Fanhistoria med utgångspunkt i Häpna!

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Fanhistoria med utgångspunkt i Häpna!

Inläggav Sheriffen » tor 01 nov 2007, 23:18

I det allra första numret av Häpna!, nummer 1, 1954, hittar jag följande häpna(!)dsväckande kungörelse (och nej, jag skojar inte):

"Pristävling
Vi är angelägna att få veta vad Ni tycker om innehållet i detta nummer och vilka förslag Ni har för framtiden. Vad tycker Ni över huvudtaget om science fiction? Skicka oss ett brev med Edra kommentarer och önskemål - en del av breven kommer vi att publicera. Den som skickar in bästa svaret kan vinna 200.000 kronor."

I en tid då ett exemplar av ett nummer av Häpna! kostade 1.35 att köpa är det inte så hemskt svårt att räkna ut hur mycket 200.000 var inte bara i dåtidens utan även i dagens penningvärde. Jag kategoriskt förutsätter att ingen fick de här pengarna ("... kan vinna ..."), men fanns det någon som ens vagt trodde på möjligheten...? Det måste ju nästan ha varit mer pengar än bröderna Kindberg över huvud taget förfogade över, totalt sett. Bisarrt!

Dessutom, fannisk kuriosa:

I detta första nummer kungör man att det finns en sf-förening i Stockholm, Futura. Så mycket visste vi redan. Fast man säger även att det finns en förening i Göteborg, vars kontaktman är Roland Adlerberth. Nu har möjligen min fanhistoria rostat, men var det inte så att Sture Lönnerstrand och Roland Adlerberth grundade just Futura, som kom att få säte i Stockholm eftersom Sture bodde där och utgav klubbfanzinet därifrån?

Dessutom säger Häpna! att det finns en förening i Jönköping-Huskvarna vars kontaktman är Kurt Kindberg, en av Häpna!:s utgivare. Det tror jag inte på. Jag tror att de försökte skapa en förening på detta vis, men att det aldrig blev något av. Någon old fan som vet om jag har fel?

Bara kuriosaintresse, men ibland är det rätt charmigt med sådana här små utflykter till svensk fandoms oskuldsfulla första tid.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Fanhistoria med utgångspunkt i Häpna!

Inläggav Kirth » tor 01 nov 2007, 23:28

Sheriffen skrev:I en tid då ett exemplar av ett nummer av Häpna! kostade 1.35 att köpa är det inte så hemskt svårt att räkna ut hur mycket 200.000 var inte bara i dåtidens utan även i dagens penningvärde. Jag kategoriskt förutsätter att ingen fick de här pengarna ("... kan vinna ..."), men fanns det någon som ens vagt trodde på möjligheten...? Det måste ju nästan ha varit mer pengar än bröderna Kindberg över huvud taget förfogade över, totalt sett. Bisarrt!

Bäste Sheriff!

Man kan inte tänka sig möjligheten att Häpna lottade ut en Penninglott eller motsvarande? Högsta vinsten torde vid denna tid legat i det häradet, och det hela uppfyller ju sanningskravet på "kan vinna".
Kirth
WAHF

Inläggav Sheriffen » tor 01 nov 2007, 23:35

Jo, Hans Persson påpekade just det på Fanaclistan. Jag begriper inte varför jag inte tänkte på det, jag som själv spelar på Måltipset då och då. Till exempel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 02 nov 2007, 00:06

Wow, liksom.

Redan i Häpna! nr 3, 1954, listar man i spalten "SF-kontakt" kontaktmän -- inte en enda kvinna -- på 33 (!) orter i Sverige! Fast poängen var att man bad folk på olika orter bli kontaktmän för att en sf-förening så småningom skulle kunna bildas, så det var bara en liten minoritet av dessa som redan representerade en sf-förening.

Den stora majoriteten av de 33 är fans som såvitt jag vet inte vidare hördes av inom svensk fandom och deras hemorter fick heller aldrig några sf-föreningar. Men ändå.

På något sätt känns det som en tjusig tid, när proto-fansen redan inför Häpna!s tredje nummer hade hört av sig och ville bilda sf-föreningar land och rike runt! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 02 nov 2007, 03:38

Utropet "Fans are slans!" dök nog upp ungefär samtidigt som A. E. van Vogts berömda roman "Slan" ursprungspublicerades och redan på fyrtiotalet kallades fanniska kollektiv för "slan shacks". Fast med glimt i ögat, bör tilläggas.

Hur som helst, helt oberoende av dem har Mutation nr Xi29 i brevspalten i Häpna! nr 5, 1954 slagits av samma tanke, eftersom mutationen skriver så här:

"Härmed får jag föreslå att SF-entusiasterna i Sverige antar beteckningen slaner. Nog är det roligare att vara en slan än en fan."

Tilläggas kan att van Vogts roman gått som följetong i Häpna! ända sedan första numret.

Häpna!:s redaktion hade redan i tidigare nummer utlyst en tävling om vad sf-fans egentligen skulle kallas på svenska, eftersom ordet "fan" i femtiotalets Sverige hade en oturlig denotation och några oturliga konnotationer som förvisso finns kvar i dag men som nog var något kraftfullare då.

Nuförtiden försöker vi ju få lite nytt liv i de fanniska pubmötena, men kolla en sådan här grej från spalten "Klubbnytt":

"Rekryteringsmötet den 10 maj i stockholmsklubben FUTURA tillförde klubben ett femtontal nya medlemmar."

Wow, liksom.

Och så fortsätter det:

"Vid mötet höll ordföranden, redaktör Sture Lönnerstrand, ett kortare föredrag om science-fiction genom tiderna, varefter diskussion följde. Mötet avslutades med samkväm."

Science fiction genom tiderna! En mycket tidig, *bakåtblickande* föregångare till alla tiders mest omhuldade, *framåtblickande* kongressprogrampunkt - "Vart är science fiction på väg?"

Varifrån de fick att Sture Lönnerstrand var redaktör vet jag inte, men författare var han redan då.

Sedan tycker jag det är rätt ball med följande "nyhet" i samma spalt:

"Från övriga klubbar, COSMOS i Göteborg, UTOPIA i Lund, och METEOR i Malmö har för dagen inga nyheter inströmmat."

Fast det verkar som om min gissning tidigare i natt om klubben i Jönköping-Huskvarna inte alls stämde:

"Klubben i Jönköping-Huskvarna har haft möte den 10 juni med föredrag bl.a. om solförmörkelsen i sommar."

Men vem fan (pun intended) var egentligen medlem i den klubben? Och vad hette den?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 02 nov 2007, 06:22

För den som undrar så är jag mitt uppe i en som vanligt hemskt brådskande översättning, men tar då och då ändå paus med att bläddra i första årgånen av Häpna!, förvärvad från SAAM.

Nu är vi tillbaka i allra första numret.

Alltså, anslaget är både entusiastiskt och väldigt typiskt en svunnen tid. Redaktionen - enkannerligen främst utgivaren Kurt Kindberg, skulle jag tro - ville verkligen skapa en svensk fandom. Här texten i en av numrets annonser:

"Bli kontaktman för Science fiction på Er ort!

Har Ni intresse för science fiction - då är Ni rätte mannen. Det blir en lätt men mycket intressant och stimulerande uppgift. Närmare upplysningar lämnas om Ni ifyller och insänder denna kupong i öppet kuvert, frankerat med ett 10-öres frimärke, still Science Fiction-Föreningen i Sverige, adress Redaktionen för Häpna!, S:t Larsgatan 3, Jönköping.

Ert namn: .............................................................................................

Adress: .................................................................................................

Poststation: .........................................................................................."

Och därmed är också mysteriet med Jönköpings science fiction-förening löst. Nej, den fanns nog inte i egentlig mening, utan bestod just av Häpna!:s redaktion. Tror jag, i alla fall. Jag har aldrig hört talas om Science Fiction-Föreningen i Sverige förut (såvitt jag kan minnas).

Här en annan annons:

"Stopp!

Ni har väl prenumererat?

Prenumerationskupong finnes å sid. 55"

Inte så märkvärdigt, kanske. Men i annonsen står också detta, på snedden ovanför texten som citeras ovan:

"Prenumeranter får som gåva vår Science-Fiction-Handbok"

Va'...?! Vad då för Science fiction-handbok? Fanns det verkligen en sådan? Vad innehöll den, i så fall? Någon som ens har hört talas om den? Sett den? *Har* den?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 02 nov 2007, 10:45

Bo Stenfors kommenterar det mesta av detta i sin artikel om Häpna!:

http://home.swipnet.se/~w-134536/sfict05.htm

Lönnerstrand var väl faned, för övrigt. Det räcker för att man i en text om honom skulle kunna kalla honom för redaktör.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 02 nov 2007, 16:11

jophan skrev:Bo Stenfors kommenterar det mesta av detta i sin artikel om Häpna!:

http://home.swipnet.se/~w-134536/sfict05.htm

Lönnerstrand var väl faned, för övrigt. Det räcker för att man i en text om honom skulle kunna kalla honom för redaktör.

Tack för länken! Fast faned var Sture Lönnerstrand inte, i alla fall inte då. Redaktör för Sverifandoms andra fanzine, det i Stockholm utgivna Futura, var Runo Sundin. Först ut var Cosmos News, gjort av Hans Sidén, Lars-Erik Setterborg och Lars-Erik Helin.

Det där med Setterborg är förresten lite mysko, för han heter som bekant sedan lång tid tillbaka Gabriel och omnämns i något annat Häpna!-nummer från första årgången som Eric Setterborg. Jag känner mig ju rätt övertygad om att det är samme Setterborg, men varför de olika förnamnen? Rena sättningsfel?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 02 nov 2007, 22:13

Bo Stenfors minns i den som jag tycker onödigt griniga artikel som länkas till ovan ett möte med tidskriftens utgivare K. G. Kindberg:

"K.G. berättade också om sina planer att starta en exklusiv klubb för de SF-intresserade med servering och sköna fåtöljer i en riktigt fin, högklassig miljö, modell engelsk Londonklubb, dit man kunde smita i väg om kvällarna för att kunna tillsammans med likasinnade ägna sig åt ohämmad fantasiflykt, grundad på den så tänkvärda och överlägsna SF- litteraturen."

Kom inte och säg att science fictions framtid inte var mer storslagen förr!

Det är inte längre någon idé att diskutera vart science fiction är på väg. I stället borde vi undersöka vart science fiction tog vägen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Ruts » lör 22 jan 2011, 08:58

Jag har ett exemplar av boken "Uppdrag I Universum" med en fin dedikation av Sam J Lundwall.

Det står: "Till vännen Kurt Kindberg från den unge man som en gång fick debutera i Häpna. 9.10.73"

Har även ett exemplar av "Inga Hjältar här" som är dedikerat till Kurt Kindberg, men i den står inget datum och inget om Häpna.

/Janne
Ruts
WAHF

Futuras hemliga pojkklubb

Inläggav henrikeriksson » sön 19 jun 2011, 16:42

Jag är nog den enda som vet att Futura hade en junioravdelning. Från nio till tolv års ålder gick jag och min kompis Stene varje vecka till Johannes församlings klubblokaler på Frejgatan. Jag tror att klubben hette Fritidskämparna och både församlingen och mina föräldrar trodde att det var någon sorts scoutklubb. För syns skull tog jag alltid med mej min frimärkssamling i en liten
pappkartong. Den kartongen öppnades aldrig. Det vi sysslade med bakom stängda dörrar var något mycket mera spännande: vi läste hisnande historier om framtiden och rymden!

Scoutledaren gick under kodnamnet Kobran, eftersom han hade glasögon. Egentligen hette han Runo Sundin och var en av Futuras hängivna medlemmar, även redaktör för fanzinet Futura. Vi var kanske tio grabbar där och jag var yngst. Först snackade vi bara ett tag men så harklade sej Kobran och då blev det dödstyst. Jag har en konstig historia här, sa han mystiskt, det är bäst att ni hör på väldigt noga. Och så läste han upp ett maskinskrivet manus, där rymden och tiden snurrade runt och där slutmeningen brukade vara: Jorden var räddad! För det mesta hade nog Kobran själv skrivit historierna men ibland sa han "Det här har Sture skrivit".

Vi berättade aldrig nåt hemma - det här var ju hemlig information, det låg i luften. Men när första numret av Häpna kom ut kände vi genast igen oss. När jag var elva år började Stene och jag att ge ut ett fanzine... nja, klasstidning trodde våra klasskamrater att det var. Tryckningen ordnade vi genom att lämna upp manusen till Kobran, som jobbade på ett förlag. Det var på Sveavägen där nu Bonniers finns. Kobran skrev ut våra manus på maskin och så fyllde han ut med eget anonymt material. Det blev mycket sf i den klasstidningen.

På biblioteket hade jag förstås redan läst alla översatta Wells och Verne men som elvaåring kom jag över Alfred Besters nyutgivna "The Demolished Man" och arbetade mej mödosamt igenom den. Jag lärde mej engelska på den boken och sen köpte jag Heinlein (på annons i Häpna, tror jag) och höll föredrag om honom i skolan.

Föreningen Futura dog men återuppstod 1960 på KTH! Det var jag och Jacob Palme (senare dataprofessor, även sf-författare) som startade en radikal diskussionsklubb. Jag tror att vi bara blev fem medlemmar och efter ett par år fick Futura självdö. Men då började den pigg fysiknolla Mats Linder som jag lärde att derivera och integrera och som i gengäld lärde mej att fandom fanns.
henrikeriksson

Inläggav jophan » sön 19 jun 2011, 20:17

Fascinerande. Hur mycket sådan här fanhistoria ligger inte och gömmer sig i folks hjärnor, utan att se dagens ljus?

Tusen tack, Henrik!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 20 jun 2011, 19:13

Jag instämmer med Johan - mycket fascinerande och en hittills fullständigt okänd del av svensk fandoms historia!

Stort tack!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Fanzines, fans och fanac