Kring aftonlampan

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Kring aftonlampan

Inläggav Martin Andersson » sön 22 apr 2007, 16:58

Jag har fått i uppdrag av S. T. Joshi att leta rätt på allt av William Hope Hodgson som publicerats på svenska, och fick bl. a. följande tips från Rickard Berghorn:

Jan Reimer publicerade i något av de sista numren av fanzinet Kring Aftonlampan ett återtryck från en tidning i början av 1900-talet, av det som måste vara den första Hodgson-översättningen: "Dödens gudinna" tror jag den hette, motsvarar i alla fall Hodgsons allra första novell "The Goddess of Death".

Är det möjligen någon som har sagda nummer med denna hodgson-novell och kan ge mig bibliografisk information (som översättare, vilket nummer av fanzinet, samt vilka sidor novellen är på -- och gärna också information om originalpublikationen som den är ett återtryck av)?
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » sön 22 apr 2007, 19:15

Någon gång ska jag sortera min fanzinesamling! Om jag har detta nummer är det djupt begravt, dessvärre. Men det finns kanske andra som har bättre ordning på sina samlingar?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Kring aftonlampan

Inläggav Martin Andersson » lör 05 maj 2007, 16:37

Jag fick tag på Jan Reimer själv, och han kunde upplysa mig om att novellen i Kring aftonlampan ursprungligen publicerades 1906, bara två år efter det att den publicerades på engelska. Novellen ifråga var Hodgsons första, "The Goddess of Death" ("Dödens gudinna").

Enligt S. T. Joshi är detta den första kända översättningen av Hodgson i världen. :-)

Han tipsade mig också om två andra Hodgsonframträdanden (den ena i Veckorevyns "Veckans chock".
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Svensson » fre 04 jan 2008, 15:43

Kanske är det allmänt känt att det finns Hodgson-noveller i pocketserien "Kalla kårar" från 70-talet, bl a i en om "Havsmonster"...?
Svensson
Trufan

Inläggav Martin Andersson » fre 04 jan 2008, 15:56

Svensson skrev:Kanske är det allmänt känt att det finns Hodgson-noveller i pocketserien "Kalla kårar" från 70-talet, bl a i en om "Havsmonster"...?

Jo, den kände jag till. Tyvärr kan jag inte kolla upp den nu eftersom min Hodgson-lista förolyckades i de datorproblem jag hade nyligen. Den filen består nu av 1787 sidor av nonsens... Lyckligtvis har Joshi fått en kopia, så jag hoppas att han har den kvar.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Svensson » fre 04 jan 2008, 16:07

Uppfattat... men bara för det så kallade protokollets skull listar jag här de Hodgsonstories jag har på svenska:

. "Havsmonster", Kalla kårar 49, innehåller "Havets fånge" resp. "Skräcknatt ombord"

. "Spökspegeln", Kk 55, innehåller "Vrakets hemlighet"

. Och så Kk 70 så klart med "Huset vid avgrunden"...

Originaltitlar på novellerna har jag också, men detta får räcka för idag.
Svensson
Trufan

Re: Kring aftonlampan

Inläggav Martin Andersson » tis 01 apr 2008, 14:14

Martin Andersson skrev:Jag fick tag på Jan Reimer själv, och han kunde upplysa mig om att novellen i Kring aftonlampan ursprungligen publicerades 1906, bara två år efter det att den publicerades på engelska. Novellen ifråga var Hodgsons första, "The Goddess of Death" ("Dödens gudinna").

Jan Reimer har hittat ytterligare en översättning av "The Goddess of Death" som är ännu tidigare -- faktum är att den tycks ha publicerats mycket kort efter Hodgsons debut 1904 (!).
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Fanzines, fans och fanac