Fandom för 30 år sen

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Fandom för 30 år sen

Inläggav Svensson » fre 14 dec 2007, 13:46

Jag läste nånstans att många fans gafierade i mitten av 70-talet, och att de fans som sedan kom nya fick uppfinna fandom på nytt. Tillspetsad formulering, kanske av Kaj Harju - men hur var det med detta egentligen, något slags generationsskifte tycks ha ägt rum.

En viss Sheriff och JHH har väl fakta på hand. Vore skoj att veta lite hur det var, och så får vi ta mytbildningen på köpet. Vad som intresserar mig är läget som sådant, att upptäcka ett "jungfrueligt fält" bakom stugknuten s a s - för när jag själv kom till fandom i början av 80-talet var den ju aktiv som få, det var just det som drog (både Nova och JVM hade fandomspalter, det gavs ut massor med zines). Men detta torde ha varit rakt motsatt vad det sena 70-talets fans erfor.

Kanske låter det hela lite dramatiskt här, kanske var mid-seventies mytologiskt "övergivna fandom" ungefär som idag, dvs halvlevande. Och kanske blev mycket av de nya fansens produktioner rent skräp, illitterata punkzines utan tradition och hyfs och språklig redigering...
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 14 dec 2007, 18:27

Du ligger inte alldeles rätt i tiden. Det enorma fenerationsskiftet, med en osannolik mängd tillströmmande, nya fans och därmed explosionsartad fanaktivitet (av ofta mycket puerilt slag), började rulla igång redan 1978, blomstrade och frodades och sköt ständigt nya skott under 1979 och 1980, för att sedan under våren 1981 sakta börja tyna av. Så har det sett ut många gånger i fandoms historia, men det som skilde den här fangenerationen från de tidigare i svensk fandom var att den var så stor - de tillströmmande fansen var helt enkelt fler än någonsin tidigare.

Uppfinna fandom på nytt stämmer däremot inte. Tvärtom blev den här fangenerationen, enkannerligen faktiskt främst på grund av mig och Ahrvid Engholm, och de kassar med gamla både svenska och amerikanska fanzines som John-Henri lånade ut och ibland gav till mig, förmodligen en av de få någonsin som inte uppfann särskilt mycket själv, utan hängivet kopierade gamla tiders fandoms. Vi diggade Roscoe (Art Rapps fanniska bävergud från 40-talet och den främsta källan till kunskapen om honom var den fanhistoriska artikeln i ett gammalt nummer av John-Henris fanzine Gafiac), vi gjorde vårt bästa för att imitera femtiotalets Irish Fandom och femtio-, sextiotalens Berkeleyfandom, och vi läste och förläste oss på uråldriga fanzines och Harry Warners fanhistoriker.

Det nya var förmodligen att svensk fandom blev mer lik brittisk och framförallt amerikansk fandom än någonsin tidigare, eftersom vi så ihärdigt envisades med att de var ballast där och att vi svenska fans därför måste göra som de. Fast märkligt nog var det alltså amerikansk fandom från några decennier tidigare vi beundrade och imiterade, medan vi ibland skällde ut samtida amerikanska fans för bristande grad av fanniskhet.

Med undantag för mycket flyktiga, fentimentala fanfall av nhostalgi kanske någon gång per decennium kan jag inte påstå mig sakna den här tidens fandom eller min egen roll i den.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » fre 14 dec 2007, 23:34

Sheriffen har väl sagt det mesta i ärendet redan.

Möjligen skulle jag kanske vilja modifiera hans beskrivning en smula. Svensk fandom var näst intill utdöd runt mitten av 1960-talet; efter 1950-talets kongresser, som haft 60-70-80 deltagare, sjönk deltagarantalet under 1960-talet till som värst (1963, 1965) runt 30 eller 40. Gradvis började det öka igen och Fancon 70, som jag och Mats Linder arrangerade, blev den första svenska kongressen med över 100 deltagare.

1972 övertogs Jules Verne-magasinet, som Bertil Falk nystartat 1969 i mer eller mindre fanzineform, av Askild & Kärnekull med Sam Lundwall som redaktör och distributerades i sex nummer riksomfattande via Pressbyrån. Det gav en ytterligare nystart och fans strömmade till; från 1972 framåt hade varje sf-kongress fler deltagare fram till och med ScanCon 76, som jag och Per Insulander arrangerade och som var mycket nära 500 närvarande (minns jag rätt hade vi över 500 betalande men i realiteten 488 närvarande, eller något i den storleksordningen).

Långt ifrån alla kom in i fandom via JVM; också sf-bokklubben, som Sam Lundwall startat när han var anställd vid Askild & Kärnekull och som jag sedan ansvarade för i två år innan A&K lade ner sin sf-utgivning och jag arrangerade så att SFSF kunde köpa över sf-bokklubben, bidrog med en hel del fans. Efter 1976 sjönkkongressdeltagarantalen gradvis, men låg kvar på rätt hög nivå under flera år; nya fans fortsatte att dyka upp, enrollerade dels via JVM, från och med 1982 också via Nova sf, som under de år tidskriften utkom på 1980-talet ju distribuerades via Presam och faktiskt såldes i runt 2,500 exemplar på nära tusen försäljningsställen runt om i landet. Själv mer eller mindre akativ i fandom sedan 1963 har jag aldrig upplevt någon lika sjudande energisk period som just mitten av 1980-talet, när hundratals svenska fanzines utgavs och man misstänkte att en välarrangerad kongress förmodligen skulle kunna bli större än ScanCon 76; jag vet att jag och Per flera gånger pratade om saken och funderade på att arrangera en ny, först 1986, sedan under ett kort tag i stället 1991… men sedan kom SEFF-fejden, fandom blev outhärdlig till följd av Ahrvid Engholms outtröttliga, ändlösa, hysteriska och ärekränkande skriverier överallt, och inom loppet av ett par år dog svensk fandom mer eller mindre ut frånsett den lilla spillra som flydde in i Fhan 21s först möten och sedan APA.

Och därefter följde den stora tystnaden; fantasy tog över det lilla marknadssegment som sf haft i svensk bokutgivning; nätet tog över fanzinens funktion som kontaktmedel mellan fans, och fandom började dö ut. Nå. Vi hade vår tid; inget skäl att gråta över spilld mjölk. Men jävligt synd var det i alla fall :-).

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 15 dec 2007, 10:54

Fast jag vill nog envisas med att både du och Lennart förskjuter den explosiva aktiviteten något i tid. År 1980 utgavs det 612 fanzinenummer i svensk fandom; så många har aldrig utgivits under ett enskilt kalenderår vare sig förr eller senare. Hemskt många av dem var dessutom tjocka och innehållsrika, men som ett exempel på det symptom som sedan följde skrev jag i januari 1981 mitt senaste loc till ett av de allra tjockaste och innehållsrikaste - Henrik Gunnarsons Aldebaran. Det loc:et är ännu inte publicerat.

Fejdandet drogs igång redan 1984, då Ahrvid Engholm i skrift började orera om att Tony Eriksson var ofannisk eftersom han skrev om serier i sina fanzines. Ahrvids jämförelse med en flaska öl blev klassisk; en riktig öl har enbart öl under kapsylen, medan en falsk öl är utspädd med vatten. Alltså, äkta fans har inget annat än fanniskhet i kapsylen, medan falska fans visar tecken på fanniskt förräderi och intresserar sig även för enstaka andra företeelser i tillvaron än just fandom.

Ganska många brast först ut i skratt men blev sedan förbannade ju längre förolämpningarna och tillmälena från den superfanniska ölflaskan som utgav Fanytt gick och Fhaaan 21 (i form av mötesverksamhet) bildades i själva verket redan 1985, dryga två år före SEFF-fejden - som i sin tur berodde på en lång rad andra fejder som den superfanniska ölflaskan dragit igång, eftersom förrädarna visade sig bli ständigt fler och fler och av ständigt nya orsaker och med ständigt nya motiveringar, och striderna därför måste inledas och föras på hela tiden allt fler fronter.

Första gången efter ScanCon -76 som du och Per planerade ny, stor kongress var följdriktigt faktiskt 1980, då ni avsåg att göra en ny kongress till i juni 1981. Jag vet. Jag var med i den tilltänkta kommittén. Och har bland fanzinehögarna i källaren kvar det informationsblad du tillverkade. Fast något mer blev det aldrig av den kongressen, tyvärr.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 15 dec 2007, 12:49

Okej; du gav ju ut nyhetsfanzinen på den tiden och räknade förstås, så säger du att antalet fanzines var störst 1980 tror jag dig. Men åtminstone som jag upplevde det var också senare år som 1986 och 1987 oerhört aktiva; då recenserade jag ju fanzines någorlunda regelbundet i Gafiac och minns väl hur man en gång i månaden satt med ofantliga travar bredvid sig och bläddrade för att åtminstone komma på ett par ord att säga om dem.

Att fejdandet började tidigare än 1987 vet jag väl; om det sedan ska dateras till 1984 eller till och med till 1980 kan väl i någon mån diskuteras. Och Erikssonronden var förvisso plågsam, och visst kan jag ha fel, men åtminstone den totala fanzinedöden föreföll mig följa något år efter SEFF-fejdens utbrott, när det blivit uppenbart att inget fanzine längre kunde utges i landet utan att handla om fejden.

Sen har du förstås rätt i att vi första gången tänkte göra om ScanCon 76 redan till femårsjubileet. Det hade jag lyckats förtränga, även om jag mindes tioårsjubileet och femtonårsjubileet. Nå, nu har vi till och med missat 30-årsjubileet och jag har svårt att tro att vi kommer att orka samla oss ens till femtioårsjubileet.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav OsloPC » lör 15 dec 2007, 14:33

Det er også ganske utrolig at SEFF i 1987 - i andre fora enn dette - stadig dukker opp som annet enn fanhistorie.

Skjønt, jeg støtte for ikke så lenge siden på en norsk veteranfan (skal få lov til å være anonym, siden det var en privat samtale) som nevnte at "var det sist gang noe med disse svenskene som herjet så voldsomt med en avstemning og skrev dumme ting om Johan S. og norsk fandom i disse fanzinene som aldri handlet om SF, bare om ego og nonsens". Det forundret meg litt at den holdningen stadig var der, på den annen side var det da han sist hadde kontakt med fandom, så det er kanskje ikke så rart at han husket det som fremdeles aktuelt -- også fordi det var en ganske utbredt holdning her i vest (jeg ble ikke nødvendigvis trodd så meget da jeg fortalte positive ting om svensk fandom på 80-tallet, for å si det slik).

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » lör 15 dec 2007, 16:42

Sheriffen skrev:År 1980 utgavs det 612 fanzinenummer i svensk fandom; så många har aldrig utgivits under ett enskilt kalenderår vare sig förr eller senare.

Har du statistik på detta, alltså? Varifrån, i så fall? Det vore intressant att se hur fansinutgivningen har sett ut över tiden.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 15 dec 2007, 17:10

john-henri skrev:Okej; du gav ju ut nyhetsfanzinen på den tiden och räknade förstås, så säger du att antalet fanzines var störst 1980 tror jag dig.

Ja, vi förde ju statistik och gjorde genomgångar och jag gjorde den stora genomgången för 1980. Jag tror i och för sig inte att jag publicerade den i det första numret efter nyår utan senare, i nummer 101 (fast här är jag osäker), men siffran 612 etsade sig för all framtid fast i minnet, för det visade sig inte oväntat att den faktiskt var oslagbar. Det betydde drygt *ett och ett halvt fanzine om dagen i ett års tid*! Och som sagt, vi pratar inte primärt om enbladiga oneshots här, utan om ofta tjocka och innehållsrika fanzines, från äktfanniska som Blog till pampiga genzines som der Leuchtturm och Procul Este Profani, till nyhetsfanzines som Vheckans Ävfentyr, till sercon fanzines med livaktig brevspalt som Aldebaran och Ziméria, till... ja, alltså, floden var enorm. Jag minns förstås bara en bråkdel i huvudet.

Men åtminstone som jag upplevde det var också senare år som 1986 och 1987 oerhört aktiva; då recenserade jag ju fanzines någorlunda regelbundet i Gafiac och minns väl hur man en gång i månaden satt med ofantliga travar bredvid sig och bläddrade för att åtminstone komma på ett par ord att säga om dem.

Fast något beklämmande är det ju så att en hel del av den fanzineskörden berodde på det ihärdiga fejdandet. Fansen utgav stridsfanzines, ständiga angrepps- och försvarsskrifter. Visst utkom det mycket, men mindre på grund av fannisk entusiasm (som under 1978/79/80) och mer på grund av fannisk stridslystnad.

Att fejdandet började tidigare än 1987 vet jag väl; om det sedan ska dateras till 1984 eller till och med till 1980 kan väl i någon mån diskuteras.

Ha, ja just det. VÄ-bråket 1980 och våren 1981. Bara för att ni sentida och förnuftigare fans ska få veta hur obegripligt fjantigt det kunde gå till på den här tiden, så låt mig i all korthet tala om vad det bråket berodde på. Den direkta orsaken var faktiskt att John-Henri bröt benet när han åkte skridskor. Han bodde i närheten av mig och behövde då och då hjälp med att handla mat, eftersom han hade mycket svårt att gå i vinterhalkan med sitt helgipsade ben och hur som helst inte kunde bära matkassar med kryckor i händerna. Så jag brukade hjälpa honom då och då och sedan drack vi te och pratade fandom och jag gick alltsom oftast hem med en bunt fanzines, men John-Henri ville även visa sin uppskattning genom att bjuda mig på en nyårsfest som han och Per ordnade. Så det gjorde han. Ironiskt nog kunde han inte gå själv eftersom han blev svårt förkyld, men jag var där och sedan brakade det fanniska atomkriget löst. Anledningen till att jag blivit bjuden på nyårsfesten ansågs nämligen vara att detta var ett medvetet sabotage för att splittra Vheckans Ävfentyrs redaktion (bjud ena halvan av redaktionen, inte den andra), i syfte att se till att fanzinet inte skulle komma att utges i fler nummer än det av John-Henri startade och under många år utgivna nyhetsfanzinet Fanac!

Smaka på den konspirationsteorin och kom sedan och säg att folk är galna som tror att Frimurarna härskar över hela världen. Jag menar, Frimurarna skulle ju i alla fall ha ett begripligt motiv för sin konspiration. Men John-Henri...?

Och Erikssonronden var förvisso plågsam, och visst kan jag ha fel, men åtminstone den totala fanzinedöden föreföll mig följa något år efter SEFF-fejdens utbrott, när det blivit uppenbart att inget fanzine längre kunde utges i landet utan att handla om fejden.

Där har du rätt. Den totala digerdöden bland fanzinen berodde på SEFF-fejden och på att horder av aktiva fans mycket förståeligt blev så in i märg och ben trötta på fandom att de helt sonika gafierade och aldrig mer avhördes. Jag hade själv knappt någon kontakt alls med fandom på sju år, från 1987 till 1994 (undantagandes goda vänner som du själv och Roger och Maths och så, men vi umgicks ju inte som fans utan just som goda vänner och snackade under den här tiden nästan aldrig om fandom).

Sen har du förstås rätt i att vi första gången tänkte göra om ScanCon 76 redan till femårsjubileet. Det hade jag lyckats förtränga, även om jag mindes tioårsjubileet och femtonårsjubileet. Nå, nu har vi till och med missat 30-årsjubileet och jag har svårt att tro att vi kommer att orka samla oss ens till femtioårsjubileet.

Äsch, en baggis. Vad är fem ynkliga decennier ur fannisk synvinkel? År 2026 har du fortfarande en bra bit kvar till 80! Ska det verkligen vara något problem att svira ihop en ScanCon vid så unga år?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » lör 15 dec 2007, 17:48

Som Hans säger vore det förstås rätt kul att kunna se hur fanzineutgivningen sett ut genom åren. Men såvitt jag vet finns ingen sådan information samlad någonstans. Möjligen skulle den gå att sammanställa.

Påtagligt är ju att fanzinen på 1950-talet mestadels var tunna – de som kom upp i ens 20 sidor var få och imponerade stort på sin samtid. Under 1960-talet blev många fanzines gradvis allt tjockare och det var inte längre något ovanligt med fanzinenummer på 40 eller 50 sidor. Framme på 1980-talet hade det omfånget börjat bli fullt normalt medan mer ambitiösa fanzines började innehålla från 60 till 80 sidor per nummer. Ett skäl kan ju vara att allt fler fans lärde sig skriva maskin med rätt fingersättning; de av femtiotalsfansen jag träffade skrev alla med ett eller möjligen två pekfingrar. Ett annat var förmodligen att fansen hade bättre ekonomi och var några år äldre; de ledande fanzineutgivarna på 1950-talet var ju yngre än man tänker sig (1958 var Lundwall 17, Hällström 16, Appeltofft 16; allihop hade redan varit fanzineutgivare i minst ett par år).

De första åren – från 1954 till och med 1964 – finns i Ingvar Svenssons uppslagsbok Skandifandom. Därefter skulle jag tro att man hittar årssammanställningar i mitt nyhetsfanzine Fanac för tiden från 1965 fram till åtminstone 1973. Den tiden, plus åren fram till 1976, lär väl dessutom gå att dubbelkolla mot Rune Forsgrens fanzinebibliografi. Från 1978 täcks väl utgivningen in av Vheckans Ävfentyr, från 1981 av Kolon och Sf-journalen. Minns jag inte alldeles uppåt väggarna höll väl sedermera Kaj Harju också under en tid på med fanzinestatistik (eller räknade han enbart Kolonpollpoäng?). Riktigt svårt att få någon reda i utgivningen blir det gissningsvis inte förrän en bit in på 1990-talet, när nästan alla hoppat av och fanzinen var få och fick föga uppmärksamhet.

Besvärligast att få någon rätsida på är förmodligen den stora apa-perioden från slutet av 1970-talet och tio år framåt, när alldeles för många fanzines gjordes för apa-sändningar som gick till ett halvdussin personer och som dessutom hölls hemliga så att de inte nämndes i recensioner, sammanställningar eller årsöversikter.

Själv har jag som bästa gissning trott att det inom ramen för svensk fandom utgivits nånstans mellan 20.000 och 25.000 fanzinenummer. Det tror jag fortfarande bör stämma rätt bra. Och förmodligen skulle man också finna att utgivarrekorden fortfarande innehas av dem som satte dem för tjugo år sedan: Mika Tenhovaara och Kaj Harju bör vara de flitigaste fanzineutgivarna i Sverige, medan det sedan efter dem finns en handfull wannabes som klarat bara två- eller tre- eller fyrahundra fanzinenummer, som vår egen Sheriff och den tidigare apostroferade Engholm och vad det beträffar rätt långt ner på skalan jag själv.

Vi får väl bege oss upp på vindarna och ner i källrarna och rota allihop, så dyker här säkert upp den statistik Hans skulle vilja se endera dagen.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 15 dec 2007, 17:57

Detalj i hast, för nu ska jag på kalas: jag tillhör faktiskt i ren mängd utgivna fanzines Tenhovaara/Harju-ligan och lär, tro't eller ej, nog slå dem. Helt enkelt för att jag hållit på mycket längre än någon av dem (mitt senaste fanzine kom häromveckan, ingen av dem har gjort ett fanzine på mer än tjugo år) och förstås för att jag har gjort avsevärt många fler än fyrahundra fanzinenummer. Men här måste man tyvärr ta i beaktande att hemskt många av dem i likhet med Kajs dagliga fanzine (vad hette det?) och Tenhovaaras ALHASH är en- eller tvåbladiga publikationer. Å andra sidan är det också hemskt många som är väldigt mycket tjockare än så.

Återkommer om resten, för nu är det kalasdags!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 15 dec 2007, 19:00

Sheriffen skrev:Jag hade själv knappt någon kontakt alls med fandom på sju år, från 1987 till 1994 (undantagandes goda vänner som du själv och Roger och Maths och så, men vi umgicks ju inte som fans utan just som goda vänner och snackade under den här tiden nästan aldrig om fandom).

Om jag inte misstar mig alldeles så besökte du, mitt i denna gafieringsperiod, ConFuse 1991.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 16 dec 2007, 04:30

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Jag hade själv knappt någon kontakt alls med fandom på sju år, från 1987 till 1994 (undantagandes goda vänner som du själv och Roger och Maths och så, men vi umgicks ju inte som fans utan just som goda vänner och snackade under den här tiden nästan aldrig om fandom).

Om jag inte misstar mig alldeles så besökte du, mitt i denna gafieringsperiod, ConFuse 1991.

Det stämmer.

Men minns då också att jag är gudfar till Maths och Åsas son Adam och i samma veva var nere och tillsammans med dem hälsade på Åsas familj (där jag bodde under kongressen, i Åsas storasysters gamla flickrum) och att min kongressinsats förutom den helt improviserade, närradiosända kongressauktionen (som jag lika improviserat höll i) och Roscoemässan på lördagskvällen (också improviserad), bestod av att jag i baren förlorade i dart mot Niklas Derouche. Detta sistnämnda beror på att Niklas är så ofantligt mycket längre än jag är (jag är 1.80, Niklas är 2.03) att han kunde sträcka sig fram över den vita linjen och i princip nagla fast pilarna i tavlan, medan jag var tvungen att kasta dem.

Annars är jag faktiskt, med något så när jämbördiga motståndare, en jävel på Killer. Utmana mig så får ni se.

Men ännu hellre, utmana mig på 5/9 i biljard, något som jag inte tror att ens Roger Sjölander skulle bita mig i längre.

Och allra helst, utmana mig i backgammon, där den absolut ende som inte bara kan slå mig utan faktiskt slår mig är Roger Sjölander. Vilket jag anser vara jävligt oförskämt av den lille pjatten, eftersom det var jag som lärde honom spela.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav J-h:n » mån 17 dec 2007, 00:16

Det här är ett dystert ämne som det fortfarande känns plågsamt att prata om, men om man nu absolut ska diskutera den stora fanzinedöden i början av 90-talet så ska man inte glömma vad som blev sista spiken i kistan för väldigt många.

För efter att Ahrvids alla fejder till sist började mattas något - mest för att ingen längre orkade gå i svaromål - drog ju en annan fan med nästan lika okuvlig energi och paranoia glatt igån en helt ny och fräsch fejdomgång av om möjligt ännu mer bisarra anledningar.

Jag ska inte nämna hans namn, men alla som var med vet förstås vem jag talar om. Och för mig var det den här fejdrundan som slutgiltigt fick fandom att surna. Vi ska inte skylla allt på Ahrvid.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » mån 17 dec 2007, 00:46

Äsch, här tycker jag vi ska tala klarspråk om fanhistoriken, om det nu alls ska vara någon vits med diskussionen. Och jag tycker dessutom att det kan vara viktigt att det någonstans går att hitta den historieskivning vi finner rimlig, så sjung ut du.

Allrahelst som jag misstänker att till och med somliga av oss som ju i någon bemärkelse var med ändå inte helt och hållet var det. Efter februari 1988 var mina egna kontakter med fandom till exempel nästan fullständigt krackelerade; jag tillbringade det följande halvårets nätter på Stadshotellet i Höganäs, utan min post som lagrades i Stockholm, och dagarna på Bra Böcker med att sätta mig in i ett nytt och krävande arbete; när jag efter ett par år gjorde mina första nya fanzines på länge var det inom ramen för Mörkerfurste-apa, som med sina aldrig fler än ungefär 20 medlemmar ändå publicerade en otrolig massa fanzines under fem år men där kontakterna utanför den inre kretsen var så gott som noll. Så i själva verket tror jag att jag missade det mesta av vad som pågick i den fandom som ändå fortsatte att existera från början av 1988 och fram till slutet av 1993 eller däromkring.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 17 dec 2007, 08:13

Det är direkt dumt att sjunga ut på ett ställe som är sökbart, om man inte vill bli hittad och riskera att det tar fart igen. Rökrutan i så fall.

Och jag hävdar fortfarande att H. E. lider/led av en psykisk störning. Det var ingen vanlig fejd, den där andra, utan resultatet av hur det går när en person drabbas av vanföreställningar.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Fanzines, fans och fanac