Nybrofandom/Gurka

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Re: Någon som vet vad han skrev?

Inläggav Dr Strålpistol » tis 14 aug 2007, 22:23

Sheriffen skrev:Först av allt: hade du en gång i den fanniska forntiden aliaset Lars von Laserstråle?

Jo, men LvL var det bara jag själv som använde. Sedan var det någon som framgångsrikt lanserade "Dr Strålpistol" via Hoax, Fannish och andra magasin.

Men, du gissade helt rätt, och jag är imponerad. Jag har trots allt fyllt 40 nu, och jag kan inte ha varit mer än 13-14 då.
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 14 aug 2007, 23:20

Dr Strålpistol skrev:
Sheriffen skrev:Först av allt: hade du en gång i den fanniska forntiden aliaset Lars von Laserstråle?

Jo, men LvL var det bara jag själv som använde. Sedan var det någon som framgångsrikt lanserade "Dr Strålpistol" via Hoax, Fannish och andra magasin.

Men, du gissade helt rätt, och jag är imponerad. Jag har trots allt fyllt 40 nu, och jag kan inte ha varit mer än 13-14 då.

Dr. Strålpistol var det David Nessle från Salafandom som kallade dig när han inte kom ihåg vad du hade för alias men tyckte att aliaset var... ja, ska vi säga lite småfånigt? Fast något fanzine som hette Fannish fanns aldrig... tänker du möjligen på Fanskap? Hoax var ju annars mitt fanzine i vår karbonkopierade APA Gurka, som jag till min häpnad härförleden fick veta att Jonas faktiskt har hållit hemlig i alla dessa år!

Vem jag är har du förstås förstått?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Dr Strålpistol » ons 15 aug 2007, 22:16

Sheriffen skrev:Vem jag är har du förstås förstått?

Ja. Jag fick för mig att det var du som kom upp med Dr Strålpistol, men det var alltså Nessle.

Fanskap, Hoax, Gurka, Z-Stile...ja, det var tider. Vem var det som avslöjade Gurka då?

Nu blev ju hela den här tråden OT, vilket jag beklagar. Jag startar möjligen en ny tråd, vid ett annat tillfälle, om just Gurka.
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » ons 15 aug 2007, 23:20

Dr Strålpistol skrev:
Sheriffen skrev:Vem jag är har du förstås förstått?

Ja. Jag fick för mig att det var du som kom upp med Dr Strålpistol, men det var alltså Nessle.

Jo, fast han nämnde det bara när han försökte komma ihåg aliaset Lars von Laserstråle men misslyckades. Sedan var det i och för sig jag som lanserade Doktor Strålpistol i ett antal fanzines, eftersom jag tyckte det lät så urfånigt roligt.

Ett fanniskt alias jag kom på var Kung Kaj Harju, som jag tyckte lät urtöntigt men som sannolikt blivit det mest ihärdigt använda och efterhängsna alias någon svensk fan haft.

Fanskap, Hoax, Gurka, Z-Stile...ja, det var tider. Vem var det som avslöjade Gurka då?

Det var väl strängt taget ingen som gick ut och avslöjade Gurka offentligt, men redan 1981 skänkte jag och Roger Sjölander arkivet (den extra uppsättning av alla sändningar som fanns) till John-Henri Holmberg, eftersom vi tyckte att han med Sveriges rimligen mest kompletta fanzinesamling (i alla fall då) borde ha även Gurka. Och därefter var det inte direkt någon som höll Gurka hemlig, även om ingen heller gick ut aktivt och berättade om den. Intresset var dock inte direkt överväldigande från övriga fandom, kan man säga, men om någon frågade så berättade man.

Fast det fascinerade mig alltså att Jonas med sådan lojalitet höll Gurka hemlig under alla dessa år, i synnerhet som han var helt gafierad. Han har inte ens tilltåtit sin far att titta på sändningarna, trots att denne förvarar dem i kartonger i sin källare! Någonstans är det nog rätt imponerande, tror jag.

Nu blev ju hela den här tråden OT, vilket jag beklagar. Jag startar möjligen en ny tråd, vid ett annat tillfälle, om just Gurka.

Jag uppmanar härmed forumets administratör att kapa av de senaste fyra inläggen i denna tråd (detta medräknat) och göra en ny tråd, som man väl kunde kalla "Nybrofandom/Gurka", alternativt bara "Gurka"?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Dr Strålpistol » tor 16 aug 2007, 22:45

Jag var tyvärr tvungen att arkivera (OK, slänga) samtliga mina fansin för runt 15 år sedan. Det rörde sig om ruskiga mängder, en del erhållna via swap, men rätt många skrivna av mig och Jonas.

Tyvärr åkte även mina 49 karbongurkor i återvinningen.

För de som inte känner till det: Gurka var en hemlig APA, med syfte att i det dolda styra och påverka fandom i en riktning som påverkade våra syften. Att lansera en hoax, att racka ner på någons åsikt, att promota kandidater i olika sammanhang blir så mycket mer effektivt om du har en sammanslutning bakom dig.

Gurka kom ut en gång i veckan. Innehållet producerades via karbontryck, vilket bara kräver 20-gramspapper, karbonpapper, gröna Halda, och ett par pekfingrar som skjuts ner mot tangenterna med kraften av en marsraket. Men förutom detta krävs även inspiration. Vad skriver man om på tre eller fler A4 med enkel radmatning i veckan?

Jag vill minnas att mina bidrag oftast rörde sig om komplett ointressanta saker, varför mitt karbonfansin i Gurka blev självbetitlat: Rubbish, hette det. Meningar som "Vad ska man skriva nu då?" och liknande var ganska vanliga.

En annan sak jag minns var att det ofta uppstod interna stridigheter. Det var oftast roande att läsa om, men i längden blev det Gurkas grav.

Jag har aldrig erkänt det öppet, men jag var otroligt imponerad av Vheckans Ävfentyr, (vilket väl hade undertiteln gårdagens värld idag igen eller nåt liknande). Jag tyckte att den var skittuff, men eftersom jag var fattig kunde jag inte köpa den. Däremot var den tillgänglig genom swap, men bara två mot en, så det gällde att vara produktiv. VÄ kom ju ut en gång i veckan, och det ansåg jag och TDL att vi lätt skulle kunna spräcka genom att ge ut vårt eget JoLaFa en gång om dagen. Och därigenom kunna få varenda nummer av VÄ vilket sedan kunde läsas med andakt.

Ja du milde vad vi höll på. Spritstenciler (i fyrfärg), och därefter svartstencil. Rex Rotary givetvis, inte Gestetner vilket ansågs ofanniskt. Vi frös röven av oss i TDL's farsas garage.
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent

Inläggav jophan » fre 17 aug 2007, 08:53

Dr Strålpistol skrev:Rex Rotary givetvis, inte Gestetner

Fakefan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 17 aug 2007, 10:53

Ah, på sin tid det värsta av tillmälen i svensk fandom! Värre än till och med fugghead. Roligare ändå blev det när man uttalade det som amerikanska fans som verkligen ville betona vad en fakefan var och därför sade "fakefa-a-a-n", bräkande som ett får på sista stavelsen.

Men egentligen är alltsammans fel. Vheckans Ävfentyrs slogan var, som Dr. Strålpistol säger, "Gårdagens värld idag igen". Namnet på fanzinet var förstås en fannisk omskrivning av Veckans Äventyr, som var Sveriges första sf-tidskrift och från början hetat Jules Verne-Magasinet men sedan kom att heta Veckans Äventyr/Jules Verne-magasinet. Vheckans i fanzinets namn betyder naturligtvis, i kraft av h:et, den gångna fanniska veckan, och Äv-fen-tyr, med "fan" i plural, syftar på fansens äventyr under samma vecka. Och det var om dem vi rapporterade. Fast så småningom kom fanzinet att heta Vheckans Ävfentyr/Jack Wiedenbeck-magasinet, för att ytterligare befästa den fanniska släktskapen med landets första sf-magasin.

Om Jack Wiedenbeck står följande odödliga rad att läsa i Harry Warner jr:s tjocka, fanhistoriska volym om fandom på 40-talet, "All Our Yesterdays": "Jack Wiedenbeck was the first fakefan." Så det blev förstås oemotståndligt för VÄ:s redaktion att hedra honom genom att låta honom ingå i fanzinets namn.

Fast det finns alltså en skruv till på det här. Som jag sa ovan, alltsammans är fel. I första stycket, alltså. För den ursprungliga betydelsen av fakefan är en fan som blivit fannisk fan utan att någonsin ha varit intresserad av science fiction, alltså en fan som kommit in i fandom och blivit aktiv fan för att vederbörande gillar *fandom*, men däremot inte har något intresse av eller ens något till övers för science fiction.

Så i själva verket kan man med visst fog påstå att Jack Wiedenbeck var den mest fanniske av fanniska fans.

Därmed inte sagt att Jophan skulle ha rätt på något sätt, eftersom han avser ordet i den senare betydelsen. Och det trots att han har samma namn som huvudpersonen i det klassiska, fanniska, litterära verk som är döpt efter den Rex Rotary som hela handlingen kretsar kring.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jo, Dr. Strålpistol - jag kanske ska nämna att jag inte ägnat något av allt detta en tanke på flera decennier. Se där, vilken fördärvlig inverkan Nybrofandom kan ha på oss som trodde oss vara i princip lyckligen allra minst nio/tiondelar-gafierade! D.S.
Sheriffen
BNF

Re: Nybrofandom/Gurka

Inläggav TDL » tor 06 mar 2014, 01:15

Den som söker, han skall finna...

Av en ren slump hittade jag hit idag.

Jag sitter på en i princip komplett Gurkasamling :D
TDL

Inläggav jophan » fre 07 mar 2014, 20:46

Du hittade hit efter att Facebook mer eller mindre tagit livet av forumet. Fast lite sprattlar det ibland.

Gurka-samling? Sälj den på ebay och bli rik! ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 14 mar 2014, 02:32

En komplett Gurkasamling, minsann.

Det har jag också.

Men ytterst få andra, plus möjligen Kungliga biblioteket. Fast det är jag inte säker på, för jag är inte säker på om Roger Sjölander var med hela vägen ut i karbon-APA:n Gurka, för att nu tala fanslang så att det skvätter om det - men, alltså, i den lilla samdistributionsklubben för karbonkopierade fanzines som gick ut endast till de fåtaliga medlemmarna i klubben, sammanhäftade i en veckovis utkommande sändning som innehöll den veckans fanzines.

Jag kommer inte ihåg hur länge Gurka fungerade och hur många sändningar det alltså blev, men vill minnas att det var i alla fall ett drygt år. Så något femtiotal sändningar är det väl? Och de var faktiskt rätt tjocka, för vi var hemskt aktiva på den tiden. Det fanns nog sändningar som gick upp till något 100-tal sidor, även om de flesta var tunnare.

Och minns jag rätt - fast *nu* spelar minnet mig sannolikt spratt, för det här är väl förklarat fanniskt ljus eller vad det kan tänkas heta - fanns där till och med bra material.

Nåväl, jag kanske till och med gräver fram alla de där sändningarna någon gång.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Gurkas arkiv tillföll John-Henri Holmberg när Gurka lagts ned, men var nog inte helt komplett. Och jag tror inte att Wolf von Witting eller Ahrvid Engholm har sina samlingar kvar, om än av olika skäl, medan jag förstås inte kan vara säker vad gäller Lars Larsson. Ingemar Carlsson var väl med ett tag, om jag minns rätt, men försvann snabbt, kastade hela sina fanzinesamling och blev diplomat. Och några fler tror jag inte var inblandade på något sätt. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 15 mar 2014, 01:08

Jag såg just i ett tidigare inlägg i tråden, några år gammalt, att Lars Larsson kastade hela sina fanzinesamling, inklusive Gurkasändningarna.

Förutsatt, alltså, att Dr. Strålpistol här verkligen är Lars Larsson - en parodi på den fanniska pseudonym - Lars von Laserstråle - som Lars Larson använde sig av i den urtid vi här pratar om - och inte Jonas Söderblad - The Dark Lord, TDL - som under den pseudonymen hoaxat oss alla och alltså i själva verket varit medlem på forumet rätt länge. Vad för ledtråd som trillat ned, avsiktligt eller ej, som tyder på det måste man nog tillhöra den allra innersta kretsen för att ens märka... ;-)

Hur som helst, om Jonas' Gurkasamling är i princip komplett men kanske inte helt, torde min vara den enda kompletta som finns kvar i samlat skick. Skulle jag tro.

Jag får väl skaffa ett riktigt stort och stabilt kassaskåp, lägga samlingen i det, och sedan kräva att kassaskåpet förvaras trehundra meter ned i urberget tillsammans med kärnavfallet.

Kör hårt,
Sheriffen

/Eller, så att fansen av fordom förstår vem jag är: Afghanhunden af Then Sorgliga Skjepnaden. Och hur jag kom att kallas för det förtäljer faktiskt den fanniska historien, men det tar vi en annan gång! De har i alla fall med tunnelbanan och skrattkramper att göra./
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac