E-postlistor

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

E-postlistor

Inläggav Sheriffen » tor 22 mar 2007, 08:27

Jag har återigen blivit påmind om en av åtskilliga fördelar med det här forumet framför de eufemistiskt benämnda epostlistorna, nämligen att det faktiskt går att posta inlägg här. Och att andra kan läsa dem. Så att det kan föras diskussioner.

Hur som helst, själva påminnelsen bestod i att jag till den skrattretande nog till Fanac (fan *activity*!) döpta, svenskfanniska epostlistan för några timmar sedan dristade mig att med närmast idiotiskt enfaldig optimism skicka ett meddelande. Och för all del, efter bara en timme eller två var det faktiskt framme. Tror jag, alltså. För det finns inte i arkivet ännu. Och nu är det ännu fler timmar sedan det skickades. Och är det så att det når alla listmedlemmar men inte arkivet, så är ju det i sig också en besynnerlig ... eh ... "funktion".

Fast det där varierar väldigt mycket. Ibland når inlägg arkivet, men inga av listans medlemmar. Andra gånger når inlägg listans medlemmar, men inte arkivet. För det mesta når inlägg dock varken arkivet eller medlemmarna, i alla fall inte förrän ett halvt eller ett helt eller ett par, tre dygn efter det att de skickats. Den allra jippigaste varianten är när inlägg når bara vissa medlemmar, men inte andra. Ett exempel på det är att mina inlägg på Fan"ac" aldrig någonsin når Rolf Strömgren, men däremot - vid enstaka, turliga tillfällen - resten av listmedlemmarna (efter bara några dygn, alltså).

Hur som helst, ni som inte är med på epostlistorna utan bara på detta forum kan tryggt fortsätta att ignorera listorna. Förutom att diskussionerna där blir en svamlig sörja som nästan alltid leder till hetsigt bråk, bland annat beroende på att det inte finns klara diskussionstrådar och inläggen så slumpartat når listorna att ett inlägg som skickats en fredag kan komma fram följande torsdag, medan ett som skrivs på söndagen kan vara framme redan på onsdagen, och man därför inte får någon ordentligt tidsföljd i snacket, så är en annan fördel med detta forum att man vid färdigskrivet inlägg bara behöver trycka på knappen "Skicka" för att det man skrivit faktiskt ska postas. Så att det kan läsas. Direkt. Omedelbart. Inte nästa fredag. Så det tänker jag göra nu. Trycka på knappen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » tor 22 mar 2007, 17:47

Var det någon som sade nåt? *ser mig förvirrat omkring*

:p

Nä, jag håller med. Jag har varit med i många epostlistor under årens lopp, men finner att jag lurkar mest. Ibland kan lite roligheter inträffa, men oftast så läser jag inte ens alla mail (speciellt inte på sådana listor som genererar massvis med mail, varav det mesta är brus).

Å andra sidan, vill man vara med i maillistor så bör man nog använda Gmail, så att man får nån slags struktur på det hela (i och med att Gmail grupperar alla mail som ingår i samma konversation på ett föredömligt sätt).
Peak
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 22 mar 2007, 17:59

Peak skrev:Å andra sidan, vill man vara med i maillistor så bör man nog använda Gmail, så att man får nån slags struktur på det hela (i och med att Gmail grupperar alla mail som ingår i samma konversation på ett föredömligt sätt).

Funkar inte. Diskussionerna muterar ofelbart åt alla möjliga, spretiga håll efter bara några inlägg, men ingen byter ämnesrubrik. Det dröjer inte länge förrän inlägg med rubriken "Philip K. Dick" handlar om en viss sorts mycket små snäckor i Söderhavet, nya modeller av string-trosor, den kemiska sammansättningen på ketchup efter att den filtrerats genom ett skiktat lager av potatismos och sky och, bisarrt nog, Isaac Asimov.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tor 22 mar 2007, 20:52

Fast en sak verkar konstant var man än befinner sig. Man slipper inte långrandiga klagoskrifter om att mail ej gått fram på 10 sekunder. Så man kan inte gå med i forumet om man vill slippa sådant.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tor 22 mar 2007, 21:44

tompe skrev:Fast en sak verkar konstant var man än befinner sig. Man slipper inte långrandiga klagoskrifter om att mail ej gått fram på 10 sekunder. Så man kan inte gå med i forumet om man vill slippa sådant.

Jag kan skapa ett dolt underforum för klagomål som bara Sheriffen ser!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 23 mar 2007, 01:46

tompe skrev:Fast en sak verkar konstant var man än befinner sig. Man slipper inte långrandiga klagoskrifter om att mail ej gått fram på 10 sekunder. Så man kan inte gå med i forumet om man vill slippa sådant.

Sant. Så den smarta lösningen vore därför att få inläggen att gå fram på 10 sekunder. Evréka - alla nöjda!

Ser för övrigt fram emot det dolda underforumet, där jag kan härja helt fritt!

För tro det eller ej, till och med jag lägger band på mig ibland... men inför enfaldigheter som e-postlistor är det min själ inte lätt...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac