Amerikansk fanhistoria

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Amerikansk fanhistoria

Inläggav Sheriffen » fre 10 nov 2006, 12:43

Jophan: "Just nu tar jag mig igenom Harry Warners historik om amerikansk fandom, All Our Yesterdays som jag inte hade läst tidigare. Man fascineras över turbulensen i 40-talets USA-fandom, med Shavermysterier, kosmiska cirklar och vansinnig frenesi. Svensk fandom på 80-talet var ganska tam i jämförelse, trots allt. En del saker är bara för mycket: När National Fantasy Fan Federation bildades (ungefär USA:s motsvarighet till SFSF, så var det fullständigt allvarligt menade förslaget till finansiering att beskatta medlemmarna progressivt efter deras fanac!"

En sak som de här klassiska fanhistorieböckerna - Sam Moskowitz "The Immortal Storm" (30-talet) och Harry Warners "All Our Yesterdays" och "A Wealth of Fable" (50-talet) - uppenbarar är att fandom inte så sällan är ganska, hm, besynnerlig. Det har sagts att en välskriven historik över andra världskriget kan framstå som rätt tam efter att man läst "The Immortal Storm", och det ligget något i det - det allvar som Sam Moskowitz och de fans som var med fäste vid fanfejder mellan några få personer är blodigt. Minnesvärt är det tillfälle då Donald Wollheim i början av 30-talet lejde några gatugangsters som han tog med sig till ett möte i en förening där man skulle avgöra någon viktig fråga i stil med vem som skulle bli andre sekreterare; gangstrarna var med för den händelse att det skulle krävas "rough action"! Dessa gigantiska, odödliga gestalter som ståtligt skrider fram genom fanhistorien kan ju få vem som helst att inse att man nog gjort felprioriteringar i tillvaron - för trots allt, vad kan vara viktigare än vem som blir andre sekreterare eller för den delen redaktör för föreningsfanzinet?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Henke » fre 10 nov 2006, 22:10

All Our Yesterdays fick jag hem idag med introduction av Wilson Tucker. The Immortal Storm är jag också nyfiken på. Jag sökte efter fler böcker om fanhistoria och hittade;
http://www.depauw.edu/sfs/biblio.htm

Henrick
Henke
Fan

Återgå till Fanzines, fans och fanac