Skicka Johan eller Åka till Australien!

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Skicka Johan eller Åka till Australien!

Inläggav jophan » tor 29 mar 2007, 15:09

Årets kandidater för GUFF är:

Johan Anglemark
Steve Davies
Anna Davour
Ang Rosin

Röstningen pågår fram till 16 april. För att få rösta måste man dessutom bidra med minst 70 kr (5 brittiska pund) som kan ges till antingen Carolina Gómez innan hon far till påskkongressen nästa vecka eller betalas via Paypal. Eftersom en del inte gillar kreditkorttransaktioner skulle det förmodligen skulle det vara bra om någon var frivillig och tog emot pengalöften via e-post och tog på sig att skicka via PayPal åt andra. Jag eller Åka kan inte gärna göra det.

Paypal-sajten är inte klar än, men så fort den är det så ska jag annonsera var röstsedeln finns. Info om GUFF: http://taff.org.uk/guff.html
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 29 mar 2007, 18:23

OK: Röstsedeln kan hämtas på http://www.users.on.net/~juliettewoods/guff.html . Där kan man också betala via PayPal samt skriva till administratören Damien Warman och rösta, helt elektroniskt.

Jag kan inte gå i god för mig själv, men de andra tre kandidaterna är i alla fall knyfflor och knyffel, och GUFF är ett synnerligen värdigt ändamål att donera pengar till. Lagom till påsk kommer det ett australiskt fanzine med intervjuer med kandidaterna.

Sätt dig in i det hela och rösta! (Eller donera åtminstone pengar.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 29 mar 2007, 18:40

Vad är PayPal för något?

Och Jophan, fixa din presentation lite. Inte "...a dozen of zines...", utan "...a dozen zines...". Och "...conversations..." ska det väl ändå vara? I plural, alltså?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 29 mar 2007, 19:12

Sheriffen skrev:Vad är PayPal för något?

En betaltjänst på nätet. Man matar in kontokortsnummer och klickar på Betala, typ.
Sheriffen skrev:Och Jophan, fixa din presentation lite. Inte "...a dozen of zines...", utan "...a dozen zines...". Och "...conversations..." ska det väl ändå vara? I plural, alltså?

Nä, det ska vara singularis. "...a dozen of zines..." skyller jag däremot på stress, för när vi skrev de här presentationerna för 1 1/2 månad sedan sade Damien att det brann i knutarna och presentationerna behövdes omedelbart. Sedan vet jag inte vad som hände...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Henke » fre 30 mar 2007, 15:25

I övrigt kan jag bara instämma med Johan - rösta! Det är roligt att skicka iväg folk till andra sidan jorden! Så det så.

Jag med, instämmer alltså..Därför har jag nu röstat.. Men hoppas att man kommer att kunna läsa om detta någon gång.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav jophan » fre 30 mar 2007, 15:31

Henke skrev:
I övrigt kan jag bara instämma med Johan - rösta! Det är roligt att skicka iväg folk till andra sidan jorden! Så det så.

Jag med, instämmer alltså..Därför har jag nu röstat.. Men hoppas att man kommer att kunna läsa om detta någon gång.

Alla deltagare har (tror jag) förbundit sig att skriva en rapport efteråt om de vinner. Fast det händer att vinnare i sådana här fanfondsomröstningar aldrig skriver den där rapporten... ganska ofta, till och med.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » fre 30 mar 2007, 18:13

Diskussionen om betalningar på nätet och via post tog sitt pick och pack och drog hit: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=507
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » fre 06 apr 2007, 10:50

Ni glömmer väl inte att rösta?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » fre 06 apr 2007, 15:23

Den oförtröttlige administratören Damien Warman har administrerat samman ett litet intervjufanzine med de fyra kandidaterna: http://users.on.net/juliettewoods/maguf ... rviews.pdf
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 06 apr 2007, 22:30

jophan skrev:Ni glömmer väl inte att rösta?

Jag kommer att rösta, men ska nu medge att jag i valet mellan Jophan och Åka har bestämt mig för att låta tärningen bestämma. Nu tycker jag i och för sig inte att man nödvändigtvis behöver använda nationalitet som främsta kriterium när man röstar, men för egen del kan jag bara meddela att jag trots det a) skulle tycka att det vore så roligt om en svensk fan kom till den australiensiska kongressen och b) inte ens vet vilka de andra kandidaterna är.

Sista röstningsdag är den 16 april, ser jag. Redan dagen innan, den 15 april, är sista datum för att nominera till NoFF (Nordisk fanfond). Där gäller enbart svenska fans och man ska nominera den svenska fan eller fanne (man nominerar en person, inte flera!) man helst skulle vilja se åka på EuroCon 2007 i Danmark i september. NoFF-vinnaren får gratis inträde på kongressen och representerar svensk fandom i kontakterna med dansk, på samma sätt som Jophan eller Åka om någon av dem vinner i GUFF kommer att representera Sverige i Australien. Att Danmark ligger närmare gör inte landet eller dess fandom mindre viktiga, så vänligast och trufanniskast skicka en nominering till:

noff@nordiskfanfond.se

The Reality of Fanac och kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 15 apr 2007, 14:41

HJÄLP!

Kan någon steg för steg tala om exakt hur man röstar i Guff. Jag laddar ned en röstsedel som i och för sig jag med min örnblick kan läsa trots den minimala skriften, men det är inte poängen. Den är ju en PDF. I alla fall jag kan inte "förändra" den och därmed rösta, det vill säga sätta kryss och det där.

Och någon, snälla - hur exakt gör jag med PayPal?!

Steg för jävla steg, tack. Som om ni förklarade för en liten bäbis!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 15 apr 2007, 15:20

1. Öppna en ny webbläsarflik eller ett nytt webbläsarfönster och ha öppet samtidigt som du läser dessa anvisningar. Gå till http://www.users.on.net/~juliettewoods/guff.html

2. Klicka på Paypal-knappen. Fyll i uppgifterna under Country, Credit or Debit Card Information och Billing Address. Fyll i Contact Information och skriv av den lustiga bokstavskoden i därför avsedd ruta.

3. Klicka på Continue checkout.

4. Rulla ned sidan till slutet. Där finns en ruta som heter Preferred candidate?. Kopiera denna text härifrån och klistra in i den rutan:

[ ] Johan Anglemark
[ ] Steve Davies
[ ] Anna Davour
[ ] Ang Rosin
[ ] No Preference
[ ] Hold Over Funds

5. Sedan skriver du på vanligt australiskt vis in minst en 1 i en av klamrarna, men fyller gärna på med 2, 3 och 4 för de andra tre kandidaterna utöver ditt förstahandsval.

6. Klicka på knappen Pay.

7. Skriv ett brev till dmw@pobox.com och tala om att du har röstat.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 16 apr 2007, 17:18

Ha, jag lyckades rösta till slut trots att Paypal till en början ansåg att grekiska telefonnummer är ogiltiga. Fast jag och Paypal tog ett snack om den saken och sedan insåg Paypal att om jag säger att grekiska telefonnummer är giltiga så är de giltiga.

Jag lät tärningen avgöra mitt beslut, för jag kan min själ inte själv välja mellan Jophan och Åka. De är mycket olika som personer, men båda två framstår för mig som enastående väl valda, svenska kandidater att representera svensk fandom på en australiensisk kongress. Jag tänker inte tala om hur tärningen sa åt mig att rösta. Självklart är dock mina båda förstahandsval de svenska kandidaterna.

Det är några timmar kvar.

Rösta ni som inte har gjort det ännu!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav herman » mån 16 apr 2007, 19:31

Sheriffen skrev:Ha, jag lyckades rösta till slut trots att Paypal till en början ansåg att grekiska telefonnummer är ogiltiga. Fast jag och Paypal tog ett snack om den saken och sedan insåg Paypal att om jag säger att grekiska telefonnummer är giltiga så är de giltiga.

Beklager, jeg får ikke lov av PayPal.
De mente først at jeg hadde en konto der, og at jeg derfor ikke kunne betale. Så da gikk jeg inn og slettet kontoen, så nå mener PayPal at jeg må opprette en utvidet konto for å få lov til å stemme. Mens jeg ikke har det minste lyst på noen PayPal-konto.
Jeg har brukt PayPal en enkelt gang tidligere, i 2004, og ser ikke behovet for at jeg skal måtte ha noen konto. Jeg vil bare at de skal formidle en kredittkorttransaksjon en gang hvert tredje år, eller så, fordi mottageren insisterer på at PayPal er den eneste måten jeg får lov til å betale. Sukk.
herman

Inläggav Sheriffen » mån 16 apr 2007, 19:39

herman skrev:
Sheriffen skrev:Ha, jag lyckades rösta till slut trots att Paypal till en början ansåg att grekiska telefonnummer är ogiltiga. Fast jag och Paypal tog ett snack om den saken och sedan insåg Paypal att om jag säger att grekiska telefonnummer är giltiga så är de giltiga.

Beklager, jeg får ikke lov av PayPal.
De mente først at jeg hadde en konto der, og at jeg derfor ikke kunne betale. Så da gikk jeg inn og slettet kontoen, så nå mener PayPal at jeg må opprette en utvidet konto for å få lov til å stemme. Mens jeg ikke har det minste lyst på noen PayPal-konto.
Jeg har brukt PayPal en enkelt gang tidligere, i 2004, og ser ikke behovet for at jeg skal måtte ha noen konto. Jeg vil bare at de skal formidle en kredittkorttransaksjon en gang hvert tredje år, eller så, fordi mottageren insisterer på at PayPal er den eneste måten jeg får lov til å betale. Sukk.

Hm. Jag fick just ett personligt ebrev från Damien där han tackade för min röst ochs småpratade lite. Jag bör kanske svara och föreslå honom att man i framtiden ger något slags möjlighet till två olika betalningssystem på nätet, för att sådant här inte ska behöva hända. Det är ju trist att röster ska behöva utebli på grund av en ren och i mitt tycke rätt dum teknikalitet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac