Sf i internetdjungeln

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Sf i internetdjungeln

Inläggav Johan » tor 10 maj 2007, 01:01

Koll (som kan komma att byta namn, särskilt om någon kommer med bättre förslag) presenterar sig ganska klart om man går in på sidan som den är. Jag saknade någonting som kunde samla de svenskspråkiga sf- och fandomrelaterade sidor som finns på nätet idag och försökte göra någonting åt saken. Ta en titt, fundera på om det är någonting användbart (och om det inte är det, berätta gärna varför) och vad som skulle kunna förbättras.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 10 maj 2007, 05:10

Spontan reaktion: bra idé, men finns den inte redan genomförd i form av stapeln med länkar i vänsterkant på Fanspan?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 10 maj 2007, 08:31

Visst överlappar det delvis, men med den layout Johan kör så får han plats med många fler länkar än Fanspan. Sedan är fokus lite annorlunda, Fanspan är inriktat på nyheter, länkarna i vänsterspalten finns där mest som referens. Koll är ett nav som försöker att knyta ihop hela den svenska sf-säcken och ge den ett gemensamt gränssnitt. De överlappar varandra till viss del, men Koll har ett större scope, så att säga.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tor 10 maj 2007, 12:13

Vilket har en rent praktisk betydelse i form av:

Tanken är ju att även här ha uppdateringar som påpekar när någonting intressant sker, men inriktningen är en annan än Fanspan. Jag tänker inte kommentera kongresser, böcker och sådant som huvudsakligen sker utanför internet, och Fanspan brukar inte tipsa om att "hej, det föregår en intressant diskussion [någonstans]" eller dylikt. Sedan försöker jag hålla den automatiskt uppdaterad med hjälp av RSS-flödena i högerkolumnen.

Sedan har jag som målsättning att täcka det svenskspråkiga sf-fältet på nätet med länkarna. Länka till allt som länkvärt är, alltså. Det har inte Fanspan, såvitt jag vet.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 12 maj 2007, 19:04

Ok, nu hajar jag poängen. I viss mån utifrån det som skrivs i inläggen ovan, men mycket mera för att jag nu tog mig tid att gå till Koll och klicka på länkarna och titta vad som dolde sig bakom dem. Och det var ärligt talat en jävla massa jag aldrig ens har hört talas om. Med andra ord - mycket bra idé. Dessutom väl genomförd tycker jag, för det är - du får gärna ta åt dig, Johan - så överskådligt och enkelt (positivt adjektiv här) uppställt att till och med ett datorpucko som jag faktiskt fattar och hittar. Kör hårt.

Koll ligger nu bland mina bokmärken.

Kör hårt ni andra med,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac