Visste ni att det finns två Bellis i fandom?

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Visste ni att det finns två Bellis i fandom?

Inläggav Sheriffen » tis 24 maj 2011, 23:56

Rolf Strömgren hade hittat någon Charles Bellis på nätet och skickade mig nyss en länk och skojade lite om att han kunde vara en släkting och det påminde mig om en anekdot, som jag därför berättade för Rolf (efter att ha utrett lite vilka olika slags släkter Bellis det finns i världen - de flesta är inte greker alls, utan heter Bellis av sådana skäl som att de kommer från Wales där namnet Bellis är en sammandragning av två walesisk-gaeliska ord eller att de är tyskar utvandrade till USA som hette Bellenzdorff och ändrade till mer anglosaxiskt klingande Bellis, för att ta två exempel).

Hur som helst, på ett room party på världskongressen 1987 träffade jag av en ren händelse Dianne De Bellis från Australien, som satt i redaktionen för sf-magasinet Aphelion. Det visade sig att hon är av grekisk börd - det finns en stor, grekisk kontingent i Australien och hennes farföräldrar tillhörde de många greker som utvandrat dit. Vi blev båda helt förbluffade över att det fanns två stycken från den grekiska släkten Bellis i fandom - och som båda dessutom på var sitt håll satt i redaktionen för ett sf-magasin! Till saken hör att sannolikheten är mycket låg, för vår släkt är den enda i Grekland som heter Bellis och det är dessutom en liten släkt (enligt grekiska mått mätt). Det faktum att det bara finns en enda släkt som heter Bellis i Grekland var dessutom klockrent bevis för att vi är släktingar.

Numera undervisar Dianne på universitetet. Här är hon:

http://www.unisanet.unisa.edu.au/staff/ ... e.DeBellis

Kör hårt,
Bellis
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac