte skingras för vinden utan att lämna spår efter sig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 13 maj 2011, 17:17

Där har vi en grej, det Johan säger. Att se till lite att de ska veta vart de ska ta vägen efteråt.

Ett sätt är det gamla vanliga, att ge dem flygblad om föreningar och klottra ned nätadresser till e-postlistor och sådant, men det tror jag inte så mycket på. Så fort de kommer hem eller redan under kongressen kastar eller förlägger de flygbladen och även om de inte gör det så "blir det liksom aldrig av" - för de flesta - att de verkligen pallrar sig iväg till ett bokpratarmöte eller ett pubmöte eller anmäler sig på den där e-postlistan.

Jag tror mer på det andra sättet och här har den så ofta omdiskuterade och ibland kontroversiella baren ett alldeles väsentligt syfte att fylla ur just den här synvinkeln, för det är mycket bättre med personliga kontakter. Man sitter på sin första kongress och pratar med folk, man upptäcker att det här var ju trevliga människor och wow, de har samma intressen som jag och dem vill jag gärna träffa fler gånger, när är nästa kongress? Och wow, brukar ni träffas varje månad i Uppsala? Men där bor ju jag också! Typ. Ni fattar vad jag menar.

Jag minns att till exempel John Annas var bra på det där. När det satt någon nytillkommen färsk fan i ett hörn och inte kände någon gick han fram och slog sig ned med en öl och pratade med honom eller henne, han satt inte bara med sina kompisar hela tiden. Det tror jag var en bra grej.

Och förresten är det ju alltid roligt och spännande att träffa nya människor, tycker i alla fall jag, så det där utbytet är ju ömsesidigt.

Kanske borde vi alla tänka på att inte bara fastna i våra vanliga kompisgäng under EuroCon. Inte organiserat, förstås, men ser man någon som sitter och stirrar i en bok i baren eller i någon korridor för att han eller hon inte har någon att prata med, så kan man ju bara slå sig ned och fråga vad det är för bok och börja snacka böcker. Sedan är samtalet igång. Typ.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 13 maj 2011, 21:51

Sheriffen skrev:Ett sätt är det gamla vanliga, att ge dem flygblad om föreningar och klottra ned nätadresser till e-postlistor och sådant, men det tror jag inte så mycket på. Så fort de kommer hem eller redan under kongressen kastar eller förlägger de flygbladen och även om de inte gör det så "blir det liksom aldrig av" - för de flesta - att de verkligen pallrar sig iväg till ett bokpratarmöte eller ett pubmöte eller anmäler sig på den där e-postlistan.

Några stycken kan nog snärjas så, särskilt som ni har fått igång pubträffarna ordentligt i Stockholm. Kan kanske vara en idé att redan på eurocon göra reklam för nästa pubträff?

Sheriffen skrev:när är nästa kongress?

Är inte det där 10 000-kronors frågan? l både för gamla, ny och nygamla fans? Det här var kul, när ses vi nästa gång? Vilken naturligtvis föranleder frågan: vad finns det för planer på kongresser efter Eurocon? Alla Sveriges kongressarrangörer är ju inte med i kommittén, men ganska många.

Sheriffen skrev:Kanske borde vi alla tänka på att inte bara fastna i våra vanliga kompisgäng under EuroCon. Inte organiserat, förstås, men ser man någon som sitter och stirrar i en bok i baren eller i någon korridor för att han eller hon inte har någon att prata med, så kan man ju bara slå sig ned och fråga vad det är för bok och börja snacka böcker. Sedan är samtalet igång. Typ.

Hear hear!
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » lör 14 maj 2011, 10:15

centerwall skrev:
Sheriffen skrev:när är nästa kongress?

Är inte det där 10 000-kronors frågan? l både för gamla, ny och nygamla fans? Det här var kul, när ses vi nästa gång? Vilken naturligtvis föranleder frågan: vad finns det för planer på kongresser efter Eurocon? Alla Sveriges kongressarrangörer är ju inte med i kommittén, men ganska många.

Jag har tagit upp frågan i Uppsalafandom, men ingen verkar nappa. Jag älskar min lokala fandom djupt och heligt, men jag är lite ledsen att vi bara verkar vara intresserade av att träffas en gång i månaden för att dricka öl. (Bortsett från bokpratarmötena, förstås.)

Det är ett stort och roligt gäng människor, mellan 30 och 45 personer till antalet, men nästan ingen verkar vara särskilt intresserad av att engagera sig.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Eurocon - och sedan?

Inläggav Johan » lör 14 maj 2011, 16:34

Jag kan förstås tänka mig att hjälpa till. Det stora problemet är väl att få tag på en fungerande lokal.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » lör 14 maj 2011, 16:35

För ja, är vi intresserade av att kongressfandom skall växa genom att folk blir entusiasmerade av Eurocon så är det en smula kontraproduktivt om vi inte har en Swecon 2012. Det är dessutom inte en nackdel om den ligger geografiskt någorlunda nära Eurocon (eftersom många av de som går för att testa på lär vara Stockholmare), så Uppsala borde vara lämpligt.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » sön 15 maj 2011, 10:37

Det är just det där med lokalen. Vi har iofs råd att titta på dyrare konferenslokaler den här gången. Men det vore ju trist att bränna hela kassan på en enda kongress.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » sön 15 maj 2011, 12:04

Framför allt om man bränner allt på en kongress bara genom att betala lokalen.

(Å andra sidan är det meningslöst att Upsalafandom har pengar vi inte gör någonting med.)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » sön 15 maj 2011, 12:26

Naturligtvis är pengarna till för att användas. Men det vore ju roligt att kunna använda dem på två eller tre kongresser, och kanske få råd med extra hedersgäster istället för att låta Scandic Hotel få alltihopa.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » sön 15 maj 2011, 12:48

Ja, det håller jag helt och hållet med om.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » sön 15 maj 2011, 17:23

Av ren nyfikenhet: Hur många behövs det för att anordna en kongress, alltså om man kan räkna med att kärngänget ur fandom dyker upp och ställer upp i paneler? Var ligger smärtgränsen för en kongress av det mindre slaget?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » sön 15 maj 2011, 19:46

Svårt att säga. Det är en glidande skala som är avhängig storlek och ambition. I ena änden: Oambitiös kongress med färre än 75 deltagare: En person kan arrangera en sådan, fast det blir en del slit. Ambitiös kongress med två författarhedersgäster och tre programspår för 175 deltagare: Då ska nog minst 5 personer vara organisatörer.

Bortsett från att det alltid är bra med fler ögon som kan kolla att man inte glömmer något, så är det egentligen mer en fråga om mantimmar än antal personer.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » sön 15 maj 2011, 23:09

Skulle inte nästa Swecon vara i Lund/Malmö. Jag minns att det beslutades någonstans. Det är möjligt att de som beslutade detta har glömt att tala om detta för Lund/Malmö-folk...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sten » sön 15 maj 2011, 23:42

jophan skrev:Naturligtvis är pengarna till för att användas. Men det vore ju roligt att kunna använda dem på två eller tre kongresser, och kanske få råd med extra hedersgäster istället för att låta Scandic Hotel få alltihopa.

Om ni bjuder Tomas Cronholm på tillräckligt många öl kan det hända att han avslöjar hur man får obegränsat mycket pengar i stipendier.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac