Bloggande fan

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Bloggande fan

Inläggav Svensson » tis 27 nov 2007, 15:56

Detta kvalificerar säkert som nyhet - nämligen att jag, Lennart Svensson, fan och egenpublicerad författare, har startat en blogg kallad "Svenssongalaxen". Sf-relaterade inlägg är bl a två st om min novellsamling "Eld och rörelse", stark och frän sf-cum-fantasy-cum-magisk realism.

Adressen är http://lennart-svensson.blogspot.com . Kan ej googlas än så länge, den s k indexeringen tar tid, men klicka på denna länk eller sök på titeln via http://Bloggportalen.se.

Har redan skrivit bortåt 20 inlägg. Och fått en kommentar, av Andreas Davour!
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » tis 27 nov 2007, 21:32

Förhoppningsvis har du fått en kommentar till.

Hade jag ens skuggan av en chans att hinna med skulle det vara rätt kul att följa ditt exempel. Men Linda Skugge påpekar ju att den framgångsrike bloggaren ska uppdatera sin blogg allraminst 5-10 gånger om dagen. Och jag tror mig avgjort inte om att klara av att göra det ens gång per dygn.

Men lycka till!

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tis 27 nov 2007, 22:20

Det beror på vad man lägger i begreppet "framgångsrik". Om man bara menar "har massor med läsare, skit samma vilka" så är det säkert bra att uppdatera många gånger om dagen. Personligen är jag mer intresserad av innehållet i inläggen.

Eftersom jag läser bloggar via RSS-flöden så har jag heller inga som helst problem att hantera en blogg som uppdateras varannan vecka eller så; jag får inläggen levererade automatiskt så fort de skrivs utan att jag behöver komma ihåg att kolla regelbundet. För människor som läser "manuellt" genom att titta på bloggens webbsida förstår jag att bloggar som uppdateras sällan eller oregelbundet är irriterande, däremot.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 05 dec 2007, 17:11

Har man en politik- eller aktualitetsblogg måste man nog uppdatera dagligen, helst flera gånger. En personlig blogg däremot med reflektioner om högt och lågt kräver inte samma rytm, där är nog det hela mer långsiktigt s a s.

Nessle har t ex inte haft nåt nytt på sin blogg på en vecka, men där finns ju så mycket ändå, gamla inlägg som aldrig blir inaktuella. Om gamla stumfilsstjärnor, serier, pulpomslag osv osv.

Men vem läser gamla inlägg på en politikblogg?
Svensson
Trufan

Inläggav john-henri » ons 05 dec 2007, 17:40

Med tanke på att dagens hetaste nyhet tydligen är Geijeraffären, som ju ägde rum för lite drygt 31 år sedan, är det ju möjligt att dagens politikbloggar visar sig vara på allas läppar nånstans runt är 2040. Åtminstone om vi fortfarande paddlar runt i samma ankdamm här i Sverige som vi gjort det senaste seklet.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Ante » fre 28 dec 2007, 02:59

Svenskar är goda paddlare.
Andreas Davour
Lispmeister
Ante
WAHF

Återgå till Fanzines, fans och fanac