Science Fiction-Forum nr. 5

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Science Fiction-Forum nr. 5

Inläggav Sheriffen » mån 20 feb 2012, 04:55

Häromveckan fick några av oss av Carl Hällström (som hittade originalen hemma) och Tomas Cronholm (som gjorde själva datorarbetet) en PDF-fil med Science Fiction-Forum nummer 5. Det är det av George Sjöberg år 1961 tillverkade nummer som aldrig utkom och som endast han och medredaktören Sture Sedolin tidigare någonsin har sett. Man kom att tillverka två nummer 10 av Forum för att råda bot på luckan i numreringen, men nu - mer än ett halvt sekel senare - ska nummer 5 förmodligen utkomma och då kanske som nummer 120. Alltså, SF-Forum 120 kommer i så fall att helt och hållet bestå av SF-Forum 5 och det känns ju nästan som science fiction. Om det nu blir så. Vi får se.

Jag har hur som helst skrivit ut numret och fogat det till min samling av SF-Forum-nummer här i Grekland, eftersom det med hjälp av den häromåret av Tomas Cronholm utgivna CD:n går alldeles utmärkt att skriva ut vartenda Forum-nummer som någonsin har gjorts i form av perfekta faksimilkopior. Det enda man över huvud taget saknar är stencilfärgsdoften från den äldre tidens nummer.

SF-Forum 5 tillverkades av George Sjöberg, som avsåg att rotaprinta det i A6-format, och med tanke på vad som kom att ske känns hans ledare, där det bland annat står så här, senkommet ironisk: "Någon har sagt att SF FORUM har upphört att existera. Denne någon får härmed anledning att revidera sin, en aning morbida, uppfattning." Jo, liket rör på sig. Bara 51 år och 114 andra nummer senare.

Numret inleds med första delen i en följetong av Sture Lönnerstrand, Vår i universum. Enligt uppgift var Lönnerstrand själv mycket nöjd med den här romanen, men publicerad i sin helhet har den aldrig blivit. Första delen ger vid handen att dialogen är ganska styltig och berättandet kanske något övertydligt, men att idén verkar mycket lovande. Jag är inte säker på att jag har listat ut vad de båda till synes vitt skilda intrigtrådarna kommer att visa sig ha med varandra att göra, men jag tror mig ha gjort det. Och i så fall är det här en sf-berättelse som förvisso finns i en eller annan till och med känd variant tidigare, men då menar jag tidigare för oss som lever här och nu - inte när Sture Lönnerstrand skrev.

Nyligen bortgångne Arne Sjögren bidrar med bokrecensioner som redan så här tidigt röjer hur skarpt hans intellekt var och hur han med några få, sardoniska ord kunde säga mer än de flesta andra får sagt med hela sidor. Hans medvetet återkommande, till slut nästan mantralika och mycket effektiva "Hjälten vinner" som slakt får mig att skratta förtjust. Sällan har jag sett två ord användas så effektivt.

Sture Sedolin som fanzinerecensent visar inte prov på riktigt samma slagfärdighet, men förvånar mig lite genom att höja Sam J. Lundwalls SF Nytt 18 till skyarna. Han förefaller vara seriös, men är samtidigt så hyperbolisk att man inte kan känna sig riktigt övertygad om den saken.

Per Lindströms båda avslutande dikter, Måndistans och Endast där, har stänk av humor som jag finner tilltalande, men min sorts poesi är de inte. Å andra sidan är nästan ingen sorts poesi min sorts poesi, för jag gillar så gott som enbart Charles Bukowski och Leonard Cohen på den fronten.

SF-Forum nummer 5 är på 16 sidor.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac